کد خبر: 271231
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۵:۰۱:۵۷
| |

رییس انجمن صنفی گاوداران:

دولت دست دلالان را از بازار نهاده های دامی کوتاه کند

رییس انجمن صنفی گاوداران، از روان سازی توزیع نهاده های دامی یارانه ای شرکت پشتیبانی امور دام خبرداد و گفت: برای ادامه حیات صنعت دامی کشور انتظار می رود دولت، دست دلالان و واسه گران را از بازار نهاده های دامی کوتاه کند.

دولت دست دلالان را از بازار نهاده های دامی کوتاه کند
کد خبر: 271231
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۵:۰۱:۵۷

اعتمادآنلاین| سید احمد مقدسی گفت: اکنون بخش عمده نهاده دامی توسط تجار با دریافت ارز رسمی 4200 تومانی تامین و به کشور وارد می شود.


وی مدعی شد که این نهاده ها با قیمت یارانه ای به واحد تولیدی نمی رسد و با دست به دست شدن کالا و حضور پررنگ دلالان و واسطه گران، با قیمت های بازار آزاد به دست تولیدکنندگان می رسد که در نتیجه بر قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.


به گفته وی، هرکیلوگرم کنجاله سویای وارداتی با قیمت بیش از 3500 تومان، ذرت 1800 تومان و جو 1700 تومان در بازار آزاد به فروش می رسد درحالی که همه این اقلام با ارز رسمی توسط تجار وارد کشور می شود.


وی اظهارداشت: اکنون بخشی از نیاز صنعت دامی کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور تامین می شود؛ این شرکت توان تامین همه نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان را ندارد؛ بنابراین تولیدکنندگان ناچارند بخش دیگری از نیاز را از محل بازار آزاد با قیمت های بالا تامین کنند.


رییس این تشکل صنفی ادامه داد: آن بخش از نهاده های دامی که توسط دولت توزیع می شود برای هر کیلوگرم کنجاله سویا وارداتی و داخلی مبلغ 2450 تومان، ذرت وارداتی 1350 تومان و جو وارداتی 1350 تومان در بنادر کشور پرداخت می شود.

توزیع علوفه دامی روان شد


رییس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه در هفته های گذشته تولیدکنندگان با مشکل تامین علوفه دامی مواجه بودند، اضافه کرد: در روزهای اخیر تامین و توزیع نهاده های دامی یارانه ای روان شده است.


وی افزود: طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، امسال 10 میلیون 733 هزار تن شیرخام در کشور تولید شده که نسبت به سال گذشته حداقل 5.7 درصد افزایش را نشان می دهد؛ بنابراین اکنون کمبودی در زمینه تولید این محصول نداریم.


«همچنان تولیدکنندگان این بخش با مشکل نقدینگی برای تامین علوفه دامی مواجه اند و با توجه به نوسان قیمت ارز و افزایش نرخ گوشت قرمز، برخی تولیدکنندگان دام های شیری که توان تامین علوفه مورد نیاز خود را ندارند اقدام به حذف دام و روانه سازی آنها به کشتارگاه ها می کنند که این اقدام در سال آینده می تواند در بحث کاهش تولید شیرخام نگران کننده باشد.»


مقدسی، راهکار پیشنهادی برای دولت در این زمینه را «تامین به موقع علوفه مورد نیاز صنعت دام، جلوگیری از افزایش قیمت ها و کاهش تولید در سال آتی عرضه نهاده های دامی به شکل مستقیم به تولیدکنندگان و تشکل های این بخش» بیان کرد.


به گفته وی، دولت نباید اجازه دهد علوفه دامی که با ارز رسمی وارد کشور می شود به دست دلالان رسیده و با قیمت های آزاد به دست تولیدکنندگان برسد.


براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در اواسط آذرماه­ قیمت خرید شیرخام­ از محل دامداری ها هر کیلوگرم 2000 تومان تعیین شد که با ابلاغ آن به همه واحدهای دامداری و کارخانجات لبنی توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین انجمن صنایع لبنی ایران، همه ملزم به اجرا و رعایت آن شدند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها