کد خبر: 272524
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

ستاره اسکندری، بازیگر سینما و تئاتر با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

وزارت ارشاد اجازه داده فرهنگ تحت‌ تاثیر اقتصاد قرار گیرد/ ارشاد چشم‌هایش را بر فرهنگ بسته است

ستاره اسکندری، بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به عملکرد وزارت ارشاد گفت: بزرگ‌ترین نقدی که به این وزارتخانه وارد می‌شود،  این است که وزارت ارشاد اجازه داده فرهنگ تحت تاثیر اقتصاد قرار گیرد، به این مفهوم که نتوانسته اندیشه را در این سال‌ها نهادینه کند و اجازه داده در واقع ابتذال و غلبه اقتصاد بر فرهنگ اتفاق بیفتد.

وزارت ارشاد اجازه داده فرهنگ تحت‌ تاثیر اقتصاد قرار گیرد/ ارشاد چشم‌هایش را بر فرهنگ بسته است
کد خبر: 272524
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کاهش بودجه‌ها، اهالی هنر و به ویژه هنرهای نمایشی را به سمتی سوق داده که به دنبال راهکارهایی برای درآمدزایی از خلق اثر هنری بوده و هزینه‌های خود را تامین کنند. هر چند که این موضوع به تنهایی روالی طبیعی به نظر می‌رسد اما گاهی هنر را زیر سایه اقتصاد قرار داده و بعد آموزشی آن را فراموش می‌کندد. ستاره اسکندری، بازیگر سینما و تئاتر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به این موضوع گفت: «در واقع وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی باید پاسدار فرهنگ باشد. بزرگ‌ترین نقدی که به این وزارتخانه وارد می‌شود، این است که وزارت ارشاد اجازه داده فرهنگ تحت تاثیر اقتصاد قرار گیرد، به این مفهوم که نتوانسته اندیشه را در این سال‌ها نهادینه کند و اجازه داده در واقع ابتذال و غلبه اقتصاد بر فرهنگ اتفاق بیفتد.»

ستاره اسکندری با بیان اینکه هنر زیر سلطه اقتصاد رفته، بیان کرد: «این وظیفه وزارت ارشاد بوده که فرهنگ را به‌گونه‌ای در میان مردم و هنرمندان ترویج دهد که پایدار بماند. این روزها حتی تبلیغات در عرصه سینما، تئاتر، کتاب و سایر فعالیت‌های فرهنگی هنری نیز به سمت بُعد اقتصادی در حال حرکت است.»

ارشاد چشمش را بر فرهنگ بسته است

این بازیگر سینما ادامه داد: «در تبلیغات فیلم‌های سینمایی یا تئاتر، مهم‌ترین گزینه میزان فروش آنهاست. این روزها در نگاه اول از فروش چندمیلیاردی فیلم‌ها صحبت می‌شود. اتفاقی که به‌صورت زیرپوستی افتاده و خیلی خوفناک است . کم‌کم ارزش آدم‌ها، فیلم‌ها و تئاترها به اندازه میزان فروش شده است. چیزی که با ذات هنر مغایر بوده و اتفاقی دردناک است؛ همان اتفاقی که به واسطه آن پای خیلی از پول‌ها وسط می‌آید.»

اسکندری این معضل را متوجه ارشاد دانسته و گفت: «بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انتقادی که من دارم این است که کجا ارشاد تصمیم گرفته چشم‌هایش را روی از بین رفتن فرهنگ و اندیشه ببندد. بحث‌های بسیاری در این مورد مطرح است. مثلا من به عنوان یک بازیگر با تغییر ارزش‌ها روبه‌رو هستم؛ تعریف ارزش بازیگرها به این سطح رسیده که در چند فیلم و با چه میزان فروشی ایفای نقش کرده است.

من با فروش فیلم‌ها یا ساخت فیلم‌های تکراری مشکلی ندارم. تنها مشکل من این است که نباید اقتصاد، تمام محور فرهنگ و هنر شود. از طرفی اتفاق خوشایندی برای ذات هنر نیست که مطرح بودن فیلم‌های سینمایی و تئاترها در گروی میزان فروش آنها شود. این به نظر من فاجعه است.»

ستاره اسکندری مهم‌ترین اقدام ارشاد را توجه به اندیشه‌ورزی در هنر دانست و گفت: «ارشاد باید حمایت از تئاترهایی داشته باشد که ذات هنر را متبلور می‌کنند نه اینکه براساس به درآمدزایی و به هر قیمتی دیده‌شدن پیش می‌روند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها