گران فروشی نفت تحریمی توسط چینی‌ها

تحریم‌های دولت ترامپ که واردات نفت ونزوئلا به آمریکا را متوقف کرده است، جهش قیمت نفت در هزاران کیلومتر دورتر در چین را به دنبال داشته است.

گران فروشی نفت تحریمی توسط چینی‌ها
کد خبر: 270438
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۰:۴۷:۲۷

اعتمادآنلاین| طبق سندی که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، غول انرژی دولتی پتروچاینا نفت مری (Merey) ونزوئلا را حدود 5 دلار در هر بشکه گران‌تر از نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا می‌فروشد. این گرید پیش از اعلام تحریم‌ها از سوی دولت ترامپ در اواخر ژانویه، ارزان‌تر بود.

تحریم‌های آمریکا گمانه زنی‌ها درباره توانایی ونزوئلا برای حفظ صادرات نفت سنگین حاوی سولوفور بالا را در پی داشته است. در این بین، پالایشگاه‌های آمریکایی در جست و جوی منابع جایگزینی برای نفت ونزوئلا هستند که کمبود تأمین گریدهای نفتی مشابه در سراسر جهان را تشدید کرده است. رونق تقاضا برای زیرساخت در چین، چنین گریدهایی را در این کشور آسیایی ارزشمند ساخته زیرا نفت سنگین برای تولید قیر مناسب است.

طبق آمار کشتیرانی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، چین واردات نفت از ونزوئلا را در ژانویه نسبت به ماه پیش از آن دو برابر کرد. این به معنای آن است که شرکت‌های دولتی تأمین کننده این نفت به دلیل ابهامات پیرامون گریدهای نفتی ترش و سنگین در بازار جهان، اکنون قیمت بالاتری را مطالبه می‌کنند. آمار نشان می‌دهد گرید مری 80 درصد از صادرات ونزوئلا به چین را در سال گذشته تشکیل داد.

بنا بر اسنادی که توسط بلومبرگ مشاهده شده، پتروچاینا نفت مری ونزوئلا را 5.0272 دلار در هر بشکه گران‌تر از وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در فوریه به فروش می‌رساند و 2.70 دلار به ازای هر بشکه نیز هزینه واسطه است. این شرکت گرید مذکور را در ژانویه سه دلار بالاتر از شاخص قیمت نفت آمریکا عرضه می‌کرد.

گریدهای نفت سنگین در سراسر جهان نیز قیمت گذاری بالاتری نسبت به نفت‌های سبک‌تر پیدا کرده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها