عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

مجلس مخالف واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی است/ واردات کالای اساسی با ارز 4200 تومانی به ضرر مردم است / اختصاص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مجلس مخالف استفاده از ارز 4200 تومانی برای واردات است؛ ادامه این روند به ضرر مردم است.

مجلس مخالف واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی است/ واردات کالای اساسی با ارز 4200 تومانی به ضرر مردم است / اختصاص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی
کد خبر: 273048
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس پاپی زاده عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان این مطلب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: انتظار این است که وقتی 56 هزار میلیارد تومان منافع کشور به دلالان و وارد کنندگان اختصاص می یابد شاهد افزایش قیمت کالاها نباشیم که عملاً این گونه نیست.

وی با اشاره به طرح جدید مجلس برای تبدیل ارز 4 هزار و 200 تومانی به 8 هزار تومان گفت: بر این اساس 56 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده با کارت اعتباری به 5 دهک پایین جامعه پرداخت خواهد شد.

پاپی زاده افزود: 14 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت در حالی که قیمت این کالاها تنها 17 درصد از آنچه پیش بینی می شد کمتر بود.

وی گفت: حدود 13 میلیون تن نهاده های دامی و کشاورزی به کشور وارد می شود با این حال این سؤال مطرح است که چرا که تنها یک خانواده عهده دار واردات 60 تا 70 درصد این مقدار است.

پاپی زاده افزود: در تأمین نهاده های مورد نیاز تولید کنندگان دچار مشکل اساسی هستیم به نحوی که دو تا سه ماه مرغداران در این زمینه مشکل داشتند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این برنامه گفت: 31 درصد افزایش قیمت ها به خاطر افزایش نرخ دلار از 3 هزار و 200 تومان در سال گذشته به 4 هزار و 280 تومان در سال جاری برای واردات کالاهای اساسی است.

یزدان سیف افزود: ما در انتقال و جابجایی کالاها و انتقال ارز ناشی از تحریم ها مشکلاتی داشتیم که بر آنها فائق آمده ایم.

وی با رد طرح مجلس برای پرداخت کردن مابه التفاوت نرخ ارز با کارت اعتباری گفت: با این طرح 56 هزار میلیارد تومان منابع به دست می آید در حالی که همزمان 95 هزار میلیارد تومان در سبد خانوار خواهیم گذاشت.

سیف افزود: این طرح اثر تورمی دارد و نرخ ارز را در بازار آزاد هم افزایش می دهد.

محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این برنامه گفت: کالاهایی که ارز دولتی برای واردات داشتند تورمشان از دیگر کالاها بیشتر بود.

وی افزود: بر اساس نرخ 4 هزار و 200 تومانی ارز اشتباه قیمت گذاری می کنیم و به تولید کنندگان لطمه می زنیم.

حسن نژاد گفت: نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی بر اساس برنامه توسعه خلاف قانون است.

وی افزود: اگر منابع ارزی را که به واردات کالاهای اساسی اختصاص دادیم به تولید کنندگان پرداخت می کردیم بدون شک تولید آنها افزایش می یافت.

علی امانی رئیس امور صنعت و معدن سازمان برنامه و بودجه هم در این برنامه گفت: دولت با اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات 25 گروه کالایی باعث تأخیر در افزایش قیمت این کالاها و آرامش نسبی در بازار شد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها