احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

غیبت جهانگیری در سفر چین ایراد دیپلماتیک نداشت/ لاریجانی محور هیات بود/ سفر لاریجانی به چین بیشتر اقتصادی بود/ باید از امکانات دیپلماتیک خودمان در شرایط فعلی استفاده کنیم

یک نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس شورای اسلامی، گفت: من تصور می‌کنم که روابط با چین به ویژه به لحاظ اقتصادی برای ما بسیار مهم است و ما می‌توانیم در صورت برقراری روابط درست با چین و ترغیب کردن آنان به اینکه موضع محکمی در برقراری و استمرار روابط اقتصادی با ما داشته باشند، بسیاری از گره‌هایی را که آمریکایی‌ها می‌خواهند بر اقتصاد ما بزنند باز کنیم.

غیبت جهانگیری در سفر چین ایراد دیپلماتیک نداشت/ لاریجانی محور هیات بود/ سفر لاریجانی به چین بیشتر اقتصادی بود/ باید از امکانات دیپلماتیک خودمان در شرایط فعلی استفاده کنیم
کد خبر: 272791
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ابعاد و جنبه‌های مهم سفر علی لاریجانی و محمدجواد ظریف به همراه هیاتی از دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامیبه چین گفت: من فکر می‌کنم که با توجه به شرایط و تنگنایی که قرار گرفتیم، تحرکات دیپلماتیک و استفاده کردن از موقعیت‌های نسبتا بهتر ما در سیاست خارجه اهمیت زیادی دارد. آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به هرحال جایگاه ویژه‌ای در مجموعه تصمیم‌گیری‌ها دارد و در این سفر هیات بلندپایه‌ای همراه ایشان بود.

این عضو حزب اتحاد ملت در ادامه به اعتمادآنلاین توضیح داد: من تصور می‌کنم که روابط با چین به ویژه به لحاظ اقتصادی برای ما بسیار مهم است و ما می‌توانیم در صورت برقراری روابط درست با چین و ترغیب کردن آنان به اینکه موضع محکمی در برقراری و استمرار روابط اقتصادی با ما داشته باشند، بسیاری از گره‌هایی را که آمریکایی‌ها می‌خواهند بر اقتصاد ما بزنند باز کنیم.

به گفته او، ما قطعا بایستی از امکانات دیپلماتیک خودمان در این شرایط و وضعیت استفاده کنیم و من امیدوارم که در این سفر مسئولان توانسته باشند این هدف مهم را محقق کنند.

شیرزاد همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در این سفر که اعضای مختلفی از هیات دولت و مجلس عازم چین شده و همراه آقای لاریجانی بودند، اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول رییس‌جمهوری حضور نداشت، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی محور هیات آقای علی لاریجانی به عنوان رییس یک قوه- مجلس شورای اسلامی- است و وزرای کابینه در این هیات حضور دارند، موضوع حکایت از آن داشته باشد که دو قوه - دولت و مجلس شورای اسلامی- از سه قوه کشور در این سفر درگیر بودند. بنابراین من فکر می‌کنم که این اتفاق خیلی ایراد یا مورد خاصی به لحاظ دیپلماتیک ندارد.

این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: اینکه در یک سفری یک شخصیت کلیدی حضور دارد، نیازی نیست که حتما یک شخصیت کلیدی هم‌تراز دیگر نیز در سفر حضور داشته باشد. سفرهای نادری وجود داشتند که در آن هم آقای روحانی به عنوان شخصیت کلیدی و در کنار ایشان آقای جهانگیری نیز به عنوان یک شخصیت کلیدی دیگر حضور داشته باشند.

این نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ماهیت سفر اخیر مسئولان به چین بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت یا اقتصادی، گفت: بعد اقتصادی روابط ایران و چین معمولا از وجهه سیاسی آن قوی‌تر است. البته بعد سیاسی این روابط نیز مهم است ولی در شرایط حاضر بعد اقتصادی این سفرها قوی‌تر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها