آذربایجان، چراغ بخش موسیقی اقوام جشنواره فجر را روشن کرد؛

اجرای ترانه قدیمی آذری با استفاده از سازهای ملی

گروه موسیقی «راست موغام تبریز» به سرپرستی شهریار صدیق که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا می‌کرد، در اولین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت و ده قطعه از موسیقی آذربایجان را اجرا کرد.

اجرای ترانه قدیمی آذری با استفاده از سازهای ملی
کد خبر: 270503
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۳:۰۹:۲۸

اعتمادآنلاین| گروه موسیقی «راست موغام تبریز» به سرپرستی شهریار صدیق که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا می‌کرد، در اولین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت و ده قطعه از موسیقی آذربایجان را اجرا کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، ترانه‌­های قدیم خطه آذربایجان با استفاده از سازهای ملی اما با تنظیم‌های جدید، در نخستین شب از سی و چهارمین جشنواره فجر اجرا شد.

هدف گروه «راست موغام‌ تبریز» که حدود سه سال است راه­‌اندازی شده و بیشتر اعضای آن جوان و زیر 30 سال هستند، استفاده از سازهای سنتی و اجرای قطعات قدیمی موسیقی آذربایجان است تا مخاطبان را با موسیقی قومی آذربایجان آشنا کند.

شهریار صدیق؛ سرپرست این گروه درباره بخش موسیقی اقوام در جشنواره فجر، گفت:« به نظرم ما با موسیقی قومی خود می­‌توانیم در جوامع بین‌­المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم. هر چه به موسیقی قومی و ملی ایرانی بها دهیم، می­‌توانیم فرهنگ­مان را معرفی کنیم. بنابراین انتظار داریم در چنین جشنواره‌هایی جایگاه موسیقی اقوام همچنان حفظ شود.»

«رویام داسان»به معنای (در رویامی) «آی قیز»، «نه واختا قالدی»، «محبوبه»، «کیم اورتوزدی کیم اوتدی» به معنای (کی باخت، کی برد)، در دستگاه شور و «منی آتدین آتشه»، «ایلک دفعه ساحیلده»، «یاشا محبتیم»، «داغلاردا دومان گوزلدیر» به معنای (مه کوهستان ها زیباست)، دردستگاه بیات شیراز و «بیله میشیدیم آنا» که در واقع روایت ازدواج یک جوان است، از جمله قطعاتی بودند که در این شب اجرا شدند و با استقبال حاضران در سالن حوزه هنری روبرو شدند.

اجرای این گروه را حسین ملکی‌زاده (خواننده)، شهریار صدیق (نوازنده تار و سرپرست گروه)، آراز قاسمی(نوازنده تار)، آی سو صادق­‌زاده (نوازنده قانون)، امیر آلی­نبی (نوازنده سازهای ضربی)، مهدی مصلح (نوازنده عود)، جهانگیر ملکی (نوازنده بربت)، رضا بنیادی (نوازنده کمانچه)، مرصاد فتوحی(نوازنده کمانچه) بر عهده داشتند.

علی ثابت نیا؛ مدیرعامل انجمن موسیقی و امیر رشیدی آلاشتی؛ معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه 10، از جمله مهمانان حاضر در این اجرا بودند.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 30 بهمن ماه در 7 سالن تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها