کد خبر: 271215
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۴:۲۸:۱۷
| |

جمع آوری بی‌برنامه پسماند عفونی البرز

در حالی که پیشتر یک عضو شورای شهر کرج با انتقاد از علوم پزشکی گفته بود جمع آوری و بی خطرسازی زباله‌های عفونی به عهده شهرداری نیست اما دانشگاه علوم پزشکی البرز معتقد است بی خطرسازی پسماندهای ویژه شامل پسماندهای عفونی و پزشکی به عهده تولیدکنندگان آنهاست.

جمع آوری بی‌برنامه پسماند عفونی البرز
کد خبر: 271215
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۴:۲۸:۱۷

اعتمادآنلاین| ‌ مقصود جعفری نیا، مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: بی خطرسازی پسماندهای عفونی وظیفه دانشگاه علوم پزشکی نیست و این نهاد و سازمان محیط زیست تنها وظیفه نظارتی در این فرایند را به عهده دارند.

وی ادامه داد: به طور کلی بی خطرسازی پسماندهای ویژه شامل پسماندهای عفونی، پزشکی، کشاورزی و صنعتی به عهده تولیدکنندگان آنهاست، به عنوان مثال مطب‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های پزشکی و … خودشان باید پسماندهای تولیدی را بی خطر کنند.

وی توضیح داد: سازمان پسماند شهرداری کرج وظیفه جمع آوری زباله‌های عادی شهر را به عهده دارد و به دلیل مسائل بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های احتمالی نباید نسبت به جمع آوری زباله‌های عفونی بی خطرسازی نشده اقدام کند.

این مسئول خاطر نشان کرد: بعد از اینکه پسماندهای عفونی توسط تولیدکنندگان بی خطر شد، سازمان پسماند موظف به جمع آوری آنها می‌شود.

جعفری نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام بیمارستان‌های استان به دستگاه بی خطرساز مجهز هستند و پسماندهای تولیدی خود را در محل بی خطر می‌کنند ولی مراکز درمانی کوچک مثل درمانگاه‌ها و مطب‌ها این دستگاه را ندارند، بر همین اساس بخش خصوصی وارد عمل شده تا برای بی خطرسازی این پسماندها اقدام کند.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مجوز فعالیت 6 شرکت را صادر کرده و امید است سال آینده تعدادی از آنها فعالیت خود را آغاز کنند.

پیش از این فریده بزنی بیرانوند، عضو شورای شهر کرج گفته بود: جمع آوری و بی خطرسازی زباله‌های عفونی به عهده شهرداری نیست و طبق قانون از وظایف وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هر استان است.

وی خاطرنشان کرده بود: متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی به وظیفه خود در این خصوص عمل نمی‌کند و با وجود مکاتبات صورت گرفته، در جلسات مرتبط با این موضوع هم شرکت نمی‌کند.

وی بیان کرده بود: در حال حاضر شهرداری به حسب وظیفه قانونی و ذاتی خود مبنی بر جمع‌آوری پسماندهای شهری، این زباله‌ها را جمع‌آوری و دفن می‌کند ولی امکان بی خطرسازی آنها را ندارد.

این عضو شورای شهر کرج عنوان کرده بود: بی خطرسازی پسماندهای عفونی با دستگاه‌های خاصی انجام می‌شود و این کار باید توسط دانشگاه علوم پزشکی صورت بگیرد. شورای شهر صرفاً شورای شهرداری نیست و وظیفه نظارتی به تمامی اموری دارد که به شهر و شهروندان مربوط می‌شود.

وی تصریح کرده، وجود پسماندهای عفونی در شهر سلامت مردم را به خطر انداخته و آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی باید برای ساماندهی وضعیت موجود به طور جدی وارد عمل شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها