تاکید مایک پنس بر لزوم خروج اروپا از برجام

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که روز گذشته در سخنرانی‌اش در نشست ضدایرانی «ورشو» بر لزوم خروج کشورهای اروپایی از برجام تاکید کرده بود، در یک مصاحبه تلویزیونی تازه باز هم این درخواست را تکرار کرد.

تاکید مایک پنس بر لزوم خروج اروپا از برجام
کد خبر: 270511
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۳:۳۸:۲۷

اعتمادآنلاین| نفر دوم دولت آمریکا که ریاست هیات واشنگتن در نشست ضدایرانی دو روزه در ورشو پایتخت لهستان را برعهده داشت، در یک مصاحبه با شبکه آمریکایی به تکرار انتقاد از مواضع اروپا درباره ایران و لفاظی علیه ایرانی‌ها پرداخت.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «ان‌بی‌سی» درباره نشست ورشو و همچنین مواضع ضد ایرانی واشنگتن صحبت کرد و از آنها خواست دنباله‌روی مواضع ضد ایرانی آمریکا باشند.

او گفت: «کشورهای سراسر خاورمیانه و همچنین کشورهایی که همین جا در اروپا هستند، باید مایل به دنبال کردن رهبری ایالات متحده آمریکا باشند و از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شوند و به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران ادامه دهند».

خبرنگار و مجری این شبکه از معاون «دونالد ترامپ» سوال کرد: «آنها (کشورهای اروپایی) دیپلمات‌های ارشدشان را به اینجا (نشست ورشو) نفرستادند، آنها از آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای ایران بسیار عصبانی هستند و شما امروز (در سخنرانی ورشو) به شدت آنها را مواخذه کردید، این یک شکاف تازه بین آمریکا و اروپا ایجاد می‌کند، آیا اینطور نیست؟»

نفر دوم دولت آمریکا در جواب به این سوال مدعی شد: «رئیس‌جمهور ترامپ حین کارزار انتخاباتی و زمانی که ما بر سر قدرت آمدیم، صراحتا این موضع را روشن کرده بود که توافق هسته‌ای ایران فاجعه بود، به معنای واقعی کلمه باید گفت که این توافق مانع از دستیابی اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان به سلاح اتمی نمی‌شود بلکه این موضوع را تضمین می‌کند که در پایان 10 سال، آنها قادر به دستیابی به کشنده‌ترین سلاح جهان شوند».

پنس افزود: «رئیس‌جمهور (آمریکا) درباره این مسائل با صدایی رسا صحبت کرد، آمریکا را از توافق (برجام) خارج کرد و در حال رهبری مواضعی است که به نظر ما در حال تغییر دادن روند تحولات در سراسر این منطقه (غرب آسیا) است و امروز ما رهبران سراسر اروپا و جهان عرب را به ایستادن در کنارمان فرامی‌خوانیم و از آنها می‌خوانیم با خروج از توافق هسته‌ای ایران، در کنار امنیت و صلح در منطقه و مردم ایران بایستند».

تاکید این مقام ارشد آمریکایی بر «ایستادن در کنار مردم ایران» در حالی صورت گرفته که واشنگتن ضمن خروج غیرقانونی از توافق هسته‌ای گروه 1+5 و ایران تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ورشو خواستار خروج اروپا از برجام شده بود و با اشاره به ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» که از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس به بهانه تسهیل مبادلات تجاری اروپا و ایران تأسیس شده، گفت: «ما این را، تلاشی برای شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم ایران می‌دانیم.»

پنس همچنین گفته بود: «این گامی حساب‌نشده است، که فقط ایران را تقویت، اتحادیه اروپا را تضعیف و فاصله میان اروپا و ایالات متحده را بیشتر می‌کند. زمان آن فرارسیده که شرکای اروپایی ما کنار ما و مردم ایران بایستند و در کنار متحدان و شرکای ما در آن منطقه بایستند».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها