تحریم عکاسان ایرانی از سوی نشنال جئوگرافیک

ماهنامه آمریکایی نشنال جئوگرافیک مسابقه عکاسی ترتیب داده است که شهروندان بعضی کشورها از جمله ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند در آن شرکت کنند.

تحریم عکاسان ایرانی از سوی نشنال جئوگرافیک
کد خبر: 272788
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۰:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ انجمن نشنال جئوگرافیک (National Geographic Society) سازمانی مردم‌نهاد است که ژانویه 1888 میلادی در آمریکا با هدف شناساندن، پاسداری و حفاظت از محیط زیست، طبیعت، فرهنگ، بناهای تاریخی و علوم جغرافیا تأسیس شد.


این انجمن برای اهداف خود از ابزارهای رسانه‌ای و رویدادهای جهانی مختلفی استفاده می‌کند، شبکه دیجیتالی نشنال جئوگرافیک و مجله‌ای به همین نام از جمله رسانه‌هایی هستند که با توجه به فعالیت درازمدت و پیوسته خود در این زمینه به نام‌های شناخته شده در سطح جهان تبدیل شده‌اند.


ماهنامه نشنال جئوگرافیک از سپتامبر 1888 به صورت مستمر چاپ شده و بر اساس اطلاعات صفحه ویکی‌پدیای این مجله در ماه ژوئن 2016 (تیر/مرداد 95) بیش از 6 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان توزیع شده است.


مجله یادشده که در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز صفحه‌ای دارد، اخیرا به مناسبت افزایش تعداد دنبال کنندگان این صفحه به 100 میلیون نفر مسابقه‌ای را ترتیب داده است.


بر اساس پایگاه اطلاع رسانی مجله نشنال جئوگرافیک شرکت کنندگان در این مسابقه باید عکسی مرتبط با اهداف کلی نشنال جئوگرافیک (طبیعت، حیوانات، اماکن و بناهای تاریخی، موضوعات فرهنگی، علوم، جغرافیا و نظایر آن) را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و در نوشتار توضیحی زیرنویس عکس (کپشن) از هشتگ #natgeo100contest استفاده کنند. همچنین به بهترین عکس این مسابقه از نظر خود در استوری صفحه اینستاگرام خود رای دهند.


این مجله همچنین در توضیح دلیل برگزاری مسابقه یادشده نوشته است هر روزه عکاسان ما تصاویر زیادی از سراسر جهان به شما نشان می‌دهند، این بار ما می‌خواهیم بیننده جهان شما از دریچه عکس‌های‌تان باشیم.


زمان شرکت در این مسابقه از 19 تا 20 فوریه (30 بهمن تا 1 اسفند) و زمان رای‌دهی آنلاین از 24 فوریه تا 25 فوریه (5 تا 6 اسفند) اعلام شده است، همچنین 10 عکس منتخب بر اساس آرا در صفحه اینستاگرام نشنال جئوگرافیک منتشر و برنده از میان این 10 عکس باز هم به صورت آنلاین و با رای اعضای صفحه برگزیده می‌شود.

عکاس برنده می‌تواند با هزینه نشنال جئوگرافیک به سفری ماجراجویانه به تانزانیا برود تا تجربیات عکاسی خود را افزایش وعطش دیدن طبیعت بکر آفریقا را اندکی کاهش دهد.

ورود ممنوع نشنال جئوگرافیک

تا اینجای کار روال طبیعی و متداول مجلات و رسانه‌هایی است که قصد دارند با برگزاری مسابقه‌ای خوانندگان و علاقمندان خود را تشویق کرده و بر تعداد خوانندگان خود بیافزایند و از این طریق و ترتیب دادن رقابتی اهداف خود را بهتر دنبال کنند. اما در بخش دیگری از اعلامیه این مسابقه شرایط شرکت‌کنندگان نیز توضیح داده شده است بر اساس این بخش «همه افراد بالای 18 سال می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند، اما شهروندان کشورهای کوبا، ایران، کره شمالی، سودان، سوریه و کشورهایی که تحت تحریم‌های آمریکا یا در فهرست کشورهای حامی تروریست هستند فرصت شرکت در این مسابقه را ندارند».


جدا از آنکه بخواهیم به درستی و نادرستی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سایر کشورها بپردازیم و یا در صدد اثبات نادرستی ادعای حمایت کشورهای نام برده شده از تروریست برآییم، پیروی از سیاست تحریم در حوزه هنر، فرهنگ همچنین توجه به موضوعات حوزه زیست محیطی موجب می‌شود فعالان این حوزه‌ها که گاه هیچ فعالیت و حتی موضع‌گیری سیاسی نیز ندارند فرصتی را برای سنجش موقعیت خود از دست بدهند.


محروم کردن نابه‌حق این فعالان از این موقعیت نه تنها به معنای تبعیض علنی علیه افرادی است که هیچ تقصیری ندارند، بلکه بر خلاف ادعای ترتیب دهندگان مسابقه که هدف از آن را دیدن جهان خوانندگان مجله نشنال جئوگرافیک عنوان کرده اند به حذف تصاویری از دنیای عکاسان حرفه‌ای و آماتور ایرانی، سوری، سودانی و کوبایی و همه کشورهایی می انجامد که اجازه شرکت در این مسابقه را نیافته‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها