کد خبر: 270409
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۰:۱۳:۴۷
| |

سامانه سیمای سرطان شیوع روزانه این بیماری را نشان می‌دهد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: به کمک سامانه «سیمای سرطان» می توان به صورت شفاف و روزانه از میزان شیوع و مراجعه بیماران سرطانی به مراکز تشخیصی و درمانی کشور اطلاع داشت و سیاستگذاری هوشمندانه ای برای کنترل سرطان انجام داد.

سامانه سیمای سرطان شیوع روزانه این بیماری را نشان می‌دهد
کد خبر: 270409
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۰:۱۳:۴۷

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی شادنوش درباره سامانه سیمای سرطان افزود: این سامانه هفتم بهمن ماه 97 رونمایی شد و در حال حاضر تمام مراکزی که در کل کشور خدمات سرطان را به بیماران ارائه می کنند، در این سامانه ثبت نام کرده اند.


وی ادامه داد: این سامانه به مرور اطلاعات را ثبت می کند؛ ابتدا در مرحله پایلوت در 12 مرکز در سراسر کشور، اطلاعات در این سامانه ثبت می شود و تا پایان سال همه مراکز خدمات سرطان زیرپوشش این سامانه می روند.


شادنوش گفت: این کار طی چند فاز مختلف انجام می شود و در نهایت راهنماهای بالینی که از قبل تدوین شده نیز از طریق این سامانه اجرایی می شود و داروهای مربوط به سرطان که تحت پوشش بیمه هستند و توسط پزشکان تجویز می شوند، به سیستم بیمه ها متصل و سیستم ارجاع به صورت کامل در کل سامانه سیمای سرطان راه اندازی می شود.

مزایای سامانه سیمای سرطان


رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت درباره مزایای این سامانه اظهار داشت: به کمک این سامانه، درمان بیماران مبتلا به سرطان بر اساس راهنماهای بالینی نظام مند می شود و تمام درمان ها در این مسیر قرار می گیرد.


وی افزود: همچنین تجویز داروهایی که در فهرست دارویی کشور وجود دارد نیز نظام مند می شود. برای 12 داروی موثر و بسیار پرمصرف در حوزه سرطان، راهنماهای بالینی نوشته شده که هم بیمه ها و هم درمانگران باید با این راهنماها پیش بروند. در نتیجه نظارت بر تجویز داروها نیز از طریق این سامانه به خوبی قابل رصد است.


شادنوش گفت: به کمک این سامانه، نوع سرطان های شایع در مناطق مختلف کشور نیز به وسیله مراجعه بیماران به مراکز، ثبت شده و قابل رصد و کنترل خواهد بود.

اتصال سازمان های بیمه گر به سیمای سرطان


رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت درباره اتصال سازمان های بیمه گر به سامانه سیمای سرطان نیز بیان کرد: در حال حاضر سامانه سیمای سرطان به صورت پایلوت، درمانگران و مراکز تشخیصی و درمانی سرطان را ثبت می کند. این برنامه گام های مختلفی دارد که باید به مرور اجرا شود. گام هایی مثل نسخه الکترونیکی و حواله الکترونیکی باید فعال شود تا بیمه ها نیز به این سامانه متصل شوند.

مراکز تحت پوشش


شادنوش درباره مراکز تحت پوشش این سامانه بیان کرد: تمام مراکزی که به بیماران سرطانی خدمات ارائه می کنند شامل مراکز تشخیصی و شیمی درمانی و مراکز تشخیص زودهنگام سرطان تحت پوشش سامانه سیمای سرطان قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت پیش از این درباره سامانه سیمای سرطان گفته بود: با عملیاتی شدن این سامانه، وضعیت داروهای بیماران مبتلا به سرطان رصد شده و استانداردهای ‏خدمات درمانی و راهنماهای بالینی مربوط به این بیماری نیز اطلاع رسانی می شود. به این ترتیب هر بیمار مبتلا به سرطان دو کد شناسه خواهد داشت که این کدها توسط بیمه یا معاونت درمان ‏وزارت بهداشت به بیمار داده می‌شود و با این کدهای شناسایی می‌توان متوجه شد که بیمار چه داروهایی، چقدر و در چه محلی دریافت ‏کرده است.‏

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها