کد خبر: 272881
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۳:۲۲:۰۰
| |

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس مطرح کرد:

تامین 65 درصد قطعات پالایشگاه نفت بندرعباس در داخل

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، افتتاح طرح اخیر افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز این پالایشگاه با حضور رییس جمهوری را نماد اقتدار، عزت و دانش ایرانی دانست و گفت که 65 درصد از قطعات مورد نیاز این طرح از داخل کشور تامین شده است.

تامین 65 درصد قطعات پالایشگاه نفت بندرعباس در داخل
کد خبر: 272881
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۳:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: در تهیه و تامین تجهیزات مورد نیاز در ساخت و تکمیل این طرح ملی جمله ظروف، مبدل های حرارتی، برج ها و متعلقات آنها از توانمندی شرکت ها و صنایع داخل کشور استفاده شد.


وی ادامه داد: تامین کابل های برق و ابزار دقیق، لوله ها، اتصالات، کولرهای هوایی، کولرهای آبی و برخی از پمپ ها نیز جزو قطعاتی بود که از شرکت ها و صنایع داخل کشور خریداری شد.


مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ادامه داد: در کنار توجه و استفاده موثر از توان تولید شرکت های داخلی در راستای اجرای سیاست های خوداتکایی و قطع وابستگی به خارج، توجه و اعتماد به دانش علمی متخصصان پالایشگاه، حمایت و استفاده از خلاقیت آنان نیز نقش به سزایی در شتاب بخشی به اجرای طرح داشت.


نامور افزود: در این راستا می توان به تولید اسیدکلریدریک مورد نیاز صنایع پالایشگاهی با استفاده از ظرفیت های داخلی پالایشگاه اشاره کرد که تا پیش از این با صرف هزینه های سنگین ارزی و مدت زمان طولانی از خارج کشور تامین می شد.


وی گفت: همچنین ساخت قطعه الکتریکی کنترل کننده گرمکن واحد احیا کاتالیست نیز از دیگر دستاوردهای این شرکت است که با مهندسی معکوس و تحلیل عملکرد، قطعه ساخته شد و از توقف تولید و خروج ارز و وابستگی به خارج از کشور جلوگیری کرد.


مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: طرح افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز از جمله طرح هایی مهمی است که با هدف حفظ محیط زیست با کاهش انتشار آلایندها درهوا با تولید سوختی پاک مطابق با استاندارد های روز دنیا باعث اشتغال 650 نفر بصورت مستقیم در این طرح ملی شد.


به گفته نامور، با بهره برداری از این طرح ملی، ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه نفت بندرعباس به 12 میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو 5 و ظرفیت تولید نفت گاز به 15 میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو 4 رسید.


وی اضافه کرد: این طرح در راستای تکمیل واحدهای عملیاتی این پالایشگاه و خودکفایی کشور در تولید بنزین با افزایش تولید بنزین و همچنین بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز تولیدی پالایشگاه مطابق با استانداردهای روز دنیا با هزینه 313 میلیون یورو و همچنین 11 هزار و 350 میلیارد ریال از منابع داخلی، صندوق انرژی و اوراق مشارکت اجرا شد.
طرح ملی افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه نفت بندرعباس در زمینی به وسعت 577 هزار متر مربع احداث شده و واحدهای مهمی مانند تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت گاز، تصفیه نفتای سبک و سنگین، تصفیه گاز با آمین، بازیافت گوگرد و تصفیه آب ترش ساخته شده است.


در کنار این طرح واحدهای جانبی مانند 17 دستگاه مخزن، یک دستگاه آبشیرین کن به ظرفیت 250 متر مکعب در ساعت، یک دستگاه برج خنک کننده به ظرفیت 10 هزار مترمکعب در ساعت، 3 دستگاه مشعل گازهای مازاد، واحد جامد سازی گوگرد، یک دستگاه توربین گازی مولد برق 42 مگاواتی، دیگ های بخار کمکی به ظرفیت 176 تن در ساعت و دیگ های بخار بازیافتی به ظرفیت 88 تن در ساعت نیز احداث شد.


طرح افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه نفت بندرعباس در سفر اخیر رییس جمهوری به استان هرمزگان به بهره برداری رسید.


در مرحله نخست طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز، واحد جدید بنزین سازی آن شامل سه ﺑﺨﺶ اصلی ﺗﺼﻔﯿﻪ ﻧﻔﺘﺎی ﺳﻨﮕﯿﻦ، اﮐﺘﺎن اﻓﺰا و اﺣﯿﺎء ﮐﺎﺗﺎﻟﯿﺴﺖ و همچنین بخش ﺗﺼﻔﯿﻪ هیدروژنی ﻧﻔﺘﺎی سبک واحد ایزومریزاسیون با حضور رئیس جمهور در اسفند سال 96 به بهره برداری رسید.


در سال گذشته با بهره برداری از این مرحله، روزانه 4 میلیون لیتر بنزین به ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس افزوده شد و ظرفیت کلی تولید بنزین دراین پالایشگاه به 12 میلیون لیتر در روز رسید.


شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه 350 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی 18 درصد از فرآورده های نفتی کشور را تامین می کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها