کد خبر: 270242
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۱۴:۳۳:۰۰
| |

اعتمادآنلاین تحولات اخیر منطقه را تحلیل می‌کند؛

آیا ریاض صدای عقلانیت را در هیاهوی پول و تروریسم و جنگ می‌شنود؟

آیا در میان هیاهوی جنگ‌های رسانه‌ای و عملیات تروریستی مورد حمایت برخی از کشورهای نفت‌خیز آن سوی خلیج فارس، کسی صدای کارشناسان را در مورد سمت‌وسوی منافع این کشورها می‌شنود؟

آیا ریاض صدای عقلانیت را در هیاهوی پول و تروریسم و جنگ می‌شنود؟
کد خبر: 270242
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۱۴:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| آیا در میان هیاهوی جنگ‌های رسانه‌ای وعملیات تروریستی مورد حمایت برخی از کشورهای نفت‌خیز آن سوی خلیج فارس، کسی صدای کارشناسان را در مورد سمت وسوی منافع این کشورها می‌شنود؟

در حالی که دولتمردان ریاض از یک سو خود را به دیوارهای کاخ سفید کوبیده واز سوی دیگر تلاش می‌کنند به شکل آبرومندانه‌ای پشت میز مذاکره علنی با اسرائیل بنشینند برخی از کارشناسان مطلع از مسایل منطقه که اتفاقا هیچ زاویه‌ای هم با ریاض ندارند همچنان انگشت خود را به سوی راه صحیح گرفته واز ریاض می‌خواهند تا به رغم تمامی خصومت‌های خود با تهران صحیح‌ترین و عاقلانه‌ترین راه برای استقرار و ثبات در منطقه را در پیش بگیرد.

چند روز پیش مرکز بین‌المللی پژوهش‌های ایران (رسانه) به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چند نشست را با عنوان «ایران بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب» برگزار کرد.

در این نشست نخبگان دانشگاهی و پژوهشگران متخصص در امور ایران و منطقه شرکت کردند و به ایراد سخنرانی و اعلام نظرات خود در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و جایگاه این کشور در منطقه پرداختند.

گرچه تلاش شد تا با انتخاب جانبدارانه (بخوانید مغرضانه) عناوین و موضوع نشست‌ها کارشناسان به سمت‌وسوی خاص و دلخواه ریاض پیش بروند اما به اعتراف روزنامه عربستانی الریاض اکثر قریب به اتفاق کارشناسان در پایان سخنان و نتیجه‌گیری‌هایشان خواستار پایان دادن به کشمکش‌های منطقه ای و نگاهی فرا مرزی به اوضاع و شرایط آن شده و حتی برخی از آنها خواهان گفت‌وگوی فراگیر منطقه‌ای یا گفت‌وگوی عربی ـ ایرانی در راستای تحقق منافع دو جانبه در بستر حفظ امنیت و ثبات آن شدند.

رویکرد تفاهم و گفت‌وگو از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته و آخرین بار نیز از زبان محمد ایرانی سفیر کشورمان در کویت اعلام شد تا بار دیگر بر موضع تهران در غیر مجزا بودن استقرار و ثبات دو کرانه خلیج فارس و تاثیرات مثبت و منفی امنیتی در هر منطقه بر دیگر مناطق آن سخن به میان آورد.

با این وجود جریان‌های افراطی در داخل کشوری همچون عربستان و نیز برخی از طرف‌های بین‌المللی که آرامش خود را در ناآرام ماندن منطقه می‌دانند، همچنان بر طبل اختلاف و تروریسم و جنگ بین دو سوی آن می‌کوبند تا همچنان سوداگری خود را از خون و نفت مردم آن کسب کنند که یکی از نمونه‌های بارز آن عملیات تروریستی زاهدان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها