اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

علت خرید خودرو از سوی مردم ضعف دولت در جذب سرمایه‌های سرگردان است/ افزایش قیمت خودرو به اقتصاد کشور آسیب می‌زند/ دولت حمایت جدی از سرمایه‌گذاران را رها کرده است/ مسابقه افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی یک مسیر انحرافی است

یک عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: مردم از خرید خودرو بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری هستند تا اینکه بخواهند نیازهای خود را برآورده کنند. آنها به دنبال سودهای حاشیه‌ای خرید و فروش خودرو هستند.

علت خرید خودرو از سوی مردم ضعف دولت در جذب سرمایه‌های سرگردان است/ افزایش قیمت خودرو به اقتصاد کشور آسیب می‌زند/ دولت حمایت جدی از سرمایه‌گذاران را رها کرده است/ مسابقه افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی یک مسیر انحرافی است
کد خبر: 271774
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۱۵:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد و عضو هیآت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با انتقاد از افزایش قیمت خودرو، گفت: سیاست‌گذاری‌های دولت در مسیر جذب سرمایه‌های سرگردان و منابع مالی در اختیار مردم ضعیف است که مردم حاضر می‌شوند پراید 15 یا 20 میلیون تومانی را با قیمت 40 میلیون تومان خریداری و یا پیش‌فروش کنند و به این سرمایه‌گذاری دلخوش باشند.

او در خصوص علت خرید خودروی 40 میلیون تومانی از سوی مردم، تاکید کرد: مردم از خرید خودرو بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری هستند تا اینکه بخواهند نیازهای خود را برآورده کنند. آنها به دنبال سودهای حاشیه‌ای خرید و فروش خودرو هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت حمایت جدی از سرمایه گذاران را رها کرده است و به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری بالا است. صادرات در کشور پشتیبانی نمی‌شود و مصرف تولید داخلی مورد رغبت و رضای دستگاهای اجرایی و دولت قرار نمی‌گیرد. با این حساب سرمایه‌ها به سمت خودرو هدایت می‌شوند که امری اشتباه است.

رنجبرزاده با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو به اقتصاد کشور آسیب می‌زند، گفت: مسابقه افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی یک مسیر انحرافی است که موجب آسیب به اقتصاد کشور می‌شود. اگر ما بتوانیم کارخانه‌های خودرو سازی داخلی با مشارکت کشور خارجی داشته باشیم به بهبود شرایط کنونی کمک می‌کند. در یک مقطعی کشورهای خارجی برای حضور در کشور رغبت خوبی پیدا کرده بودند و به سرمایه‌گذاری در داخل علاقه‌مند بودند که باید این موضوع را مجددا احیا کنیم تا خودروسازان خارجی در کشور حضور پیدا کنند و رقابت‌های واقعی در موضوع خودروسازی داخلی انجام شود. این امر می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند.

او خاطرنشان کرد: با تنظیم بازار تنها کسانی که مصرف واقعی و حقیقی دارند خودرو خریداری می‌کنند و دیگر وارد معاملات خرید و فروش به بهانه سودآوری نمی‌شوند. با مشکلاتی که اخیرا پیدا کردیم خودروسازان خارجی از سرمایه‌گذاری در داخل کشور فاصله گرفتند. در صورتی که این کارخانجات علاقه‌مند به کار در کشور بودند. به‌ویژه کشور فرانسه با ایران خودرو مذاکرات خوبی انجام داد که به نفع کشور ما هم بود. در صورت ادامه همکاری آنها خودروهای باکیفیت تولید و بازار خودرو رقابتی می‌شد اما با مشکلاتی که پیش آمد آنها فاصله گرفتند.

این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاران می توانند به سمت سرمایه گذاری در قطعه‌سازی خودرو بروند، گفت: مردمی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هستند بدانند که قطعه‌سازی بازار خوبی است. در حال حاضر بسیاری از قطعات خودرو را همچنان وارد می کنیم که ارزبری زیادی هم دارد. بهتر است این قطعات در داخل تولید شود و خودروسازان موظف و مکلف باشند تا از تولیدات داخلی با کیفیت متناسب با تولیدات خارجی استفاده کنند.

او افزود: باید این امر سازماندهی شود و وزیر صنعت علاقه‌مند است که قطعات خودروهایی را که تا به امروز مورد هدف بازار واردات شده بود تولید کنیم. علاقه‌مندان به سودهای قابل‌های توجه در عرصه واردات قطعات خودرو کمی حاشیه درست می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که تولیدات داخل رونق بگیرد، اما در حال حاضر حمایت‌ها جدی‌تر شده و این نیاز بیشتر احساس می‌شود و واردات هم سخت شده است. بسیاری از مواد اولیه برای ساخت قطعات را ما در داخل کشور داریم بنابراین باید به سمت تولید قطعات خودرو برویم. باید سرمایه‌داران را به سمت سرمایه‌گذاری برای تولید قطعات مورد نیاز خودروهای ساخت داخل سوق بدهیم تا مردم به جای اینکه بروند و پراید خریداری کنند به سمت این کار بروند.

این نماینده مجلس در خصوص قیمت واقعی خودرو، تاکید کرد: در قیمت واقعی خودرو مسایل مختلفی از جمله مواد اولیه، حقوق کارگر، کارمند، دانش فنی، قطعه و... تاثیرگذار است. همین عوامل منجر به افزایش قیمت خودرو شده است، اما اگر در شرایط عادی باشیم قیمت پراید 15 میلیون تومان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها