کد خبر: 272861
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۵:۴۹
| |

چرا برخی کودکان با دورشدن از موبایل افسرده می‌شوند؟

روانشناس کودک و نوجوان گفت: وابستگی به تلفن همراه با توجه به جاذبه هایی موبایل موجب شده مشترکان بسیاری به خصوص کودکان و نوجوانان در صورت فقدان این وسیله ارتباطی به افسردگی و استرس پیدا و پنهان دچار شوند.

چرا برخی کودکان با دورشدن از موبایل افسرده می‌شوند؟
کد خبر: 272861
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۵:۴۹

اعتمادآنلاین| ‌ ثریا علوی نژاد اظهارداشت: ماهیت ابزار و دستگاههای الکترونیکی برقراری ارتباط سیگنالی با مخاطب است و به همان میزان که فرستنده است همان مقدار مشترک خود را به نوعی وابسته خطوط ارتباطی و فضاهای مجازی می کند.


وی از موبایل و تلویزیون به عنوان دو وسیله ارتباطی پرطرفدار در بسیاری از نقاط دنیا یاد کرد و افزود: امروزه استفاده از موبایل نسبت به تلویزیون سبقت گرفته به نحوی که با افزوده شدن به شرکت های مخابراتی و رقابت در ارائه تسهیلات بسته های اینترنتی، می توان مخاطبان روز افزون این وسیله ارتباطی را به خوبی مشاهده کرد.


روانشناس کودک و نوجوان گفت: بر همین اساس تلفن های همراه به بخش جدایی ناپذیری از زندگی نه تنها افراد بالغ بلکه کودکان تبدیل شده و کودکان 6 ساله و حتی در برخی از خانواده ها خردسالان دو تا پنج سال هم مشترک این وسیله ارتباطی شده اند و از این رو ضرورت دارد آثار و تبعات استفاده از این وسیله به طور جدی از سوی مسئولان به آگاهی مردم رسانده شود.

فواید و مضرات تلفن همراه


علوی نژاد افزود: تلفن همراه در واقع برای استفاده در شرایط مورد نیاز است و بدون شک یکی از بهترین فواید تلفن همراه برای کودکان و نوجوان قابلیت استفاده از آن در شرایط ضروری است. شرایطی مثل دور بودن کودک از خانه برای مدت طولانی، کمک به همنوع، اطلاع از سلامت یا سایر شرایط خاص که می توان از تلفن همراه استفاده کرد.


وی درباره مضرات تلفن همراه گفت: در دسترس بودن تلفن همراه موجب شده که این وسیله ارتباطی به راحتی در اختیار هر فردی قرار گیرد و به عنوان یک منبع ذخیره اطلاعات به جزیی از وسایل شخصی ضروری افراد تبدیل شود به نحوی که فقدان آن موجب شده با توجه به وابستگی زیاد به آن، فرد به دنبال گمشده خود احساس افسردگی کند.


این روانشاس تصریح کرد: استفاده مستمر و بیش از حد از تلفن همراه ضعف بینایی و اعصاب کاربران را به دنبال خواهد داشت به نحوی که کاربران همیشگی کامپیوتر و تلفن همراه که زمان زیادی صرف ارسال یا دریافت پیام می کنند، مجبورند به چشم خود فشار وارد کنند و این رویه به مرور منجر به ضعیف شدن چشم و کاهش قدرت تمرکز افراد به خصوص کودکان و نوجوانان خواهد شد.


علوی نژاد اضافه کرد: تلفن همراه را نباید یک وسیله تفریح و سرگرمی تلقی کرد. بی خوابی یا کم خوابی از دیگر اثرات مخرب استفاده غیرمعمول از تلفن همراه است و در این رابطه بسیاری از کاربران و نوجوانان به طور روزانه یا در میانه شب به خاطر دریافت و راسال پیامک یا پاسخ به تماس از خواب برمی خیزند و اغلب دچار کم خوابی شده و به خستگی مفرط دچار می شوند.


وی نسبت به تاثیرات وابستگی به تلفن همراه گفت: طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از کاربران و به ویژه جوانان ترجیح می دهند با اعضای خانواده یا دوستان خود از طریق تلفن همراه رابطه داشته باشند تا یکدیگر را ملاقات کنند حتی زمانی که در حال استفاده از تلفن همراه هستند نام مکانی که در آن حضور دارند را به درستی بیان نمی کنند.


این روانشناس به والدین توصیه کرد برای پیشگیری از بروز افسردگی پنهان و گوشه گیری فرزند، نسبت به استفاده صحیح از تلفن همراه، تاثیرات بد و خوب آن و اینکه چگونه و درکجا باید از آن استفاده یا صحبت کرد به کودکان توضیح دهند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها