تولید نفت کردستان عراق به 400 هزار بشکه رسید

در پی توافقات صورت گرفته بین اربیل و بغداد در یک سال گذشته براساس آمارهای رسمی, اقلیم کردستان عراق این منطقه با افزایش روزانه 100 هزار بشکه نفت سطح تولید خود را به 400 هزار بشکه در روز رسانده است.

تولید نفت کردستان عراق به 400 هزار بشکه رسید
کد خبر: 270483
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۲:۰۳:۴۳

اعتمادآنلاین| دولت اقلیم کردستان عراق در پی حل اختلافات خود با بغداد و امکان پرداخت دستمزد شرکتهای استخراج نفت در این منطقه موفق شده است تولید نفت خود را از 100 هزار بشکه به 400 هزار بشکه در روز برساند.


این در حالی است که تولید نفت اقلیم کردستان عراق تا قبل از برگزاری همه پرسی شکست خورده و تسلط بر چاههای کرکوک، روزانه بالغ بر 600 هزار بشکه نفت بود اما پس از بازپس گیری این میادین از سوی دولت مرکزی، این رقم به 230 هزار بشکه نفت در روز کاهش یافت.


در همین راستا براساس اطلاعات تایید شده شرکت نروژی 'دی ان او' موفق شده است با متصل کردن میدان نفتی پیشخابور در استان دهوک به خط لوله صادرات نفت کردستان عراق نقش بسزایی در تولید نفت این منطقه داشته باشد.


گزارشها حاکی است شرکت نفتی 'گلف کی استون' که یک شرکت انگلیسی است نیز تولید روزانه خود را 20 هزار بشکه افزایش داده است.


پیش بینی های اولیه حاکی است با افزایش تولیدات شرکتهای روسی گازپروم و روس نفت در سال میلادی جاری تولید نفت این منطقه باردیگر افزایش یابد.


اقلیم کردستان عراق در حالی در تلاش جدی برای افزایش تولید نفت می باشد که این منطقه همزمان متعهد شده است که روزانه 250 هزار بشکه نفت را تحویل شرکت نفتی سومو وابسته به وزارت نفت عراق دهد.


برخی منابع تصریح دارند که اقلیم کردستان عراق مازاد بر تعهد خود برای تولید روزانه 250 هزار بشکه نفت براساس قانون بودجه عراق, الباقی نفت تولیدی خود را بصورت مستقل در بازارهای جهانی به فروش خواهد رساند.


'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق پیشتر در کنفرانس هفتگی خود اعلام کرد اقلیم کردستان عراق باید روزانه 250 هزار بشکه نفت تولیدی خود را تحویل شرکت سومو دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها