کد خبر: 272772
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

تغییرات مدیریتی مجموعه وزارت ارشاد را به ضعف کشاند/ وعده‌ها مطابق با بودجه وزارت ارشاد نیست/ وزارت ارشاد رفته‌رفته از شعارهای آقای روحانی دورتر شد

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: «آقای صالحی، سومین وزیری است که در دولت آقای روحانی، وزارت فرهنگ و ارشاد را بر عهده گرفته است. همین تغییرات، تحولاتی در میان معاونان و مسئولان ایجاد کرد. این موارد، باعث وقت‌گیری و ایجاد وقفه در فعالیت‌های وزارت ارشاد شد. این نکته مثبتی نیست.»

تغییرات مدیریتی مجموعه وزارت ارشاد را به ضعف کشاند/ وعده‌ها مطابق با بودجه وزارت ارشاد نیست/ وزارت ارشاد رفته‌رفته از شعارهای آقای روحانی دورتر شد
کد خبر: 272772
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ جابه‌جایی‌های پی‌درپی در وزارت فرهنگ و ارشاد، در دو، سه سال اخیر به چالشی قابل‌توجه برای اهالی هنر و کارکنان این وزارتخانه تبدیل شده است. در دولت یازدهم و دوازدهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندین وزیر به خود دیده است. با جابه‌جایی این وزرا، برخی از مدیران ارشد و معاونت‌های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد نیز تغییر کرده و به تبع آن، دستورالعمل‌ها نیز با تغییراتی روبه‌رو شد و همین موضوع سردرگمی‌های فراوانی برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به برخی مشکلات ارشاد به توجه به جابه‌جایی‌های مکرر وزیر و مدیران این وزارتخانه گفت: «آقای صالحی، سومین وزیری است که در دولت آقای روحانی، وزارت فرهنگ و ارشاد را بر عهده گرفته است. همین تغییرات، تحولاتی در میان معاونان و مسئولان ایجاد کرد. این موارد، باعث وقت‌گیری و ایجاد وقفه در فعالیت‌های وزارت ارشاد شد. این نکته مثبتی نیست.»

رجبی‌معمار، سوابق طولانی علی جنتی را عاملی برای تأمل در انتخاب مدیران اعلام کرده و گفت: «به دلیل آشنایی طولانی آقای جنتی با اهالی هنر، او با انتخاب بجای مدیران، تا حدودی توانسته بود به بهبود عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد کمک کند. ارشاد در آن زمان تقریبا مجموعه توانا و قدری بود که می‌توانست کارها را به خوبی پیش برده و مدیریت کند. پس از آن، تغییرات شرایط ناخوشایندی ایجاد کرد و تقریبا در یکی، دو سال اخیر، این وزارتخانه بیشترین جابه‌جایی‌ها را در معاونت‌ها و مدیران کل داشت.»

او این تغییرات را شوک‌های بزرگی برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: «رفته‌رفته فضای کار این وزارتخانه از شعارهای دولت آقای روحانی، دورتر شد. به نظر من این تغییرات، مجموعه وزارت ارشاد را به ضعف کشاند و موقعیت وزیر ارشاد را در میان دیگر وزرا و مسئولان ارشاد، به دلیل تغییرات متعدد، نامناسب کرد.»

به گفته رجبی‌معمار، سیدعباس صالحی فرد فرهیخته و اندیشمندی در مسائل فرهنگ است اما آشنایی او با هنرمندان و جامعه هنری، آشنایی قوی و قدیمی نیست.

خلف وعده دولت

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: «آقای صالحی، به دلیل سلامت نفس و گوش شنوایی که دارند، جلساتی می‌گذارند و قول‌هایی می‌دهند که نیازمند بودجه بهتری برای وزارت ارشاد است. در واقع سهم حوزه فرهنگ و هنر نسبت به سایر بخش‌های فرهنگ و هنر، آن هم با توجه به اینکه تمام شعارهایی که دولت محترم در زمان انتخابات دوره اول و دوم خود داشت و هنرمندان را به شدت به کمک خواست، مناسب و قابل‌توجه نیست.»

رجبی‌معمار در حالی به کمبود بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره می‌کند که بسیاری از موسسات بی‌نام و نشان، مبالغ هنگفتی را تاکنون دریافت کرده‌اند. او گفت: «چند ماه قبل وزارت ارشاد لیستی از مجموعه‌هایی که کمک از وزارتخانه دریافت کردند، تهیه و منتشر کرد. با نگاه به همین لیست، اسم تشکل‌های فرهنگی و هنری زیادی دیده می‌شود که شاید اهالی هنر تاکنون حتی یکبار هم اسم آنها را نشنیده‌اند. این در حالی است که معاونت‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد، با کمبود بودجه روبه‌رو هستند.»

رئیس تماشاخانه ایرانشهر درباره اقداماتی که باید وزارت فرهنگ و ارشاد در اولویت قرار دهد به اعتمادآنلاین گفت: «به نظر من مهم‌ترین کاری که این وزارتخانه باید انجام دهد، راه انداختن و قانونی کردن نظام صنفی هنرمندان، اصحاب مطبوعات و رسانه‌هاست. بسیاری از این اختیارات که در مجموعه وزارت ارشاد با تشریفات بروکراسی مفصلی همراه است، باید به خود اهالی هنر سپرده شود. این اقدامی است که باید سال‌ها پیش برای آن تصمیم می‌گرفتند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها