کد خبر: 271625
|
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۲:۴۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ سه‌شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۹، ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

روزنامه‌های عربی امروز سه‌شنبه 19 فوریه 2019 (30 بهمن 1397) مهم‌ترین عناوین خود را در مورد ایران، به دستگیری تیم عاملان حمله تروریستی خاش-زاهدان و نیز سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با عدم اعتماد به اروپایی‌ها اختصاص دادند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 271625
|
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی امروز مهم‌ترین عناوین خود را در مورد ایران، به دستگیری تیم عاملان حمله تروریستی خاش-زاهدان و نیز سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با عدم اعتماد به اروپایی‌ها اختصاص دادند.

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به هشدار رهبر ایران به دولت نسبت به فریبکاری کشورهای اروپایی پرداخت. به گفته نویسنده این گزارش این هشدار رهبر ایران ساعاتی بعد از سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مونیخ بود که سازوکار اروپایی را ناکافی دانست.

این روزنامه همچنین از دستگیری تیمی که در حمله تروریستی به اتوبوس سپاه دست داشت خبر داد و در عین حال مدعی شد افراد مسلح ناشناس 6 نفر از نیروهای پاکستانی را در نزدیکی مرز با ایران از پای درآورده‌اند.

خبر دستگیری گروه تروریستی در روزنامه الشرق قطر نیز بازتاب داشت و این روزنامه هم اعلام کرد نیروهای امنیتی همچنان در حال بررسی شواهد و دلایل موجود در منطقه برای دستیابی به اطلاعات و سرنخ‌های بیشتری از این حادثه وعاملان آن هستند.

روزنامه السیاسه کویت هشدار رهبر نسبت به فریبکاری اروپا را در کنار تیتر روحانی به وجود مشکلات اقتصادی اعتراف می‌کند قرار داد و در عین حال زیر همین گزارش از دستگیری تیم مرتبط با عملیات تروریستی زاهدان خبر داد.

این روزنامه همسو با ریاض به نقل از «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت اعلام کرد این کشور مخالف هر نوع افزایش تنش در منطقه از هر طرف و منبعی است.

روزنامه الجریده کویت نیز از نگرانی ایران نسبت به فریبکاری اروپا در سازوکار مالی، محاکمه حسین فریدون، برادر حسن روحانی و حمایت 180 نماینده مجلس از سپاه در مقابل دولت در رابطه با کشتی‌های ماهیگیری چینی نوشت

روزنامه القدس العربی هم از هشدار رهبری ایران نسبت به فریبکاری کشورهای اروپایی خبر داد و هشدار رئیس ستاد ارتش ایران را نسبت به ادامه حمایت عربستان و امارات متحده عربی از تروریسم فعال در منطقه منعکس کرد.

القدس العربی همچنین به نقل از بهرام قاسمی، سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد تهران به هیچ طرف یا کشوری در رابطه با یمن تضمین نداده است.

این در حالی است که روزنامه های سعودی، عکاظ ، الوطن ، الریاض و الحیات در عنوان‌های مشابهی به نقل از عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان ادعاهای او را در رابطه با اینکه ایران پناهگاه تروریست‌هاست تیتر کردند.

روزنامه الجمهوریه لبنان نیز با تیتر مشابهی به همین مسئله پرداخت، در حالی که اللواء دیگر روزنامه لبنانی از اقدام سپاه پاسداران در بازداشت تیمی که اقدام به بمب‌گذاری خودروی به کار گرفته شده در حمله تروریستی زاهدان کرده نوشت.

الدیا ر نیز با اشاره به اقدام سپاه در بازداشت 3 مظنون به دست داشتن در حمله تروریستی اخیر از تاکید بر ادامه تلاش برای دستگیری بقیه اعضای گروهک تروریستی جیش العدل خبر داد و در خبر دیگری اعلام کرد 6 نظامی پاکستانی در منطقه بلوچستان (پاکستان) در نزدیکی مرز با ایران کشته شدن، در حالی که هیچ گروهی مسئولیت این اقدام نپذیرفته است.

این روزنامه همچنین به نقل از رهبر انقلاب نیز خطاب به حاضران در ورشو نوشت: شما افرادی ضعیف و ترسو هستید، آمریکایی‌ها هم احمق‌هایی درجه یک هستند.

الدیار همچنین به نقل از روزنامه ایندپندنت احتمالات وقوع جنگ سنی شیعه را با هدایت غرب در منطقه مورد بررسی قرار داد و در پارگراف پایانی‌اش به نقل از رابرت فیسک، تحلیلگر برجسته انگلیسی نوشت: کسانی هستند که می خواهند ما باور کنیم اختلاف عمیقی بین اهل سنت و شیعیان وجود دارد، اختلافی که بین اهل تسنن وفادار به غرب به رهبری نوگرایی به نام بن سلمان که دستور قتل خاشقجی را صادر کرد و شیعیان به رهبری نظام روحانیون در ایران وجود دارد، اما در حقیقت چنین جنگ سختی بین اهل تسنن و شیعیان در خاورمیانه در جریان نیست بلکه آنچه رخ می‌دهد با تشویق غربی‌ها صورت گرفته است.

این روزنامه در گزارش دیگری خبر داد با وجود آنکه کمتر پیش می‌آید سعد حریری نخست‌وزیر، لبنان و رهبر حزب المستقبل با سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله در موضوعی هم‌نظر باشد اما ظاهرا او نیز در انتظار پیشنهادات رسمی ایران در رابطه با تامین برق لبنان است تا این کشور از این مشکل رهایی یابد.

روزنامه لبنانی البناء هم در یادداشتی به قلم «دکتر وفیق ابراهیم» به مسئله انتقال گروه تروریستی داعش به کشورهای محیطی ایران توسط آمریکا سخن گفته و با استناد به عملیات تروریستی زاهدان آن را یکی از نتایج تمرکز حمله آمریکا با همراهی برخی از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس علیه ایران دانست.

به اعتقاد این نویسنده دولت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای استقرار داعش در کشورهای همسایه ایران است.

عریب الرنتاوی، نویسنده اردنی هم در روزنامه الصباح الجدید عراق ، در مقاله‌ای تحت عنوان «منطقه بعد از نشست ورشو و سوچی باز هم همان همیشگی» نتیجه‌گیری کرد چه در نشست ضد ایرانی ورشو وچه در نشست سه جانبه سوچی همان مطالب همیشگی که انتظار می رفت گفته شد و چیز تازه‌ای در آن وجود نداشت.

روزنامه فرامنطقه‌ای الرای الیوم هم در خبری از تصمیم پارلمان ایران برای دریافت وام 5 میلیارد دلاری از روسیه در سال جدید شمسی خبر داد. در حالی که این روزنامه در مقاله‌ای به قلم «زکی بنی ارشید» به پرسش چه کسانی بزرگ‌ترین بازندگان نشست ورشو بودند و چرا ایران بزرگ‌ترین برنده آن لقب گرفت؟ پاسخ داد.

روزنامه الیوم السابع مصر هم در گزارشی تحلیلی از قدرت گرفتن جریان پراگماتیسم در ایران سخن گفت و با استناد به سخنانی همچون سخن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در آن اعلام کرد اگر اروپا از برنامه موشکی ما شکایت دارد به ما جنگنده بفروشد و نیز درخواست رئیس‌جمهور روحانی برای انجام مذاکره بدون فشار آن را نشانه‌های قدرت گرفتن رویکرد واقعگرایی و پراگماتیسم در مقابل دیگر جریان‌ها در ایران توصیف کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها