کد خبر: 273672
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

علیرضا صمدی، کارگردان سینما با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

وزارت فرهنگ و ارشاد به وزارت مانع تبدیل شده است/ پروانه ساخت و نمایش برای خود ارشاد هم معتبر نیست/ ارشاد نقش حمایتی‌اش را از دست داده است

علیرضا صمدی، کارگردان سینما در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: «بارها پیش آمده که سینماگران و تهیه‌کنندگان پروانه ساخت فیلمی را از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند. فیلم ساخته شده و پروانه نمایش دریافت نکرده است؛ دقیقا همان فیلمی که با مجوز ارشاد ساخته شده است.»

وزارت فرهنگ و ارشاد به وزارت مانع تبدیل شده است/ پروانه ساخت و نمایش برای خود ارشاد هم معتبر نیست/ ارشاد نقش حمایتی‌اش را از دست داده است
کد خبر: 273672
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سال‌هاست که حذف پروانه ساخت، یکی از درخواست‌های سینماگران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. چندی پیش حدود 200 سینماگر و تهیه‌کننده در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی خواستار لغو صدور پروانه ساخت شده‌اند که تاکنون این درخواست، نتیجه‌ای نداشته است. در این میان،‌ بسیاری از مسئول و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد، اعلام کردند که شرایط صدور پروانه ساخت برای فیلمساز و تهیه‌کنندگان تسهیل شده اما همچنان بسیاری از سینماگران، مخالف این روال اداری هستند.

علیرضا صمدی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در مورد صدور پروانه ساخت، گفت: «بارها پیش آمده که سینماگران و تهیه‌کنندگان پروانه ساخت فیلمی را از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند. فیلم ساخته شده و پروانه نمایش دریافت نکرده است؛ دقیقا همان فیلمی که با مجوز ارشاد ساخته شده است.»

او در ادامه بیان کرد که صدور پروانه ساخت از سوی وزارت ارشاد حتی برای خود این وزارتخانه نیز مدرک معتبری نیست. صمدی در این‌باره گفت: «حتی بارها فیلمی با داشتن پروانه نمایش هم توقیف شده و از اکران مانده است. این اتفاق‌ها در حالی افتاده که امروز، حضور وزارت ارشاد تنها در حوزه پروانه ساخت و نمایش پررنگ است اما انگار همین پروانه‌ها نیز مدرک معتبری برای ساخت و اکران فیلم نیست.»

کارگردان بی‌نامی در توضیح صحبت‌هایش گفت: «در نگاه کلی وزارت ارشاد بیشتر از آنکه وزارت ارشاد باشد، وزارت مانع است. یعنی اینکه بیشتر از اینکه نقش ارشادی داشته باشد، منع می‌کند. در وضعیت کنونی جامعه ما، دیگر جهت‌دهی نمی‌تواند داشته باشد. در سال‌های گذشته شاید این اتفاق افتاده بود اما الان اینطور نیست. ارشاد در اکران هم نقشی ندارد و تاثیرش کم شده است.»

علیرضا صمدی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اقتدار خود را از دست داده، گفت: «اگر دو مورد پروانه ساخت و نمایش را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که ارشاد در سال‌های اخیر، به دلیل حرکت سینما به سمت مساله سرمایه و خصوصی‌سازی بسیار قدرت خود را از دست داده است.»

ارشاد نقش حمایتی‌اش را از دست داده است

او در مورد حمایت‌هایی که از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌شمار می‌رود، گفت: «تا آنجایی که من اطلاع دارم، حمایت‌های سینمایی از دست ارشاد خارج و به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شده است. بنابراین ارشاد نه در اکران نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و نه در تولید. یعنی خیلی از نقش حمایتی که در سال‌های 70 شاهد آن بودیم حذف شده است.»

به گفته این کارگردان، در حال حاضر وزارت ارشاد باید از سینمای مستقل و تجربی و هنری حمایت کند: «این حمایت می‌تواند اختصاص سالن سینما باشد و سوبسید دادن؛ سوبسیدی که رانت راه گرفتن آن نباشد. به نظر من حمایت از این سینما می‌تواند رشد سینما را می‌تواند در این جریان آشفته سینمایی حفظ شود.»

صمدی با اشاره به اعمال‌نظرهای سلیقه‌ای گفت: «وزارت ارشاد، نباید فقط بگوید که مردم کدام سینما را می‌خواهند و از آن حمایت کند. باید خودش سینمای صحیح را شناسایی کرده و جریان صحیح را در کنار جریان گیشه حفظ کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها