کد خبر: 271745
|
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۵:۰۴
| |

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت:

بازنگری در قانون اساسی در شرایط فعلی مقدور نیست

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت سخن گفتن از اصلاح قانون اساسی را سخن گفتن از مطلوبی دانست که راه رسیدن به آن در شرایط فعلی هموار نیست.

بازنگری در قانون اساسی در شرایط فعلی مقدور نیست
کد خبر: 271745
|
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۵:۰۴

اعتمادآنلاین| آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت معتقد است که اکنون ضرورتی برای ورود به مبحث بازنگری در قانون اساسی وجود ندارد. او گفت: « کسانی که صحبت از اصلاح قانون اساسی می کند ممکن است از مطلوبی سخن بگویند که راه رسیدن به آن در شرایط فعلی وجود ندارد.»

او با تاکید بر اینکه « مشکل ما قانون اساسی نیست» گفت: « مشکل در وحله اول عدم اجرای بدون تنازل همین قانون است.»

منصوری در ادامه به کسانی که پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را می دهند، توصیه کرد که ابتدا اصل 177قانون اساسی را مطالعه کنند. همچنین توضیح داد: « بر اساس اصل 177 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در موارد ضروری به این صورت انجام می‌گیرد که مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام طی حکمی خطاب به رئیس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی - مرکب از اعضای شورای نگهبان، روسای قوای سه‌گانه، اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام، پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری، ده نفر به انتخاب مقام رهبری، سه نفر از هیئت وزیران ، سه نفر از قوه قضاییه، ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، سه نفر از دانشگاهیان- پیشنهاد می کند.

شیوه کار و کیفیت انتخاب و شرایط آن را قانون معین می‌کند. مصوبات شورا نیز پس از تایید و امضای مقام رهبری باید از طریق مراجعه به آراء عمومی به تصویب اکثریت مطلق شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی برسد. البته رعایت ذیل اصل پنجاه و نهم در مورد همه‌پرسی «بازنگری در قانون اساسی» لازم نیست. محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه‌های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و دین و مذهب رسمی ایران تغییرناپذیر است.»

منصوری در پاسخ به این سوال که آیا جامعه پذیرای پارلمانی شدن نظام و حذف ریاست جمهوری از ساختار قدرت است، گفت: «پارلمانی شدن نظام اقتضائات و مقدماتی نیاز دارد که به نظرم در شرایط کنونی این مقدمات فراهم نیست. از طرف دیگر به نظر هم نمی رسد در شرایط فعلی چنین طرح های با اقبال مردم مواجه شود.»

منبع:‌ نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها