کد خبر: 274323
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۲۱:۲۰:۰۰
| |

گزارش تحلیلی اعتمادآنلاین از نشست نتانیاهو و پوتین

پوتین در کدام سوی بام است؟

رسانه‌های روسی به نقل از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نوشتند او به میهمان اسرائیلی خود پیشنهاد کرد اوضاع منطقه خاورمیانه را مورد بررسی قرار دهد.

پوتین در کدام سوی بام است؟
کد خبر: 274323
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۲۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رسانه‌های روسی به نقل از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نوشتند او به میهمان اسرائیلی خود پیشنهاد کرد اوضاع منطقه خاورمیانه را مورد بررسی قرار دهد.

او در این ملاقات که روز چهارشنبه برگزار شد در مقابل اصرار نتانیاهو بر ادعایش در محوریت مسئله ایران به عنوان خطری که منطقه را تهدید می‌کند گفت: طبیعی است که ما باید اوضاع منطقه را مورد بحث قرار داده و امور امنیتی را بررسی کنیم، ارتباطاتی از این نوع بین دو طرف بسیار حایز اهمیت است. ما در رابطه با برگزاری این دیدار از مدت‌ها قبل توافق کرده بودیم. به هر شکل تحولات به طور مستمر ادامه داشته و ما نیازمند مشاوره‌هایی از این دست در بالاترین سطوح هستیم.

در مقابل رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی به نقل از نتانیاهو که در ابتدای این نشست برای خبرنگاران سخن می‌گفت، نوشتند: روابط مستقیم بین ما سهم بسزایی در بسط امنیت وثبات در منطقه ایفا کرده است.

این رسانه‌ها همچنین از قول پوتین به نتانیاهو برای سفر به فلسطین اشغالی هم خبر دادند.

اما آیا واقعا رئیس‌جمهور روسیه به شکلی که رسانه‌های اسرائیلی سعی در تجسم بخشیدن به آن دارند همسو و همراه با اهداف اسرائیل است؟ چه نوع روابطی بین مسکو و تل آویو برقرار است و ساکن کاخ کرملین به مسئله تنش موجود بین اسرائیل و محور مقاومت در سوریه از چه منظری نگاه می‌کند؟ و در آخر، چه نوع دستاوردهایی باید برای نتانیاهو از این سفر انتظار داشت؟

بی‌تردید برای نتانیاهو دیدار با ولادیمیر پوتین در شرایط خاص داخلی در اسرائیل که به شدت تحت فشار رقبای انتخاباتی از یک سو و پرونده‌های فساد از سوی دیگر قرار گرفته، امری بسیار حیاتی است و همین امر هم باعث شد با وجود تعویق قبلی این ملاقات او بر انجام آن پافشاری کند.

در همین حال نباید فراموش کرد چه اسرائیل و چه ایالات متحده معمولا با یک جنجال رسانه‌ای واعلام برنامه‌های مورد انتظار از نشست‌های خود طرف مقابل را در هر نوع مذاکره دو جانبه حتی پیش از برگزاری نشست تحت فشار قرار می‌دهند.

این امر به ویژه وقتی مسئله ایران یا سوریه مطرح می‌شود بیشتر هم می‌شود، گرچه این مسئله را هم نباید فراموش شود که رفتارهای دوپهلوی پوتین نیز به این امر بیشتر دامن زده است.

امروز نتانیاهو پیش از آنکه در فکر مقابله با ایران یا محور مقاومت یا هر طرف دیگری در سوریه باشد، قصد فراهم کردن آزادی عمل برای خود جهت انجام چند عملیات هالیودی- تبلیغاتی در سوریه را دارد تا از این طریق جایگاه متزلزل خود را در میان افکار عمومی اسرائیل، آن هم در برابر ژنرال‌هایی که پیش از این خود سکاندار جنگ‌هایش بودند، بهبود بخشد.

پوتین در چارچوب این هدف می‌تواند کمک شایانی به نتانیاهو کرده و با چشم‌پوشی از نقض‌های مکرر حریم هوایی سوریه، جایی که ارتش کرملین داعیه حمایت از آن را دارد و یا حتی با طولانی‌تر کردن دوره آموزش استفاده از سامانه‌های پدافندی اس-300 به ارتش سوریه، این مهم را عملی سازد.

از نکات قابل توجه در این نشست آن است که پوتین خطاب به نتانیاهو از او می‌خواهد به مسایل خاورمیانه پرداخته شود، در حالی که نتانیاهو بر بررسی انحصاری مسئله ایران در سوریه پافشاری دارد.

نتانیاهو پیش‌تر هم اعلام کرده بود دونالد ترامپ فشار اقتصادی را بر علیه ایران وارد کرده و ما نیز تحرکات نظامی را علیه تهران انجام می‌دهیم و رسما خود را طرف اصلی مقابله با ایران معرفی کرده بود.

در چنین شرایطی نتانیاهو به دنبال کسب چه مجوزی از مسکو در سوریه است؟ آیا پوتین مرگ 15 نظامی اطلاعاتی خود را بر اثر هدف قرار دادن هواپیمای جاسوسی روسیه فراموش کرده است؟

در کنار آن پوتین در مقابل این امتیازات چه چیزی به دست خواهد آورد که ارزش آن بالاتر از تقویت توان و حضور نظامی‌اش در سوریه و توسعه روابط روسی- ایرانی در سایه همکاری تنگاتنگ دو کشور در این صحنه باشد؟

در اینکه هدف نتانیاهو از حضور در روسیه بیشتر فراهم کردن زمینه فرار از شکست است تا کسب پیروزی شکی نیست، اما مسئله قابل تامل آن است که روس‌ها در کجای این بام ایستاده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها