بهزاد فراهانی با ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ارشاد هنر را نمی‌خواهد/ فلسفه اصلی بی‌توجهی به هنر، در گوهر کاری هنرمندان است/ سانسور و بازدارندگی کار هنر در عرصه نمایش، به حد اعلا رسیده است

بهزاد فراهانی، رئیس‌ هیات‌مدیره انجمن بازیگران تئاتر گفت: ارشاد نمی‌خواهد قدم مثبتی برای بهبود شرایط هنر بردارد. اصلا چنین پیش‌بینی‌هایی در عملکرد وزارت ارشاد وجود ندارد. ارشاد هنر را نمی‌خواهد که اگر می‌خواست، در کنار اسم فرهنگ و ارشاد، نام هنر هم می‌آمد و این را یکی از اهداف خود قرار می‌داد.

ارشاد هنر را نمی‌خواهد/ فلسفه اصلی بی‌توجهی به هنر، در گوهر کاری هنرمندان است/ سانسور و بازدارندگی کار هنر در عرصه نمایش، به حد اعلا رسیده است
کد خبر: 272448
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۲:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مدت‌هاست اهالی هنر، به‌خصوص اهالی تئاتر، چشم‌انتظار دیده شدن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد هستند. حمایت نشدن فعالیت‌های صنفی نیز، مزید بر علت شده که اهالی تئاتر، دورنمای خوشایندی از آینده هنر نداشته باشند. از طرفی، مسئولین وزارت ارشاد، در بسیاری موارد اهالی هنر را نادیده گرفته و رفتار قابل‌قبولی نشان نداده‌اند.

بهزاد فراهانی، رئیس‌ هیات‌مدیره انجمن بازیگران تئاتر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از اهالی مطبوعات خواست که تحقیق کرده و بگویند در دو سال اخیر، چه پیشنهاداتی به هنرمندان در رابطه با هنر شده است. آیا چیز تازه‌ای مطرح شده است؟ آیا حرف جدیدی در راستای رفاه، رشد اندیشه و امنیت شغلی داشته‌اند؟ پاسخ این سوال‌ها برای اهالی تئاتر بسیار خوشایند خواهد بود.

به گفته این هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر، مدت‌هاست که مشکلات بیمه‌، دغدغه مهم هنرمندان سینما و تئاتر است. او در این باره بیان کرد: «ما در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، هیچ دغدغه‌ای برای بیمه اعضا در خانه تئاتر نداشتیم اما الان که دوره تدبیر و امید است، در رابطه با بیمه اعضا، شاهد بدبختی و بیچارگی هستیم. واقعا تاسف می‌خورم که به این روز افتادیم.»

فراهانی درباره صندوق کمک و یاری هنرمندان گفت: «پدیده‌ای به نام صندوق کمک و یاری هنرمندان ساخته شد که این صندوق را لطف و مهربانی کنند و کارکرد چهار، پنج ساله‌اش را به مردم گزارش کنند. اگر بررسی شود رئیس محترم این صندوق چه عملکردی داشته، آن وقت متوجه میلیاردهایی می‌شویم که باید صرف کمک به هنرمندان کمک می‌شد اما متاسفانه در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری شده و پس از آن به باد هوا رفته است.»

روزگار اوج سانسور

رئیس هیات‌مدیره انجمن بازیگران تئاتر، درباره مشکلات سانسور در تئاتر بیان کرد: «در عرصه سانسور هم که اخیرا سانسور و بازدارندگی کار هنر در عرصه نمایش، به حد اعلا رسیده؛ یعنی نه تنها کاسته نشده، بلکه فراتر هم رفته است. چیزی که من می‌گویم، تنها در ارتباط با کار خودم نیست، بلکه در ارتباط با صنفی است که من مسئول آن هستم، یعنی انجمن بازیگران خانه تئاتر. یک بازیگر زحمتکش بعد از 3 ماه تمرین، وقتی می‌خواهد به صحنه رفته و کارش را به مردم نشان دهد، متاسفانه جلوی کارش گرفته می‌شود و زندگی‌اش به خطر می‌افتد. این وضعیتی است که ما داریم.»

بهزاد فراهانی تاکید می‌کند که به‌عنوان نویسنده و کارگردان و برای بهبود شرایط شخصی دغدغه‌ای را بیان نمی‌کند: «اگر مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد لطف کرده و فکر نکنند که بهزاد فراهانی، نویسنده و کارگردان این حرف‌ها را می‌زند، بلکه فکر کنند که بهزاد فراهانی عضو انجمن بازیگران این بحث را مطرح می‌کند، آن وقت متوجه می‌شوند که چه کرده‌اند.»

جای خالی هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد

این نویسنده و کارگردان بیان کرد: «ارشاد نمی‌خواهد قدم مثبتی برای بهبود شرایط هنر بردارد. اصلا چنین پیش‌بینی‌هایی در عملکرد وزارت ارشاد وجود ندارد. ارشاد هنر را نمی‌خواهد که اگر می‌خواست، در کنار اسم فرهنگ و ارشاد، نام هنرهم می‌آمد و این را یکی از اهداف خود قرار می‌داد. حمایتی نمی‌کند و نخواهد کرد. به نظر من، فلسفه اصلی بی‌توجهی به هنر، در گوهر کاری هنرمندان است.»

بهزاد فراهانی درباره قدرت نهادهای غیرمرتبط و تاثیر آنها بر فعالیت‌های هنری گفت: «من هم مانند بسیاری از دوستان، نمی‌توانم بگویم این نهادهای بالادستی چه کسانی هستند و اگر بگویم، احضار خواهم شد. بحث بر سر اندیشه کلان یک حاکمیت است نسبت به یک مفهوم. این باید تصحیح شود.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن بازیگران تئاتر درباره دستمزدها گفت: «ما هنوز که هنوز است، حقوق بیکاری، حقوق دستمزدی و حتی اسم حرفه‌مان در ذهن آقایان گم است. ما نمی‌توانیم بگوییم هنرپیشه هستیم. چون چنین پستی را اصلا سراغ ندارند و برایش اهمیت قائل نیستند. هنوز هم مصوب نشده که آیا این پست است و اصلا این نام در این کشور وجود دارد یا خیر؟»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها