کنترل تبلیغات روانشناسی در فضای مجازی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: تلاش می‌کنیم تبلیغات روانشناسی در فضاهای مجازی زیر نظر کمیسیون‌های تخصصی شکل گیرد تا دیگر افراد به نام مشاوره شغلی و دیگر مشاوره‌ها نتوانند به صورت غیر تخصصی وارد عمل شوند.

کنترل تبلیغات روانشناسی در فضای مجازی
کد خبر: 272035
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ۱۱:۰۶:۳۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد حاتمی در پنجمین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی گفت: بحث آسیب های نوپدید بسیار مهم است؛ از طرفی به دلیل اینکه مسائل نوپدید در عصر اطلاعات باعث می شود برخی از مسائل مثل افسردگی و تنهایی در جامعه رشد کند و از طرفی دیگر این موضوع محاسنی را هم دارد که نمی‌توان از آنها صرف نظر کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 34 درصد فضاهای مجازی به مسائل روانشناسی اختصاص دارد بیان کرد: این در حالیست که کسانی که این کار را انجام می‌دهند اطلاعاتی در حوزه روانشناسی و روانشناسی اجتماعی ندارند و از سوی دیگر مردم می‌خواهند مسائل خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند و این مسئله باعث شده روانشناسی اجتماعی امروز در جامعه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه متاسفانه فضای مجازی و آنچه تحت عنوان روانشناسی در این فضاها ارائه می‌شود علمی و دقیق نیست تاکید کرد: به همین دلیل است که شاهد افزایش برخی از مسائل اجتماعی هستیم.

یکی از مهمترین بحث هایی که باید در سازمان روانشناسی اجتماعی ساماندهی شود، فضاهای مجازی است؛ زمانی که هر کس فارغ از رشته تحصیلی خود می‌تواند وارد کار مشاور شود هویت سازمان روانشناسی مخدوش می‌شود و این مسئله آسیب بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگری که مطرح است مسئله شغل یابی فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و از طرفی دیگر بحث حقوق مردمی است که مردم می‌خواهند از این مشاوره‌ها استفاده کنند. متاسفانه سازمان‌های غیر مسئول هم در این زمینه بی‌تقصیر نیستند چرا که با مجوزدهی به افراد غیر مسئول به این نابسامانی‌ها دامن می‌زنند.

حاتمی تأکید کرد: سازمان روانشناسی باید مجوزهای کاری در این زمینه را به صورت انحصاری در اختیار داشته باشد و برای این کار نیازمند همکاری دانشگاه‌های روانشناسی است. همچنین صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان باید مورد حمایت قرار گیرد. ما تلاش می‌کنیم برای این منظور زمان نوبت دهی را به صفر برسانیم تا دیگر نیازی نباشد که بهزیستی و سازمان‌های دیگر در این حوزه وارد عمل شوند.

وی با اعلام این خبر که تا پاییز سال آینده بحث نوبت دهی را به صفر خواهیم رساند، گفت: تبلیغات روانشناسی نیز از دیگر بحث هایی است که سازمان از این پس به طور جدی ‌آن را پیگیری می‌کند. تلاش می‌کنیم تبلیغات روانشناسی در فضاهای مجازی زیر نظر کمیسیون‌های تخصصی شکل گیرد تا دیگر افراد به نام مشاوره شغلی و دیگر مشاوره ها نتوانند به صورت غیر تخصصی وارد عمل شوند.

حاتمی با بیان اینکه باید تبلیغات روانشناسی در فضاهای مجازی کنترل شود و با متخلفین برخورد قاطع صورت گیرد گفت: باید تلاش کنیم در کنار برخوردها شرایطی فراهم کنیم تا مردم بتوانند از اَنها و مشاوره های تلفنی و دیگر شرایط لازم برای حضور در فضاهای مجازی بهره گیرند البته اگر کسی تخلف کرد با متخلف برخورد خواهد شد. همچنین با حضور فعال در این زمینه ضمن ایجاد ممانعت از حضور افراد غیر حرفه‌ای می توان شرایطی فراهم کرد که سازمان روانشناسی بتواند در راس امور اجتماعی قرار گیرد و ضمن درآمدزایی بتوان بهترین خدمات را در اختیار مردم قرار داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها