کدام شیخ‌نشین‌های امارات به ایران پیام داده‌اند؟

اغلب تحلیلگران مسائل منطقه‌ای بر صحت اطلاعاتی که از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد ارسال پیام‌های سرّی دوستانه برخی مسئولان اماراتی به تهران منتشر می‌شود، تاکید می‌کنند؛ پیام‌هایی مبنی بر مخالفت اماراتی‌ها با تنش‌زایی سیاسی و نظامی با ایران و ضرورت گفتگو بین دو طرف.

کدام شیخ‌نشین‌های امارات به ایران پیام داده‌اند؟
کد خبر: 273389
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۰۹:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در همین رابطه، تحلیلگران به الجزیره می گویند شیخ‌نشین‌های الفجیره، الشارجه و دبی، روابط و منافع مستحکمی با تهران دارند و این امارت‌ها از سیاست ابوظبی در قبال ایران راضی نیستند.

ایشان ضمن اشاره به اختلافات عمیق بین ابوظبی و ریاض، وجود انسجام و هماهنگی را که این دو سعی در نشان دادن آن دارند، نفی کرده و تاکید کردند که اختلافات قوی بین این دو در مورد یمن وجود دارد و هر یک از دولت‌های امارات و عربستان از گروه‌هایی حمایت می‌کنند که اختلافات شدیدی با یکدیگر دارند؛ همانطور که ابوظبی از بازگشایی سفارت خود در دمشق صحبت کرده و در مقابل، عربستان موضع مخالفی در مورد استمرار نظام حاکم در سوریه دارد.

بازی روی دو طناب

از سوی دیگر، عمر عیاصره، نویسنده و تحلیلگر سیاسی بعید نمی‌داند که امارات متحده عربی پیام‌های دوستانه‌ای را به ایران فرستاده باشد، که با مواضع عداوت‌آمیز علنی آن علیه ایران مغایرت دارد.

عیاصره تاکید می کند که شیخ‌نشین ابوظبی بر این اظهار دوستی‌های دیگر شیخ‌نشین‌ها با تهران نظارت داشته و از آن آگاه است و تنها به دلیل نگرانی که از برانگیخته شدن خشم ریاض دارد، این دوستی را علنی نمی‌کند، به‌ویژه بعد از آنکه روشن شد سرنوشت ناتوی عربی با شکست مواجه شده و با مخالفت قطر و عمان و تردید اردن و کویت برای پیوستن به آن، موفقیتی نخواهد داشت.

عیاصره حاکمان ابوظبی را در تعامل با حاکمان فعلی ریاض زیرک و باهوش توصیف کرده و گفت: سعودی‌ها می‌دانند چه چیزی را «نمی‌خواهند»، اما اماراتی می‌دانند که چه «می‌خواهند».

وی تاکید کرد که ائتلاف عربستان و امارات در حال مبارزه با مرگ است و روند فروپاشی خود را اغاز کرده است؛ به‌ویژه در زمان حاضر که سعودی‌ها مطمئن شده‌اند که امارات در حال بازی در باغ پشتی‌اش است و روی هر دو بند ایران و عربستان بازی می‌کند!

در مقابل، علی ناصرالدین، دیگر تحلیلگر الجزیره معتقد است که پیش از بیان توضیحی از سوی امارات در مورد صحبت‌های علی شمخانی، نمی‌توان در مورد این مساله حکم صادر کرد. علاوه بر آنکه ممکن است مسئولان ایرانی اینگونه اظهار نظرها را با هدف ایجاد اختلاف بین عربستان و امارات مطرح کرده باشند.

ناصرالدین با اینکه منکر وجود اختلافاتی بین ریاض و ابوظبی نشد، بر وجود توافق و انسجام بین این دو، در خصوص مسائل کلی تاکید کرد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها