محمد حسینی، عضو شورای مرکزی جمنا:

باید مسئولان به عدالت اعتقاد داشته باشند/ بازارها را با کم‌کاری از دست می‌دهیم

عضو شورای مرکزی جمنا، گفت: باید دست اندرکاران امور به تحقق عدالت اعتقاد داشته باشند و اگر این انجام شود امید شادابی و نشاط در جامعه به وجود می آید همانطور که اوایل انقلاب مردم با وجود همه کمبودها شور و نشاط داشتند و با جان و دل شرایط را می‌پذیرفتند. اینکه رهبری بر ساده زیستی تأکید دارند به این دلیل است که اگر از مردم فاصله گرفته شود یک مرفه بی درد در پی عدالت نخواهد بود.

باید مسئولان به عدالت اعتقاد داشته باشند/ بازارها را با کم‌کاری از دست می‌دهیم
کد خبر: 272024
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۱۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم و عضو شورای مرکزی جمنا در برنامه تلوزیونی «رو در رو» با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب راهنمایی برای عمل است، گفت: ما برای اینکه با ارزیابی مسیر طی شده را ببینیم در این چهار دهه که چگونه حرکت کرده ایم این بیانیه نگاه به آینده و یک کار بی‌بدیل است و تاکنون چنین راهبردی نداشتیم. توجه به جوانان در سخنان راهبردی این بیانیه مساله بسیار مهمی است. جوانان در پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش بسیار مهمی را ایفا کردند همچنین در بحث علم و فناوری جوانان متخصص ما گام‌های بلندی برداشتند.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب همه جوان ها اعتماد کردند و به آنها میدان دادند و با سرعت تحولاتی که در دنیا هست جوان‌ها سریع‌تر می توانند خود را با تحولات دنیا تطبیق دهند. جوان ها با انگیزه پشتکار و خلاقیت می تواند کارها را پیش ببرند البته باید همواره از تجربه پیشکسوتان هم استفاده کرد و تردیدی در این مسئله وجود ندارد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نقش مردم در جمهوری اسلامی ایران افزود: اینکه ما یک حرکت را آغاز کردیم و انقلابی به پیروزی رسیده و یک نظام شکل گرفته همه با تکیه بر رای مردم بوده است. نکاتی هم که رهبری قبلا هم فرموده بودند، موارد پنج گانه باید تحقق پیدا کند تا تمدن اسلامی شکل گیرد آرمان بلند که همه ما به دنبال آن هستیم و آن زمینه‌سازی برای ظهور است، محقق شود.

حسینی یادآور شد: به تعبیر رهبر انقلاب در آغاز راه انقلاب الگو و مدلی نداشتیم، مبانی اصول و ارزش‌های انقلاب مشخص بود اما اینکه چگونه عمل کنیم چندان مشخص نبود و تجربه قبلی نبود.در حال حاضر تجربه ارزشمندی داریم و می شود در این مرحله خیلی بهتر حرکت کرد و مسیر انقلاب را تکمیل کرد رهبری هم از جوان‌ها خواستند این بار مسئولیت را بر دوش بگیرند و خودشان را برای کار مهیا کنند. طبق بیانیه رهبری جوان ها باید به تدریج آماده شوند که کارها به آنها سپرده شود.

حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با بخشی از بیانیه رهبر انقلاب که در ان به ظرفیت‌های کشور اشاره شده به مواردی چون ذخایر و نیروی انسانی اشاره و گفت: باید در وهله اول این ظرفیت‌ها را خوب بشناسیم و آن را باور کنیم و به این توانمندی داخلی متکی باشیم. اینکه صرفاً نگاه به بیرون از مرزها داشته باشیم از آن راه به جایی نمی بریم و تجربه هم نشان داده که دیگران دست ما را نخواهند گرفت و کمک نخواهند کرد نظام ظرفیت‌های خودمان استفاده می کنیم و مهمترین سرمایه کشور همین نیروی متخصص و و جوانان کارآمد و با انگیزه است.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: این که رهبری فرمودند ما 14 میلیون تحصیل کرده در مقاطع عالی داریم و اینکه در دنیا رتبه دوم را از جهت دانش آموختگان علوم مهندسی داریم این جهشی است در کار ما توانستیم آموزش را در کل کشور توسعه دهیم. لذا در هر شهری که بروید می‌بینید یک مرکز دانشگاهی در آنجا هست و نیروهایی که تربیت شدند اول انقلاب نبودند و واقعا دست ما خالی بود و این همه آدم متخصص نداشتیم و الان از این جهت توانمندی بالایی داریم و بعد هم اینها کارهای بزرگ انجام دادن در این مدت.

وی ادامه داد: یک خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد شده و در مرحله اول باید نیروهای متخصص را مورد استفاده قرار داد و باید ذخایر و منابع را که در بیان رهبری بود که یک درصد جمعیت داریم و هفت درصد ذخایر دنیا را در اختیار داریم با استفاده از تخصص به کار بگیریم چرا که ظرفیت های استفاده نشده ما فراوان است و باید فکر کرد و اندیشید را از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در گذشته ما نفس را به راحتی می فروختیم و دیگر به دنبال منابع درآمدی نبودیم در حالی که خیلی از کشورهای دنیا چنین منابعی ندارند و با تلاش و زحمت و مجاهدت با تولید نیاز خود را تامین می کنند.لذا در همین مدت تحریم ها می بینید که صادرات غیر نفتی ما چه افزایش چشمگیری داشته است من هفته گذشته در بصره بودم و آنجا می گفتند که همه چیز وارداتی است. قطر کشوری است که ما با آنها دوستی داریم و اگر اوایل انقلاب بود صدام علیه ما بود و الان اینها با ما کاملاً همراه هستند من باید با کم کاری و ضعف این بازارها را از دست بدهیم.

حسینی افزود: ما 15 همسایه داریم حداقل با 10 تا از این همسایه ها می‌توانیم رابطه خوب برقرار کنیم ببینید که کشور قطر و یا ترکیه در یک مقاطعی با ما همراهی چندانی نداشتند وقتی که غائله داعش به وجود آمد در اوایل کار رابطه خیلی گرمی با ما نداشتند اما الان کاملا با ما هماهنگ هستند. رهبری به واگذاری‌ها به بخش خصوصی اشاره کردند باید مسیرهای که در حال حاضر وجود دارد را به یک فرصت تبدیل کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم.

حسینی اظهار کرد: در آغاز انقلاب حرکت های خوبی انجام دادیم برای اینکه فاصله طبقاتی کمتر شود و بخش عمده ای از مردم ما در روستاها بودند و از همه امکانات محروم بودند.گام هایی برای محرومیت‌زدایی برداشته شده اما کافی نیست و باید این آرمان که آرمان بلند بشری است باید محقق شود. بنابراین با ساختارهای درست با فرصت و امکانات و قوانین درست که در اختیار افراد قرار می‌گیرد می توان عدالت را محقق کرد و در مسیر آن حرکت کرد.

حسینی خاطر نشان کرد: باید دست اندرکاران امور به تحقق عدالت اعتقاد داشته باشند و اگر این انجام شود امید شادابی و نشاط در جامعه به وجود می آید همانطور که اوایل انقلاب مردم با وجود همه کمبودها شور و نشاط داشتند و با جان و دل شرایط را می‌پذیرفتند. اینکه رهبری بر ساده زیستی تأکید دارند به این دلیل است که اگر از مردم فاصله گرفته شود یک مرفه بی درد در پی عدالت نخواهد بود. برخی فکر می‌کردند که بعد از انقلاب اسلامی ایستایی و رفت پیش می آید در حالی که ما هر جا لازم بود موارد را اصلاح کردیم مانند قانون اساسی که مورد بازنگری قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بیانیه رهبری یک بیانیه واقع‌بینانه است در رسانه‌های بیگانه هم که آن را تحلیل می کردند همگی بر این اتفاق نظر داشتند که بر اساس واقعیت ها نوشته شده بسیاری از سوالاتی که وجود داشته به خوبی پاسخ داده شده است. واگذاری‌ها به برخی افراد که بدهی‌های بالایی دارند نشان می‌دهد یک جای کار مشکل دارد و بیانگر این است که دست‌اندر کاران امور باید به اجرای عدالت اعتقا داشته باشند نه اینکه بگویند برای توسعه اقتضا می‌کند یک‌سری له شوند. با این تفکر به جایی نمی‌توانیم برسیم. ابتدای انقلاب مشکلاتی وجود داشت ولی مردم با جان و دل می‌پذیرفتند چون می‌دانستند مسئولان هم با آنها یکسان هستند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها