سیدحامد حسینی، تهیه‌کننده سینما، با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ارشاد باید ذائقه عموم را در نظر بگیرد/ مدیریت ناکافی، مطالبه‌گری مردم را از بین می‌برد/ ارشاد باید دغدغه‌های سطحی را کنار بگذارد

سیدحامد حسینی، تهیه‌کننده سینما، با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: ارشاد موظف به فرهنگ‌سازی است. وزارت فرهنگ و ارشاد باید مدیریت کند، اما یا آن مدیریت اتفاق نمی‌افتد یا آنکه اگر مدیریتی هست، به سمت‌وسویی بی‌کارکرد حرکت می‌کند.

ارشاد باید ذائقه عموم را در نظر بگیرد/ مدیریت ناکافی، مطالبه‌گری مردم را از بین می‌برد/ ارشاد باید دغدغه‌های سطحی را کنار بگذارد
کد خبر: 273533
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ۱۲:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدحامد حسینی، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با بیان اینکه گاهی اعمال‌نظرها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سلیقه‌ای است، گفت: «بعضی اوقات یک سری افراد ابزار سلیقه و حاکم سلیقه کشور شده و تصور می‌کنند ارشاد باید مطابق همان سلیقه عمل کند. آنجاست که تک‌قطبی شده و سلیقه حاکم می‌شود. امروز به خصوص در مورد سینما، باید بدانیم که هنر برای تمام مردم است و حتما باید خواسته تمام مردم اعمال شود.»

سلیقه‌هایی که غالب می‌شوند

حسینی در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد بیان کرد: «نقد ما به ارشاد این است که فعالیت‌ها بر اساس سلایق حاکم شده و گاهی برخی سلایق دیگر نادیده گرفته می‌شود. در حوزه سینما ما به یک مجموعه‌ای احتیاج داریم که سلیقه‌های مختلف را در بر گیرد، اما می‌بینیم که برخی نظرها آن‌قدر پررنگ می‌شود که خیلی چیزها نادیده گرفته می‌شوند و این به دلیل اعمال سلیقه‌ها و دیکته‌هایی است که به ارشاد می‌شود.»

تهیه‌کننده «سرو زیر آب» درباره مسئولیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «ارشاد موظف به فرهنگ‌سازی است. وزارت فرهنگ و ارشاد باید مدیریت کند، اما یا آن مدیریت اتفاق نمی‌افتد یا آنکه اگر مدیریتی هست، به سمت‌وسویی بی‌کارکرد حرکت می‌کند.»

حسینی درباره تعاریف موجود از صنعت سینما گفت: «باید دید اگر فیلمی 40 میلیارد می‌فروشد به صنعت سینما نزدیک شده‌ایم یا نه، منظورمان استانداردهای سینمایی است. گاهی اوقات کارکرد سینما این است که به واسطه یک فیلم، مانع هزینه‌تراشی و خسارت‌های دیگر شود. مثلا فروش فیلمی تنها 4 میلیارد است اما از برخی بدفرهنگی‌ها جلوگیری می‌کند و چندین برابر فروش، به سود آینده کشور است و در کنترل خسارت‌های دیگر کمک می‌کند.»

سینمای سطحی، ذائقه مخاطب را تغییر می‌دهد

او با بیان اینکه این روزها مطالبه‌گری در اجتماع کمرنگ شده، گفت: «مدیریت ناکافی، مطالبه‌گری مردم را از بین می‌برد. در حال حاضر، سینما به سمت سینمایی سخیف و دم دستی رفته و شکل و استانداردهای این هنر را ندارد. این سینما ذائقه مردم را تغییر داده یا سلیقه حاکم را جلو می‌برد. دقیقا جایی که نباید به ناهنجاری‌ها دل بدهد، آن را جدی‌تر هم می‌گیرد. در واقع شکلی از مدیریت دم دستی وجود دارد. اگر قرار است ما به صنعت سینما برسیم، مدیریت وزارت ارشاد بسیار نقش‌آفرین است. البته قبل از هر توقع یا اعلام وظیفه‌ای باید ببینیم که تعریف صنعت سینما چیست.»

حسینی ترویج مطالبه‌گری را مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «وزارت ارشاد باید در جایی سرمایه گذاری کند که بعدتر، مطالبه‌گری مخاطب عمیق‌تر شود. اگر این اتفاق نیفتاده یعنی سرمایه‌گذاری در جای درست صورت نگرفته است. اگر چند سال دیگر، مردم اعلام کردند فقط کمدی سخیف می‌خواهیم، حاصل همین سرمایه‌گذاری و فرهنگ‌سازی امروز وزارت ارشاد است. در حقیقت اینجاست که وزارت ارشاد، از سوی یک سری سلیقه‌ها اغفال شده است.»

حسینی بر این باور است که اصل وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد پرورش مطالبه‌گری دقیق است.

او در ادامه ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد بیان کرد: «البته با توجه به تمام این صحبت‌ها، نمی‌توانیم بگوییم که وزارت ارشاد هیچ کاری نکرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد، کارهای خوبی را آغاز می‌کند که تا جایی خیلی هم خوب پیش می‌رود. مثلا فیلمی را با هزار سختی تولید می‌کند، اما وقتی به بخش مهم آن می‌رسد که عرضه فیلم است آن را رها می‌کند.»

او ادامه داد: «در واقع به اثرگذاری فیلم تولید شده هیچ توجهی نمی‌شود. دلیل اصلی این اتفاق هم اداری بودن ارشاد است. تا مرحله تولید، اثر هنری به برخی افراد متخصص و بخش خصوصی واگذار شده و آنها هم کار خود را درست انجام می‌دهند. وقتی اثر تولید شد، تملک آن به دست ارشاد می‌افتد و در قسمت توزیع رها می‌شود. الان در آرشیو وزارت ارشاد فیلم‌های بسیاری است که اگر درست اکران و توزیع می‌شد بخش قابل توجهی از بحران‌های اجتماعی امروز را نداشتیم و مطالبه‌گری مردم بسیار جدی‌تر بود. در واقع ارشاد در انتخاب موضوع‌ها درست عمل می‌کند اما در ارائه، آنها را رها می‌کند.»

باید به سمت تولید آثاری با استاندارد جهانی برویم

این تهیه‌کننده در مورد حضور اندک سینماگران در عرصه جهانی گفت: «سینمای ما در میان بسیاری از تولیدات، حتی صنعت‌های دیگر حرفی برای خود دارد، اما اگر آثاری برای ارائه به کشورهای دیگر نداریم هم حتما تقصیر ارشاد است. ارشاد آن‌طور که باید نتوانسته سینماگران را به سمتی ببرد که مطابق استانداردهای جهانی فیلم بسازند. در بین فیلمسازان، مطالبه‌گری دم دستی رواج پیدا کرده است. امروز اکثر فیلمسازان به سمت ساخت فیلم‌های کمدی رفته‌اند چرا که توزیع و نمایش آن فیلم‌ها، بیشتر انجام شده و طبیعتا فروش بهتری خواهند داشت. بهترین فیلم‌ها را هم که بسازیم، هیچ اتفاقی برای تبلیغ و توزیع نمی‌افتد.»

او در ادامه ارزیابی خود از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «نمی‌خواهم بگویم ارشاد تمام کارهایش غلط است. ارشاد حدود 55 درصد از رفتارش برای فرهنگ‌سازی درست است، اما آنجا که باید این فرهنگ‌سازی را رواج بدهد، سهل انگاری می‌کند. فعلا باید دغدغه‌های سطحی را کنار بگذارد و به مسائل عمیق‌تر فرهنگی بپردازد.»

به گفته حسینی، وزارت فرهنگ و ارشاد بهتر است چیدمان درست مدیریت بر اساس اندیشه و تعامل درست با اندیشمندان را در اولویت قرار دهد: «در حوزه فرهنگ و ارشاد اولین اولویت اندیشه است. ما نیاز به مدیریتی داریم که خودش صاحب اندیشه بوده و تعامل با اندیشمندان را بلد باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها