کد خبر: 273705
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۰۸:۴۵:۰۰
| |

حمایت روس ها از دولت ونزوئلا ادامه دارد

بحران در ونزوئلا با توجه به فشارهای آمریکا هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد با این حال، مقامات و دیپلمات‌های روسیه همواره از دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور انتقاد و از دولت قانونی کاراکاس حمایت می‌کنند.

حمایت روس ها از دولت ونزوئلا ادامه دارد
کد خبر: 273705
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۰۸:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در تازه ترین موضع‌گیری رسمی این کشور اعلام کرد که کشورش به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می دهد آمریکا به دنبال مسلح کردن مخالفان مادورو در خیابان های کاراکاس است.


وی پای اوکراین را هم به این بازی کشید و افزود: آمریکا قصد دارد با استفاده از شرکت اوکراینی آنتونف به مخالفان دولت ونزوئلا سلاح برساند.


سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد پیامدهای هر گونه ماجراجویی در ونزوئلا به آمریکا هشدار داد.

آمریکا به دودستگی در ونزوئلا دامن می زند


نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه نیز اخیرا در اظهارنظری آمریکا را متهم کرده است که برای دستیابی به منافع خود به دودستگی در ونزوئلا دامن می زند.


وی در مصاحبه با روزنامه روسی «کامسامولسکایا پراودا» افزود: آمریکا با پیروی از اصل برتری منافع خود، دودستگی در جامعه ونزوئلا را تشدید می کند و با مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر سعی دارد شعار «آمریکا بالاتر از همه است» را محقق سازد.


پاتروشف گفت: این گونه اقدامات آمریکا همواره منجر به بی ثباتی اوضاع و هرج و مرج در کشورهای مورد هدف شده است.


دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه در بالکان، عراق، لیبی و برخی جمهوری‌های شوروی سابق شاهد چنین اقداماتی از سوی آمریکا بودیم، اظهار کرد: امروز جهان شاهد تلاش کاخ سفید برای دامن زدن به تفرقه و دودستگی در ونزوئلا است.

تهدید نظامیان ونزوئلا نقض منشور سازمان ملل است


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر گفته بود تهدید آمریکا علیه نظامیان ونزوئلا نقض منشور سازمان ملل و مداخله مستقیم در امور داخلی این کشور است.


لاوروف با ابراز نگرانی از رویدادهای اخیر پیرامون ونزوئلا، اظهار کرد: تهدیدهایی که از طرف آمریکا شنیده می‌شود و حمایتی که این کشور از مخالفان دولت ونزوئلا می کند منشور سازمان ملل را نقض می‌کند.


رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد که چنین اقدامی مداخله مستقیم در امور داخلی یک کشور مستقل است و مسکو امیدوار است عقل و منطق در مساله ونزوئلا برتری یابد.


وی خاطرنشان کرد: آن عده از کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی که به درخواست افراد برای برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و حتی تغییر حکومت ونزوئلا پیوسته اند از مداخله نظامی در این کشور حمایت نمی‌کنند.

تاکید روسیه بر آغاز گفت وگو ها میان دولت و مخالفان


«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه و «ایوان هیل پینتو» معاون وزیر خارجه ونزوئلا نیز در اوج تحولات در ونزوئلا با یکدیگر دیدار کردند و دو طرف بر همبستگی با ملت ونزوئلا و حمایت روسیه از دولت قانونی این کشور برای جلوگیری از بی ثباتی اوضاع تاکید کردند.


معاون وزیر خارجه روسیه در این دیدار گفت که مسکو از ایده برگزاری گفت وگوهای ملی در ونزوئلا برای رفع اختلافات در جامعه این کشور حمایت می کند.


در مجموع می توان گفت که بحران سیاسی در ونزوئلا که با اعلام حمایت آمریکا و برخی متحدان منطقه ای و غربی این کشور از رهبر مخالفان به عنوان رئیس جمهور موقت تشدید شد، این روزها به میدانی برای تقابل مسکو و واشنگتن در قاره آمریکا تبدیل شده است.


مقام های روسیه از ابتدای بحران در ونزوئلا که «خوان گوایدو» رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خود را رئیس جمهوری این کشور خواند، بر حمایت از «نیکلاس مادورو» تاکید کرده و اعلام کردند که فقط وی را به عنوان رئیس جمهوری به رسمیت می شناسند در مقابل آمریکایی ها از گوایدو حمایت می کنند و دونالد ترامپ هراز چندگاهی با زدن توئیت هایی برای مخالفان در ونزوئلا دعا می کند.


«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم با بروز حوادث اخیر در ونزوئلا با نیکلاس مادورو تماس گرفته است بار دیگر بر حمایت مسکو از وی به عنوان رییس جمهوری قانونی این کشور تاکید کرده اما این را هم گفته است که جستجوی راه حلی قانونی و حل و فصل اختلافات در ونزوئلا از راه گفت وگوهای صلح آمیز یک الزام است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها