کد خبر: 273415
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۰۹:۵۱:۰۴
| |

پروسه انتقال قدرت در قزاقستان کلید خورد

کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان با اشاره به برکناری کابینه توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور این کشور گفت: این اقدام می‌تواند آغاز پروسه انتقال قدرت در کشور باشد.

پروسه انتقال قدرت در قزاقستان کلید خورد
کد خبر: 273415
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۰۹:۵۱:۰۴

اعتمادآنلاین| «سلطان‌بیک سلطان قالی‌اف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان با اشاره به برکناری کابینه قزاقستان توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور این کشور گفت: علاوه بر فعالیت غیرقابل قبول کابینه این اقدام آغاز پروسه انتقال قدرت در کشور است.

وی ادامه داد: بی‌شک تصمیم برای برکناری دولت به ریاست «باختجان ساگینتایف» نخست‌وزیر قزاقستان، طی چند ماه گذشته گرفته شده و نه تنها کارشناسان مسائل سیاسی بلکه شهروندان عادی نیز شاهد نواقض فعالیت کابینه در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی بودند.

این کارشناس قزاق خاطرنشان کرد: حتی با توجه به اینکه در دنیای معاصر دولتمردان باید چالش‌ها را سریعا حل کنند و به مدرن‌سازی اقتصادی و افزایش سطح زندگی مردم بپردازند اما کابینه وزرای قزاقستان نه تنها برای حل مشکلات گامی بر نمی‌داشتند بلکه تلاش می‌کردند آن را پنهان کنند.

سلطان قالی‌اف تصریح کرد: ساگینتایف، سیاستمدار باتجربه‌ای است اما نتوانست وزرای مختلف را تحت کنترل خود قرار بدهد و کابینه به عنوان تیمی واحد و مؤثر کار نمی‌کرد.

وی افزود: رئیس جمهور قزاقستان برای نخستین بار تمام اعضای کابینه وزرا را برکنار کرد و این اقدام به دلیل نارضایتی نظربایف و مردم انجام شد.

این کارشناس گفت: همچنین برکناری کابینه مربوط به پروسه انتقال قدرت در قزاقستان و آغاز سناریوی تغییرات جدی در ساختارهای دولتی از جمله کابینه، دفتر ریاست جمهوری، شورای امنیت، پارلمان و نهادهای استانی می‌باشد.

سلطان قالی‌اف گفت: نمی‌توان گفت برکناری دولت به دلیل تجمع‌های اعتراضی اخیر انجام شده زیرا برای پاسخگویی به تظاهرات‌کنندگان برکناری 3 مقام ارشد از جمله «گلمحمد قاسم‌اف» وزیر کشور، «اردلان ساگدی‌اف» وزیر آموزش و پرورش و «مدینه عبدالقاسماوا» وزیر کار و امور اجتماعی کافی بود.

وی خاطرنشان کرد: تحولات اخیر از وجود برنامه استراتژیک رئیس جمهور خبر می‌دهد و این اقدام برای خانه تکانی در دولت صورت گرفته است.

کارشناس قزاق ادامه داد: «عسکر مامین» نخست وزیر موقت و «کریم ماسیم‌اف» یکی از سیاستمداران با سابقه شانس‌هایی برای کسب کرسی نخست وزیری را دارند.

سلطان قالی‌اف گفت: قزاقستان دوره بسیار دشواری را طی خواهد کرد و مسائل حل مشکلات موجود بر دوش دولت جدید گذاشته می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: با این وجود نباید باور داشته باشیم که تیم جدید وزرا می‌توانند سریعا تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی را حل کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها