کد خبر: 271872
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

پیش‌بینی خبرگزاری کره جنوبی از نشست پیش روی رهبر کره شمالی با ترامپ

هدیه کیم به ترامپ چیست؟

به اعتقاد کارشناسان کره جنوبی تمامی توجه‌ها به برگ برنده‌ای است که رهبر کره شمالی قرار است در دومین دیدارش با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ روی میز قرار دهد.

هدیه کیم به ترامپ چیست؟
کد خبر: 271872
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به اعتقاد کارشناسان کره جنوبی تمامی توجه‌ها به برگ برنده‌ای است که رهبر کره شمالی قرار است در دومین دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده روی میز قرار دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در تحلیلی در این رابطه اعلام کرد کیم و ترامپ به چارچوب‌های کلی تفکیک برنامه هسته‌ای کره شمالی دست پیدا کردند اما روند اجرای توافق بین کره شمالی و ایالات متحده از شش ماه پیش که اولین ملاقات این دو انجام گرفت تا به امروز پیشرفت چندانی پیدا نکرده است.

این کندی باعث افزایش شک و تردیدهای جامعه جهانی نسبت به اراده کیم در تفکیک برنامه هسته‌ای خود شد.

با این حال کیم در سخنرانی سال نو و نیز بعد از چهارمین دیدارش با رهبر چین، قول داد تلاش‌هایی خواهد کرد تا تمامی جامعه جهانی از آن استقبال کند.

او پیش از این نیز در بیانیه مشترک دو کره در پیونگ یانگ که سپتامبر گذشته برگزار شد قول داد که مراکز هسته ای «یونگ‌بیون» را که نماد توسعه هسته‌ای کره شمالی است تفکیک کند. او این قول را در چهارمین دیدار با مایک پمپئو هم تکرار کرد.

با این وجود باید این حقیقت را هم پذیرفت که این کار در شرایطی قابلیت انجام پیدا می‌کند که مابه‌ازایی در مقابل آن از سوی آمریکا ارائه شود. این مسئله را هم کیم با شفافیت در سخنرانی‌های خود اعلام کرده و اقدامات خود را مشروط به تدابیر متقابل کرد.

مرکز هسته ای «یونگ‌بیون» مرکز اصلی توسعه هسته‌ای کره شمالی محسوب می‌شود که مجهز به مراکز وسیعی است و بیش از 390 واحد آزمایشگاهی و اتاق‌های توسعه و پژوهش مانند مراکز عملیات غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم، راکتورهای هسته‌ای، آزمایشگاه‌های تشعشعات و شیمی در کنار مرکز تحقیقات تولیدات مواد رادیواکتیو را در خود جای داده است.

حال در یک هفته مانده به نشست سران دو کشور در ویتنام، بسیار دشوار است که توقع داشته باشیم دو طرف به توافق فراگیر و کاملی در رابطه با اقدامات ملموس برای تجزیه کامل هسته‌ای و اقدامات متقابل آمریکایی‌ها در نشست‌های کاری که پیش‌بینی می‌شود در طول هفته جاری در ویتنام برگزار شود، دست پیدا کنند.

با این حال پیش‌بینی می‌شود به تصمیم قاطعی در رابطه با تخریب مراکز هسته ای در «یونگ‌بیون» دست پیدا کنند زیرا رفتارشناسی رهبر کره شمالی نشان می‌دهد که او تمایل دارد در گفت‌وگوهای مستقیم با طرف دیگر تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

از این‌رو به اعتقاد تحلیلگران احتمالا کیم هدیه تخریب مراکز هسته‌ای «یونگ‌بیون» را به صورت کامل و نیز انجام اقدامات تفکیک هسته‌ای ملموس را تقدیم رئیس جمهور آمریکا کند به شرط آنکه طرف آمریکایی هم تدابیری را در مقابل آن با چاشنی حسن نیت ارائه کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها