ترکیه و آمریکا مذاکرات درباره سوریه را ادامه می دهند

دومین نشست ماموریت مشترک ترکیه - آمریکا برای هماهنگی خروج نیروهای این کشور از سوریه در تاریخ 28 فوریه تا اول مارس (9 تا 10 اسفند) در آنکارا برگزار می‌شود.

ترکیه و آمریکا مذاکرات درباره سوریه را ادامه می دهند
کد خبر: 273768
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۰:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| قرار است در این نشست طرح خروج نظامیان ایالات متحده آمریکا از منبج و شرق رود فرات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


به گزارش خبرگزاری آناتولی، پنتاگون اعلام کرده است که صدها نظامی آمریکایی به عنوان بخشی از نیروی بین‌المللی در جنوب و شمال شرق سوریه خواهند ماند و ورود ارتش ترکیه و اعضای دموکراتیک سوریه (س.د.گ) به «منطقه امن» ممنوع خواهد شد.


ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده (CENTCOM) نیز در تاریخ 11 فوریه تصریح کرد که روند خروج نیروهای آمریکا از سوریه در اواسط ماه مارس آتی (10اسفند) آغاز خواهد شد.


مقامات آمریکا در دیدار با همتاهای ترک خود گفته‌اند که ممکن است این روند در اوایل تابستان به اتمام برسد، ولی با توجه به شرایط منطقه تقویم زمانی برای خروج نیروها‌ی‌شان از سوریه می‌تواند تغییر یابد.


پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز در 13 فوریه در آستانه سفر به بروکسل از طرح واشنگتن برای ایجاد یک «نیروی ناظر» تحت کنترل ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در شمال شرق سوریه خبر داد.


یک مقام بلندپایه ترکیه نیز به خبرنگار آناتولی گفت: ما عضو ائتلاف بین‌المللی ضدداعش هستیم. آمریکا قصد دارد با کاستن از میزان نقش ترکیه در این ائتلاف مانع ورود یک نیروی قدرتمند در شمال شرق سوریه شود.


تحقیقات مشترک طرفین جهت تعیین ساختار شوراهای نظامی و غیرنظامی در منبج ادامه دارد و ترکیه می‌خواهد تبادل اطلاعات درباره اسامی افرادی که در این شوراها فعالیت خواهند کرد، در اسرع‌وقت پایان یابد.


نمایندگان آنکارا در مذاکرات طرفین تاکید می کنند که درصورت خروج آمریکا از سوریه بدون ملاحظه حساسیت‌های امنیتی ترکیه باید حق مشروع این کشور برای دفاع از خود حفظ شود.


آمریکا باید با محاسبه سود و زیان، یکی از دو گزینه «خروج با یا بدون توافق» را برگزیند. ترکیه از زمان اعلام طرح واشنگتن جهت خروج سربازان آمریکا از سوریه، بر احتمال بروز خلاء قدرت در منطقه تاکید کرده است.


یکی از درخواست‌های ترکیه از آمریکا در روند خروج نظامیان این کشور از سوریه پس‌ گرفتن سلاح‌ها و مهمات ارسالی ایالات متحده برای گروه‌های تروریستی «پ.ک.ک» و «ی.پ.ک» است.


مقامات واشنگتن وعده داده‌اند که بعد از اتمام مبارزه با داعش سلاح‌هایی را که از ایالات متحده آمریکا برای گروه‌های تروریستی «پ.ک.ک» و «ی.پ.ک» ارسال شده است، پس خواهند گرفت.


آنکارا همچنین خواسته که آمریکا پایگاه‌های نظامی خود در سوریه را پس از خروج از این کشور امحا یا به ارتش ترکیه واگذار کند تا کنترل این پایگاه‌ها به تصرف تروریست‌ها نیافتد.


روزنامه «الشرق الاوسط» نیز پیشتر گزارش داده بود که آمریکا و ترکیه در مذاکرات اولیه خود بر سر ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه پس از عقب نشینی نظامیان آمریکایی به منظور حمایت از امنیت ملی این کشور توافق کرده اند.


ترکیه خواستار خروج نزدیک به 7 هزار نفر از نیروهای مدافع خلق از منطقه امن شده تا به جای آنها نیروهای «پیشمرگه» نیروها یا عناصر جدا شده از کردهای سوریه که در کردستان عراق و تحت حمایت «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان عراق بوده و نیز نیروهای عرب وابسته به «جریان الغد» به ریاست احمد جربا که اخیرا دیدارهایی از آنکارا و اربیل داشته، در این مناطق مستقر شوند.


آنکارا همچنین خواستار آزادی تحرک در منطقه امن و امکان تعقیب تروریست ها و نیز عدم حضور نیروهای ارتش سوریه در این مناطق بوده و نیز خواستار بازگشت آوراگان شمال سوریه است.


اختلاف ترکیه و آمریکا برای خارج کردن نیروهای کرد از منطقه امن بر سر این است که واشنگتن پیشنهاد کرده که تنها عناصر کرد غیر سوری و عناصر وابسته به حزب کردستان به ریاست «عبدالله اوجالان» از این مناطق خارج شوند.


طبق این گزارش متحدان آمریکا از جمله فرانسه- انگلیس درباره اجرایی شدن وعده های آمریکا به سه دلیل تردید دارند، نخست: دشورای اعتماد به ثبات در تصمیم گیرهای آمریکا در سایه دولت ترامپ ، دوم روسیه به لحاظ نظامی اجرایی شدن این طرح را با مانع مواجه می کند و سوم اینکه موافق نبودن کنگره آمریکا با ادامه حضور نیروهای این کشور در شرق سوریه پس از شکست داعش.


الشرق‌الاوسط افزود که برخی طرف‌ها ادامه حضور نیروهای ائتلاف در شرق فرات را حمایت از نیروهای آمریکایی در عراق توجیه می کنند و بسیاری نیز معتقدند که کشورهای اروپایی پیش از آمریکا از شرق فرات خارج خواهند شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها