کد خبر: 270891
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

لایحه بودجه ۹۸ در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت؛

مخالفان کلیات لایحه بودجه چه گفتند؟

امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه 98 مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت و نمایندگان در دو نوبت صبح و بعد ازظهر نظرات خودشان را در قالب ناطقان موافق و مخالف مطرح کردند.

مخالفان کلیات لایحه بودجه چه گفتند؟
کد خبر: 270891
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه 98 مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت و نمایندگان در دو نبت صبح و بعد ازظهر نظرات خودشان را در قالب ناطقان موافق و مخالف مطرح کردند.

در ادامه نطق مخالفان کلیات لایحه بودجه را به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها می‌خوانید:

حسن‌نژاد: با واقعی کردن قیمت بنزین می‌توان حقوق کارمندان را سه برابر کرد

محمد حسن نژاد در جلسه‌ علنی بعد از ظهر امروز شنبه و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 98 ضمن قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، و تسلیت به خانواده شهدای پاسدار عملیات تروریستی اخیر گفت: آنچه دولت به عنوان بودجه تقدیم مجلس کرده بودجه است یا برگه تسهیم درآمدها؟ بودجه باید یک بیستم سند چشم انداز و یک پنجم قانون برنامه باشد. اما در کجای این بودجه نوشته که می‌خواهد قسمتی از سند چشم انداز را محقق کند. اقتصاد مقاومتی کجای آن دیده شده و عدم وابستگی به نفت در کجای بودجه آمده است؟

وی با تاکید بر این که دخل و خرج بودجه باید شفاف باشد، اضافه کرد: مبلغ بودجه یک میلیون و 700 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که یک میلیون و 260 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های دولتی و 440 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه عمومی است و 900 هزار میلیارد تومان هم یارانه‌ پنهانی است. این در حالی است که 25 درصد بودجه در مجلس بررسی می‌شود و 75 درصد بودجه را نمی‌دانیم چیست؟

حسن نژاد ادامه داد: کل بودجه کشور روی یک و نیم میلیون بشکه بسته می‌شود و بودجه مناطق محروم بودجه‌ عمرانی، سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت نفت از این محل پیش بینی شده. در مقابل دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت به پالایشگاه‌ها می‌دهیم که خبر نداریم چه می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حاکمیت کارگزار ملت است، اضافه کرد: رابطه بودجه الان به این شکل است که مردم دو میلیون و 600 هزار میلیارد تومان به ما پول می‌دهند تا 62 هزار میلیارد تومان برایشان کار عمرانی کنیم.

وی با اشاره به تاکید رهبری برای بازنگری ساختاری در بودجه اضافه کرد: ما می‌توانیم یک دوازدهم بودجه را تصویب کنیم تا لایحه بودجه به صورت شفاف نوشته و تقدیم مجلس شود. در حال حاضر قیمت بنزین هزار تومان است و اما بهای تمام شده برای دولت 6 هزار تومان است. با این حساب دولت بابت هر لیتر بنزین 5 هزار تومان یارانه به کسانی می‌دهد که ماشین دارند. سوبسید بنزین در سال هم 180 هزار میلیارد تومان می‌شود. اما اگر قیمت بنزین را واقعی کنیم حقوق کارمندان را می‌توان سه برابر و بودجه عمرانی را می‌توان چهار برابر کرد.

حسن نژاد با اشاره به رقم 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان خاطرنشان کرد: این رقم معادل سالانه 11 میلیون تومان برای هر ایرانی است. در بودجه سال آینده عنوان شده که 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد. اما سوال این است که تا حالا این پول چه شده است و تورم کالاهای اساسی 48 درصد بوده و این یعنی دلاری که ما بابت کالاهای اساسی دادیم به جیب مردم نرفته بلکه به جیب دلالان رفته. که عین رانت، فساد و خلاف قانون است.

وی با اشاره به پیش بینی نرخ ارز شناور مدیریت شده در برنامه‌ ششم تصریح کرد: چرا خلاف قانون، نرخ ثابت برای دلار پیش بینی شده است. ما کارفرمای کارمند هستیم و باید قدرت خرید آنها را حفظ کنیم. نرخ تورم 50 درصد است آن وقت حقوق کارمندان 20 درصد افزایش یافته این یعنی 30 درصد از جیب آنها کم می‌شود. می‌گویند اگر حقوق‌ها را اضافه کنیم تورم ایجاد می‌شود. اما مبلغ نقدینگی یک میلیون و 700 هزار میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد رابطه‌ای بین حقوق کارمندان و تورم نیست. ضمناً وقتی ما لیاقت نداریم تورم را کنترل کنیم آیا کارگر و کارمند باید هزینه بدهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اگر پول نیست برای من حسن نژاد و شمای نوبخت هم نباید ماهی 10 میلیون تومان حقوق باشد. اگر پولی نیست هیچ کس نخورد و اگر هست همه دور هم بخورند.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها سه برابر شده است، اضافه کرد: آنچه ما نوشتیم بودجه نیست ما به مردم یارانه 45 هزار تومانی می‌دهیم و به آنها سرکوفت می‌زنیم در حالی که کل یارانه به اندازه‌ رانت وارد کننده گوشت و سلطان سکه نیست.

این نماینده مجلس در پایان از نمایندگان خواست کلیات بودجه را رد کنند و بودجه دو دوازدهم را برای دو ماه اول سال آینده تصویب کنند تا لایحه بودجه به شکل شفاف نوشته شود.

صادقی: با وجود تحریم، هیچ اثری از صرفه‌جویی در رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود

همچنین محمود صادقی در مخالفت با کلیات بودجه سال 1398 ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از مقام معظم رهبری برای صدور بیانیه دومشان در آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد که همه دستگاه در قوای سه‌گانه راهبردهای مطرح شده در این بیانیه را آویزه گوش خود کنند.

صادقی شهادت مرزبانان پاسدار در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را هم تسلیت گفت و از مسؤولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی کشور درخواست کرد با هوشیاری بیشتری مراقب تحرکات تروریست‌هایی باشند که با پشتیبانی ارتجاع عرب و حامیان‌های غربی آنها دست به اقدامات ضدانسانی می‌زنند.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس در نقد کلیات لایحه بودجه 1398، گفت: این لایحه به شرایط جنگ اقتصادی کشور هیچ توجهی نداشته است. به نظر بنده لایحه مذکور حتی تلاش دارد وضعیت جنگ اقتصادی را مخفی کند. از آنجا که احتمال تشدید فشارها در سال آینده بیشتر است دولت باید فراتر از اسناد حسابداری به لایحه بودجه می‌نگریست و باید از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و درآمدی و ظرفیت لایحه بودجه برای اصلاحات اقتصادی بهره می‌جست و از کاهش درآمدهای نفتی به عنوان فرصتی برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی استفاده می‌کرد اما مخارج پیش‌بینی شده در لایحه براساس درآمدهای غیرواقعی تنظیم شده و به نظر می‌رسد در سال آینده با کسری بودجه‌ای بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان روبرو باشیم هر چند که دولت سعی کرده این مسئله را لایحه بودجه 98 مخفی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: میزان صادرات نفت در سال آینده غیر واقعی پیش‌بینی شده است. ما با بررسی لایحه در فراکسیون شفافیت این لایحه را غیرشفاف تشخیص دادیم. ارقام اصلی و درآمدهای بودجه، کل لایحه را تحت تأثیر قرار داده است. پیامد بیش‌برآوردیِ منابع موجب شد که ما به ازای آن به بخش‌های هزینه‌ای انتقال یابد در حالی که در حقیقت این منابع قابل تحقق نیست و هزینه‌های پیش‌بینی شده برای این منابع قابل تحقق نیست. به نظر می‌رسد دولت با این شیوه درصدد باز گذاشتن دست خودش برای هزینه‌کرد بودجه براساسدرآمدهای تحقق یافته در سال 98 است که این مسئله موجب زیر سوال رفتن وظیفه مجلس می‌شود. چه نیازی به تقدیم بودجه به مجلس و تشکیل کمیسیون تلفیق در مجلس و صرف این همه زمان است؟

وی ادامه داد: دولت با این رفتارش در لایحه بودجه مسؤولان دستگاه‌ها را در برنامه‌ریزی هزینه‌ها به اشتباه می‌اندازد، بدنه اجرایی کشور هم به اشتباه می‌افتد و برای کاهش هزینه‌ها تلاش نخواهند کرد. اساساً در این لایحه، کشور در شرایط ویژه اقتصادی تصور نشده است. اگر منابع تحقق پیدا نکند هیچ تلاشی برای کاهش هزینه‌ها نمی‌شود. در این صورت مردم هم به اشتباه می‌افتند و انتظار غیرطبیعی از دولت خواهند داشت. همچنین اقدامات اصلاحی مثل ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضرور و جلوگیری از فرار مالیاتی در لایحه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حذف موازی‌کاری دستگاه‌ها باید انجام می‌شد که نشد. در حوزه بازنشستگی و بیمه‌ای باید اقدامات پارامتریک انجام می‌شد و منابع شرکت‌های دولتی به خزانه واریز می‌شد که هیچ یک از آنها انجام نشده است.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس ادامه داد: بررسی جداول منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد به قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه توجهی نشده است؛ از آن گذشته قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده واقعی نمی‌شود و درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به عنوان منبع تأمین یارانه‌های نقدی مورد استفاده قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه 98 برداشت از صندوق توسعه ملی بیشتر شد، گفت: در حالی که طبق برنامه ششم توسعه منابع صندوق توسعه ملی باید 32 درصد درآمدهای ارزی بود اما در لایحه بودجه 98 این عدد به 20 درصد کاهش یافته است و وضع صندوق طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شرایط مطلوبی نیست. هیچ اثری از صرفه‌جویی‌های ارزی در لایحه بودجه و دستگاه‌ها حاکمیتی دیده نمی‌شود؛ به بیان روشن‌تر در رفتار حاکمیت هیچ نشانی از این صرفه‌جویی نیست.

کریمی قدوسی: برجام و مذاکرات می‌تواند بر بودجه 98 سایه بیندازد

علاوه بر این نیز جواد کریمی قدوسی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1398، گفت: مردم در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه پیامی داشتند پیام آنها این بود که خواهش می‌کنیم حقوق‌ها را افزایش ندهید، ولی جلوی تورم و کاهش ارزش پول ملی را بگیرید و قدرت خرید ما را حفظ کنید.

وی ادامه داد: یکی از وظایف دولت تنظیم لایحه بودجه و توجه به تمام حوزه‌ها در بودجه است. اگر دولت پنج لایحه انقلابی در مسائل مختلف داخلی ارائه می‌کرد، امروز لایحه بودجه هم در بهترین شرایط ارائه می‌شد. انتقاد من از این لایحه در خصوص عدم تطابق بودجه با برنامه ششم است. براساس برنامه ششم کشور باید پنج گام را برای رسیدن به مرحله‌ اصلی بر می‌داشت. اولین گام در تاریخ 1396.1.1 برداشته شد و ما اکنون می‌خواهیم گام سوم را برداریم، اما لایحه بودجه به چه اندازه با برنامه تطبیق دارد؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این لایحه 80 درصد مسائل ارتباطات در احکام بودجه دیده نشده، 75 درصد موضوع اقتصاد کلان برنامه در این بودجه دیده نشده، در حوزه ایثارگران 72 درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده، در موضوع آموزش عالی و فناوری 69 درصد احکام برنامه در لایحه دیده نشده، در حوزه بیمه اجتماعی و عدالت اجتماعی و رفع آسیب‌های اجتماعی 75 درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده، در دفاع و امنیت 56 درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده، در موضوع آب 57 درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده است. این آمار را معاونت امور قوانین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

کریمی قدوسی تصریح کرد: با توجه به ارقام و اعداد مورد توجه این لایحه وابستگی این لایحه به نفت نسبت به سال 1397، سه درصد و نسبت به عملکرد سال 1397، 35 درصد افزایش داشته است. در سود شرکت‌های دولتی 50 درصد کاهش داشته ولی در بودجه شرکت‌ها 51 درصد رشد داشته است. برآورد قیمت نفت واقعی نیست. عربستان سعودی در بودجه سال آینده خود برای نفت 80 دلار تعیین کرده و آمریکا نیز 66 دلار، اما در بودجه ایران این قیمت 54 دلار است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عواملی که می‌تواند در قدرت اقتصادی کشور موثر باشد مدیریت واردات است. اکنون 6000 قلم کالا وارد کشور می‌شود. اگر وزیر در اتاق‌اش بنشیند و هیچ کاری هم نکند و فقط واردات را مدیریت کند 50 درصد از مشکلات مانند تولید حل می‌شود. آقای زنگنه خوب است که بیایید گزارش بدهید در 6 سال گذشته به چند کشور شریک سنتی ایران در خصوص نفت برای توسعه حوزه تجارت نفت و گاز سفر کردید. ما کمتر تحرکی از شما می‌بینیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مسائل برجام و مذاکرات می‌تواند بر بودجه سال 1398 سایه افکند. آخرین موضع اروپایی‌ها آب پاکی به دست کسانی که فکر می‌کردند می‌توان آینده اقتصاد را با اروپایی‌ها اداره کرد، ریخت. دولتمردان تمام امیدشان را از این حوزه بردارند و با نگاه به درون مسائل را مدیریت کنند.

کاتب:‌ نباید بودجه را به امنیت ملی گره بزنیم

همچنین غلامرضا کاتب در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 98 ، با اشاره به ارقام کلان در لایحه بودجه اظهار کرد: مجموع صادرات نفت خام یک میلیون و 544 هزار بشکه، سهم شرکت ملی نفت 14.5 درصد، سهم مناطق نفت خیز 3 درصد، سهم صندوق توسعه ملی 20 درصد و قیمت هر بشکه نفت 54 دلار پیش بینی شده، اما آنچه در بودجه ریزی بسیار مهم است پیش‌بینی دقیق و صحیح از درآمدها و هزینه‌های کشور است، وقتی پیش‌بینی صحیح نداشته باشیم، نمی‌توانیم به مردم بگوییم سال آینده مملکت را چگونه می‌خواهیم اداره کنیم.

وی افزود: از سال 92 حدودا سالانه 30 هزار میلیارد تومان به هزینه جاری اضافه شده است، امسال که می‌گوئیم شرایط جنگ و بحرانی است آیا این مبلغ را باید صفر می‌کردیم یا به 54 هزار میلیارد تومان می‌رساندیم؟ یقینا ملت هم نمی‌پذیرند این رقم افزایش یابد. واگذاری سرمایه‌ای 37 درصد رشد داشته، یعنی درآمد نفتی 37 درصد رشد پیدا کرده است، آیا درآمد مالیاتی می‌تواند پاسخگوی درآمدهای واقعی ما باشد، وقتی نمی‌توانیم 150 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی یا مالیاتی داشته باشیم، چگونه می‌توانیم واقع بینانه هزینه‌ها را پیش‌بینی و عملیاتی کنیم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس اظهار کرد: برای صندوق‌های بازنشستگی دو رقم 40 هزار میلیارد تومان و 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، وقتی به طور مکرر می‌گوئیم باید بحث صندوق‌ها را مشخص کنیم چرا در بودجه جمعا 70 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. لایحه‌ای که به کمیسیون تلفیق داده شده دارای 171 بند بوده که به 243 بند افزایش یافته است، در همین مورد 4 هزار پیشنهاد توسط نمایندگان در سامانه ثبت شده، همه این‌ها با فشار دستگاه‌های اجرایی انجام شده، اگر قرار باشد دولت لایحه بیاورد و بعد از آن دستگاه‌های اجرایی بخواهند بندهای مربوط به خود را اضافه کنند که کاری پیش نمی‌رود.

وی در ادامه گفت:‌ ما واریزی به صندوق توسعه ملی را از 33 به 23 درصد کاهش دادیم، برای این‌کار اذن گرفتیم، علاوه بر آن 2.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت کردیم. چه حجتی وجود دارد که 14.5 درصد به حساب شرکت ملی نفت واریز کنیم، بودجه شرکت نفت 600 هزار میلیارد تومان است که هیچکس هم رسیدگی نمی‌کند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان این‌که بزرگ‌ترین چالش کشور اشتغال است، گفت: تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است، هیچ حکمی برای تولید و اشتغال ندیدیم. نباید بحث تخصصی بودجه را به بحث امنیت ملی گره بزنیم، بعد بگوییم چون امنیت ملی است رأی دهیم، خدا عقل داده براساس منطق تصمیم بگیریم و رأی دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها