ناهید تاج‌الدین، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین:

زن ایرانی باید حق انتقال تابعیت فرزندش را داشته باشد/ ادامه روند فعلی بحرانی ملی می‌سازد

عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید زن ایرانی باید حق انتقال تابعیت ایرانی خود به فرزندش را داشته باشد.

زن ایرانی باید حق انتقال تابعیت فرزندش را داشته باشد/ ادامه روند فعلی بحرانی ملی می‌سازد
کد خبر: 272796
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ موضوع فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ماجرای تازه‌ای نیست. بحرانی که با عدم صدور شناسنامه برای این بچه‌ها آغاز می‌شود و هزاران ترکش دیگر را به همراه دارد.

ناهید تاج‌الدین، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی متولد شده در ایران را جزو بی‌پناه‌ترین اقشار جامعه ایران دانست و به اعتمادآنلاین گفت: «قوانین موجود در رابطه با هویت و تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی تا سن 18 سالگی سکوت کامل دارند و بعد از 18 سالگی هم تنها 1 سال مهلت می‌دهند که این فرزندان تقاضای تابعیت ایرانی کنند. به این فرزندان تا سن 18 سالگی هیچ‌گونه اوراق هویتی داده نمی‌شود و این مسئله مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد کرده است. ماده واحده مصوب سال 1385 که قرار بود مسئله تابعیت این فرزندان را تعیین تکلیف کند تا سن 18 سالگی حتی حق تحصیل را نیز برای آنان در نظر نگرفته بود. این باعث شده که بعضی از این فرزندان جزو بی‌پناه‌ترین اقشار جامعه شوند.»

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «حوزه انتخابیه من (شهر اصفهان) که جزو شهرهای مهاجرپذیر نیست نیز با این مسئله مواجه است. بنده از نزدیک مشکلات فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را مشاهده کرده‌ام. این کودکان هیچ مدرک هویتی ندارند. در سال گذشته با هماهنگی مسئولان آموزش‌و‌پرورش اصفهان قرار بر این شد که آن‌ها به صورت مستمع آزاد به مدرسه بروند و چون هیچ‌گونه مدرک هویتی برای آنان صادر نمی‌شود امکان ثبت‌نام به صورت رسمی در مدارس هم برایشان وجود ندارد، در حالی که اگر این بچه‌ها از پدر و مادری مهاجر به دنیا می‌آمدند باز اوضاعشان بهتر بود.»

او ادامه داد: «در همین اصفهان یکی از این کودکان بی‌هویت در راه مدرسه مورد ضرب‌و‌شتم اراذل و اوباش قرار گرفت. کودکی 13 ساله که در نتیجه ازدواج یک زن ایرانی با مردی عراقی متولد شده بود. پدر 10 سالی ناپدید شد و این خانواده و مشکلاتشان را تنها گذاشت. بعد از ماجرای ضرب‌وشتم، به واسطه اینکه این کودک هویتی نداشت نتوانستند شکایت کنند. او در هیچ جایی وجود خارجی نداشت و این دردناک بود. نیروی انتظامی نتوانست اصلا ضرب‌و‌شتم او را در پرونده‌ها ثبت کند.»

ناهید تاج‌الدین درباره حل این وضعیت گفت: «فراکسیون زنان روی بحث تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی 24 ماه است که کار می‌کند و حتما باید این مساله اتفاق بیفتد. این حق زن ایرانی است و چنین محرومیتی آسیب‌های زیادی را به وجود می‌آورد. طبق آمارهای اعلامی از سوی مراجع ذی‌صلاح تعداد این فرزندان در خوش‌بینانه‌ترین حالت 80 هزار نفر و در بدبینانه‌ترین حالت 140 هزار نفر است.»

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی می‌گوید این معضل در بسیاری از کشورهای دنیا حل‌ شده است: «این مساله در بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های اخیر حل شده است و ایران یکی از معدود کشورهایی است که اصلاح نکردن قوانین باعث بغرنج شدن مسئله شده است. حتی کشور مسلمان و مهاجرپذیری چون مالزی نیز حدود 20 سال است که قوانین تابعیتی خود را تغیر داده و به زنان مالزیایی این حق را داده که تابعیت خود را به فرزندانشان منتقل کنند تا آن فرزندان تحت حمایت دولت مالزی قرار بگیرند و در فقر و محرومیت در آن کشور بزرگ نشوند.»

تاج‌الدینی معتقد است ادامه این روند باعث ایجاد یک بحران ملی در آینده می‌شود: «در وضعیت کنونی ما تعداد زیادی کودک از مادر ایرانی داریم که در ایران متولد شده‌اند، اما از سرزمین مادری خود مهری نمی‌بینند و بعد از 18 سالگی نسبت به آن بغض و نفرت پیدا می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که حل نکردن این مسئله باعث گسترش ابعاد آن می‌شود. بی‌هویتی و بی‌تابعیتی مشکل بسیار بزرگی است که رها‌ کردن آن باعث فراموش شدن آش نخواهد شد. اگر ما امروز برای آن چاره‌اندیشی نکنیم قطعا در چند سال آینده تبدیل به یکی از بحران‌های ملی ما خواهد شد. زن ایرانی باید حق انتقال تابعیت ایرانی خود به فرزندش را داشته باشد.»

قرار است در همین اسفند ماه موضوع تابعیت فرزندان ناشی از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و رای‌گیری قرار‌گیرد. جایی که شاید آخرین امید فراکسیون زنان مجلس، فعالین حوزه زنان و همچنین خانواده‌های درگیر با این بحران باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها