کد خبر: 273587
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۴:۵۴:۳۰
| |

تظاهرات هزاران رومانیایی علیه اصلاحات قضایی

هزاران رومانیایی در اعتراض به حکم جدید دولت برای ایجاد تغییر در کارکنان قضایی این کشور، در پایتخت و سایر شهرهای رومانی به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرات هزاران رومانیایی علیه اصلاحات قضایی
کد خبر: 273587
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۴:۵۴:۳۰

اعتمادآنلاین| شب گذشته هزاران شهروند رومانیایی در اعتراض به حکمی دولتی که استقلال قضایی را محدود می‌کند، تظاهرات خیابانی کردند.

حکم اضطراری اعلام‌شده توسط دولت رومانی که بدون مشورت عمومی صادر شده است، شامل تغییر گروهی از کارکنان و قضات توسط دولت سوسیال دموکرات این کشور است. این اقدام جدید دولت، نگرانی‌ها را از کم‌رنگ شدن حاکمیت قانون افزایش داده است.

در این گزارش آمده است که «رومانی یکی از فاسدترین دولت‌های اتحادیه اروپا را دارد».

طبق این گزارش، کمیسیون اروپا، وزارت امور خارجه و هزاران قاضی هشدار داده‌اند این تغییرات استقلال قضایی را تهدید می‌کند.

در این تظاهرات بی‌سابقه، قانونگذاران اعلام کردند از روز دوشنبه به مدت سه تا هفت روز، تنها بر روی پرونده‌های ضروری کار خواهند کرد. بسیاری از قضات نیز از این اقدام پیروی خواهند کرد. قضات رومانی دعوت «ویوریکا دانسیلا» نخست‌وزیر این کشور برای بحث درباره حکم صادر شده را رد کردند.

انجمن قضات در این خصوص اعلام کرد: «استقلال قوه قضاییه قابل مذاکره نیست». به گفت این انجمن «گفت‌وگو باید پیش از اعلام حکم صورت ‌می‌گرفت نه بعد از آن. تنها راه‌حل این است که این حکم تماماً لغو شود».

در اعتراض‌های یک‌شنبه‌شب «بخارست» پایتخت این کشور، حدود 7000 نفر در مقابل ساختمان مرکزی دولت فریاد می‌زدند «عدالت [آری]، نه [به] فساد»، «قضات کوتاه نیایید» و «شرمتان باد». هزاران نفر دیگر نیز در سایر شهرهای کشور به اعتراض پرداختند.

حکم دولت که این مخالفت‌ها را به‌دنبال داشته است، مسیر انتخاب قانونگذاران را تغییر داده و بخش عمده نظارت بر واحدهای قضایی که درخصوص قضات تحقیق می‌کند حذف می‌کند. به‌گفته منتقدان، این صدور این حکم در راستای ایجاد ارعاب صورت گرفته است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها