عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی:

صادرات گاز نیازمند تعامل با جهان است/ 18 درصد ذخائر گاز دنیا را داریم اما نمی‌دانیم چه باید بکنیم

نرسی قربان عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه ما 18 درصد ذخائر گاز دنیا را در اختیار داریم اما نمی‌دانیم چه باید بکنیم، عنوان کرد: برای صادرات باید با جهان تعامل داشته باشیم.

صادرات گاز نیازمند تعامل با جهان است/ 18 درصد ذخائر گاز دنیا را داریم اما نمی‌دانیم چه باید بکنیم
کد خبر: 271535
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نرسی قربان در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه خطوط لوله گاز و صادرات آن جدای از سیاست نیست، گفت: در این رابطه حتما باید شرایط سیاسی عمده در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه هندی‌ها به دلیل فشار آمریکا پروژه خط لوله سرخ را اجرایی نکرده‌اند، گفت: برای صادرات گاز راهکارهای زیادی وجود دارد که از جمله آنها صادرات از مسیر ال ان جی است ما طی 20 سال گذشته درباره این مسیر صحبت کرده‌ایم اما موضوع این است که تکنولوژی آن را در اختیار نداریم و فقط 10 شرکت دنیا دارای تکنولوژی احداث ال ان جی هستند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه ما 18 درصد ذخائر گاز دنیا را در اختیار داریم اما نمی‌دانیم چه باید بکنیم، گفت: برای صادرات باید با جهان تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: غیر از صادرات گاز برنامه دیگری که می‌توانیم برای گاز داشته باشیم این است که گاز به چاه‌های نفت تزریق شود در این شرایط هیچ اقتصادی بهتر از تزریق گاز به چاه‌های نفتی نیست ولی این راهکار نیز محدود است.

قربان، راه دیگر استفاده از انرژی گاز را تولید برق عنوان کرد و افزود: با تولید برق می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم چرا که امکان تحریم آن کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه باید صنایع گازبر را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها می‌توانند راه حلی برای این موضوع باشند.

وی با بیان اینکه ما در زمینه صادرات گاز گروگان قرارداد ترکیه هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر نباید فکر کنیم که به شکل همان قراردادی که با ترکیه داشتیم با پاکستان و امارات نیز در همان مبنا و فرمول قرارداد داشته باشیم.

وی در ادامه بر لزوم توسعه صنعت گاز از مسیر جی تی ال اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه خوب عمل نکردیم اما قطر توانست قراردادهای خوبی داشته باشد ما اگر بخواهیم در صادرات گاز موفق باشیم باید تکنولوژی جی تی ال را عمومی کنیم و این شدنی است. در صورتی که اراده سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها