کد خبر: 271432
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۰:۵۹:۰۰
| |

سخنگوی وزارت امور خارجه:

خواست ما از اروپا تسریع‌ اجرایی کردن سازوکار مالی است

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: به صراحت به اروپا اعلام کردیم، مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و لازم است موضوع سازوکار مالی را با سرعت پیش ببرند.

خواست ما از اروپا تسریع‌ اجرایی کردن سازوکار مالی است
کد خبر: 271432
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۰:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری، حادثه تروریستی استان سیستان و بلوچستان را محکوم کرد و ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد این وقایع تلخ نباشیم.


سخنگوی وزارت خارجه درباره همراهی اروپا با ایران و اینستکس گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و این کشور مخالف روابط ایران و اروپا بوده و همچنان به کارشکنی‌های خود ادامه خواهد داد. تا ثبت سازوکار ما موفقیت لازم را از سوی اروپا ندیدیم و سازوکار با کندی بسیار پیش رفت، ثبت سازوکار ابتدای کار است و خواست ما از اروپا اجرایی کردن هر چه سریع‌تر آن است. درروزهای آینده مذاکرات کارشناسی متشکل از وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی را با اروپا آغاز می‌کنیم.

وی تاکید کرد: به صراحت به اروپا اعلام کردیم مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و لازم است این موضوع را با سرعت پیش ببرند.


او درباره سازوکار ایرانی هم گفت: این موضوع در دستورکار است. مذاکرات کارشناسی در پاریس انجام شد و طی روزهای آتی هم مذاکراتی خواهیم داشت.

قاسمی درباره حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان گفت: ملاقات‌های متعددی در اسلام آباد و تهران داشتیم و در دستورکار ماست. برای ما قابل تحمل نیست دولت و ارتش پاکستان نتوانند مقابل این شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاکشان نسبت به ایران جلوگیری کنند، امیدواریم این ماجرا با اراده جدی‌تر در اسلام‌آباد حل‌و‌فصل شود و شاهد چنین مواردی نباشیم. منتظر اقدامات و راه‌حل‌های پاکستان هستیم و تصمیمات خود را خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که پس از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره سیاست خارجی این موضوع در کمیته‌ای در حال بررسی است و سعی خواهیم کرد که به‌عنوان مجری سیاست خارجی کشور همه این نکات را در فرآیندهای آتی سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک در عرصه جهانی و منطقه‌ای با دقت تمام اجرا کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: FATF هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد و ایران کشوری نیست که شرط بپذیرد. در بیانیه اروپا هم پیوستن به این کنوانسیون به عنوان شرط مطرح نشده و آنچه مطرح شده توصیه است و نمی‌توانند آن را به‌عنوان شرط مطرح کنند.

قاسمی اضافه کرد: سازوکاری که مطرح شد بخش کوچکی از تعهدات کشورهای اروپایی است؛ آنها باید به تعهداتشان پایبند باشند و آنها را هر چه سریع‌تر اجرایی کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران گفت: روابط ما با کشورهای منطقه مستقل از هم است. روابطمان با هند دیرینه و خوب است. این رایزنی‌ها و تماس‌ها و همکاری‌ها را داشتیم و با توجه به نوع همکاری‌های جدید و بحث چابهار رایزنی‌های بیشتری را برای ارتقای روابط خواهیم داشت. تروریسم به‌عنوان پدیده شوم در منطقه ما نیاز به اجماع جهانی و همکاری همه‌جانبه کشورها در منطقه و سایر مناطق دارد و این موضوع می‌تواند بعنوان بحث اساسی با هند مطرح باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنچه درباره یمن وزیر خارجه انگلیس عنوان کرده که ایران تعهدی را درباره بحث یمن داده حرف اشتباهی است. ما با همه کشورهای موثر در منطقه و بیرون منطقه درباره شرایط خاص یمن و فجایع انسانی که در آنجا رخ داد، صحبت کردیم. چند دور با کشورهای اروپایی گفتگو‌ داشتیم که فضایی مناسب برای آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه ایجاد شود. تلاش‌های ایران به نشست استکهلم منجر شد و فکر می‌کنم صحبت «جرمی هانت» به تعهدی برمی‌گردد که گروه‌های یمنی در استکهلم داشتند و ایران به کسی تعهدی نداده است.

برای هر وضعیتی آمادگی داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، برای هر وضعیتی آمادگی داریم. دانایان به خوبی از نقش سازنده ایران در ثبات و امنیت منطقه آگاهند.

قاسمی خاطرنشان کرد: سفیر آمریکا در آلمان گهگاهی پایش را از حد وظایفش فراتر می‌گذارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها