کد خبر: 271908
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۰۸:۳۷:۰۰
| |

ضرورت یکی بودن عنوان شغلی با عنوان بخشنامه قانونی

لیست مشاغل سخت لیستی انحصاری است و باید عنوان شغلی با عنوانی که در بخشنامه قانونی آمده یکی باشد.

ضرورت یکی بودن عنوان شغلی با عنوان بخشنامه قانونی
کد خبر: 271908
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۰۸:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| لیست‌های بیمه نقش بسیار مهمی در تعیین مزایای دوران بازنشستگی یا از کار افتادگی کارگران دارند.

این لیست‌ها که امروزه به صورت الکترونیکی در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند، تعداد روز‌های کارکرد، میزان حقوق و دستمزد و البته عنوان شغلی کارگر را نشان می‌دهند.

اگر عنوان جدید شامل سختی کار نمی‌شود عنوان قدیم مشکلی برای بازنشستگی شما ایجاد نمی‌کند.

اگر عنوان جدید شامل سختی کار می‌باشد باید با مستنداتی مثل قرارداد و یا فیش حقوقی که عنوان درج شده باشد به اداره کار محل کارتان شکایت و نسبت به عنوان قدیم دادخواست اصلاح کنید.

چنانچه عنوان شغلی، در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور باشد، بر اساس ماده 14 آیین‌نامه قانون تأمین‌اجتماعی، کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، معادل 4 درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده را، با توجه به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور که توسط صندوق تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌شود، یک‌جا به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد.


همین موضوع باعث می‌شود برخی کارفرمایان، برای احتراز از پرداخت مبلغ مذکور، عنوان شغلی کارگر را در لیست‌های بیمه، واقعی ثبت نکنند. به عنوان نمونه، کارفرما به جای عنوان «معدنچی»، از عنوان «کارگر ساده» برای بیمه‌شده در لیست‌های بیمه استفاده کرده بود.

در چنین حالتی، گام نخست بیمه شده برای استفاده از مزایای شغلی مشاغل سخت و زیان‌آور با مشکل روبه‌رو می‌شود و به درخواست فرد برای بازنشستگی پیش از موعد به دلیل ایراد در عنوان شغلی، رسیدگی نخواهد شد.

بنابراین، برای بهره مندی از مزایای بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، فقط به این دلخوش نباشید که برای شما به صورت ماهانه بیمه رد می‌شود و سابقه شما، به لحاظ مدت، نقصی ندارد.

با توجه به این‌که لیست مشاغل سخت و زیان‌آور، لیستی انحصاری است، یعنی حتماً باید عنوان شغلی شما با عنوانی که در بخشنامه قانونی آمده است، یکی باشد، اگر عنوانی جز عنوان درج شده در بخشنامه، برای شما در لیست بیمه ثبت شود، در آینده برای استفاده از مزایایی که به آن اشاره کردیم، با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها