کد خبر: 273261
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ۱۴:۳۲:۰۰
| |

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران:

گام دوم انقلاب معادلات جدیدی را در منطقه رقم می‌زند/ انقلاب ایران را در موقعیت کانونی قرار داد/ در گام دوم انقلاب تفکر مقاومت محور آرایش‌بندی جدید منطقه است

مرتضی مبلغ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران پشتوانه گام دوم انقلاب را آرایش مقاومت در منطقه دانست که طی چهل سال پس از پایه ریزی جمهوری اسلامی ایجاد شده و معادلات جدید و جدی تری را برقرار خواهد کرد.

گام دوم انقلاب معادلات جدیدی را در منطقه رقم می‌زند/ انقلاب ایران را در موقعیت کانونی قرار داد/ در گام دوم انقلاب تفکر مقاومت محور آرایش‌بندی جدید منطقه است
کد خبر: 273261
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ۱۴:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| بیانیه «گام دوم انقلاب» پیامی بود که رهبر انقلاب در چهل سالگی آن خطاب به ملت صادر کردند.


دراین بیانیه انقلاب اسلامی به مثابه پدیده‌ای عظیم تصویر شده که وقوع آن معادلات و قطب‌بندی‌های جهانی را کاملا برهم زد و به ویژه پس از سقوط بلوک شرق، تقابل جدید در نظام بین‌الملل را از کمونیسم و لیبرال دموکراسی به تقابل اسلام و لیبرال دموکراسی یا به تعبیر رهبری، اسلام و استکبار مبدل ساخت.


مقام معظم رهبری در این بیانیه چنین نگاشته اند که «انقلاب ملت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطب‌های جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید اسلام و استکبار پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانه‌ی ملت‌های زیر ستم و جریانهای آزادی‌خواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ی رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد. بدین‌گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ی انقلاب، فرعون های در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ی شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ی این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشده‌ی امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن‌همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی شد.»


در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب، جایگاه جهانی و منطقه ای ایران پس از سال 57 و پیامدهای انقلاب و نیز مفاهیم و محورهای بیانیه، پژوهشگر ایرنا با مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، در این زمینه به گفت‌وگو نشست.


به گفته این تحلیلگر سیاسی، نقلاب اسلامی ایران بر خلاف نظام‌های سیاسی در هیچکدام از دسته بندی و بلوک بندی‌های رایج قرار نگرفت بطوری که خود خالق نظم نوینی شد؛ نظمی که از دو مولفه مهم دینی بودن و عمل مردم سالارانه نشأت گرفته است. به واسطه این ویژگی ممتاز، انقلاب اسلامی معادلات پیچیده بلوک بندی ها را باطل کرد و نظریه های مادی شرق و غرب و سه جهانی بودن با وقوع انقلاب ایران کم رنگ شد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران بیان داشت: سابقه انقلاب های جهان نشان می دهد همه آنها در ابتدا یا در ادامه مسیر، جذب قدرت های موجود جهان شده اند اما انقلاب اسلامی که به دنبال بسط اندیشه دینی و معنویت گرایی است، نمی تواند به هیچ یک از قدرت های جهانی گرایش داشته باشد. به عبارت دیگر جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در دسته کشورهای پیرامونی یا اقماری قرار گیرد بلکه بر عکس با توجه به اینکه خود منادی یک اندیشه و رفتار جدید در عرصه سیاسی جهان به شمار می رود، یک کشور اصلی و محوری محسوب شده که نقطه اتکای کشورهای متعدد منطقه است. به دیگر سخن، آرمانگرایی دینی همه معادلات را به هم زد بطوری که بسیاری از مردم کشورهای پیرامونی جذب تعالیم معنوی اسلام رهایی بخش شدند.


مبلغ با اشاره به کارنامه رژیم پهلوی افزود: این رژیم که به عنوان ژاندارم خاورمیانه در منطقه عمل می کرد در واقع دولت دست نشانده و حافظ منافع آمریکا بود و با فروپاشی رژیم پهلوی و تاسیس جمهوری اسلامی شکل جدیدی از قدرت در منطقه شکل گرفت.


وی اقتدار کشورمان بعد از انقلاب را یادآور شد و بیان داشت: امروزه این اقتدار جمهوری اسلامی ایران صلح و امنیت را در منطقه تضمین و تامین می کند و به قول وزیر امور خارجه آقای ظریف هیچ کشوری نمی تواند بدون هماهنگی ایران در منطقه کاری را انجام دهد و این نشان دهنده قدرت سیاسی کشورمان در منطقه است.

به گفته مبلغ، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در چهل سالگی را باید فراتر از منطقه خاورمیانه دید. امروزه وجود نهضت های آزادیبخش از قلب آفریقا تا شمال آفریقا و از مرکز اروپا تا آمریکای لاتین همه تحت تاثیر انقلاب اسلامی قدرت معنوی مهمی را تشکیل داده اند. این قدرت معنوی هسته های انقلابی را در جهان برای مقابله با ظالمان و مستکبران تقویت کرده است.


وی در جمع بندی سخنانش و در زمینه نقشه راه انقلاب در گام دوم بیان داشت: امروز انقلاب اسلامی خواب نظام سلطه را آشفته کرده است و میدان های وسیعی از مبارزه را برای آنها تدارک دیده است که در آرایش بندی جدید به اندیشه مقاومت نامگذاری می شود. تفکر مقاومتی که در برابر نظام سلطه قرار دارد نشان می دهد در دهه کنونی انقلاب اسلامی، تفکر مقاومت محور آرایش بندی جدید است که از خلیج عدن تا مدیترانه بصورت ملموس خودنمایی می کند و معادلات جدیدتر و جدی تری را ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها