کد خبر: 274421
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۹ ۱۱:۵۴:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از جشن جهانی نوروز:

نوروز سنتی تاریخی است/ نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری است که هیچ اهریمنی نتوانسته آن را نابود کند/ نوروز نماد دادگری است

جشن جهانی نوروز در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگردی برگزار شد.

نوروز سنتی تاریخی است/ نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری است که هیچ اهریمنی نتوانسته آن را نابود کند/ نوروز نماد دادگری است
کد خبر: 274421
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۹ ۱۱:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| جشن جهانی نوروز در سالن همایش های برج میلاد و با حضود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگردی، منصور غلامی وزیر علوم، حجت اله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی بر گزار شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در این مراسم علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور با تجلیل از زحمات وزیر امور خارجه و تبریک نوروز به عنوان یکی از کهن ترین آیین‌های ایرانی گفت: در آستانه یکی از کهن‌ترین و زیباترین آئین‌های ایرانی هستیم. تا آنجا که در تاریخ اقوام مختلف آمده است. جوامع انسانی هریک به تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود روزی در سال را جهت یاد آوری و تجدید خاطره نسبت به موضوعات ویژه‌ای که در تاریخ و فرهنگ آن قوم اهمیت زیادی داشته و برای آن احترام زیادی قائل هستند، مشخص کرده و هرساله مراسم ویژه‌ای برای آن مناسبت برگزار می‌شود.

مونسان با اشاره به اینکه در قرآن کریم نیز روز خاصی را به عنوان روز عید در نظر گرفته می‌شود، گفت: وقتی یاران حضرت عیسی از خداوند سفره آسمانی آرزو کرده و به عنوان آیه و نشانه الهی می طلبند، آن حضرت از خداوند می خواهد منتی بر آنان نهاده و روزی آسمانی به آن‌ها عنایت کند تا آن روز را عید امت خود قرار دهد و همواره سالروز آن را گرامی بدارند.


مونسان با اشاره گفته‌های علامه طباطبی، در رابطه با عید گفت: علامه می‌فرماید «خصوصیت عید آن است که زمینه وحدت کلمه و تحدید خیات اجتماعی و نشاط و سر زندگی است و هر بار که فرا می رسد عظمت دین را تحدید می کند».


مونسان افزود: اگر بتوان قواعد نجومی را نشانه‌های دقیقی برای حوادث طبیعی شمرد و سر آغاز فصل بهار را همان روزی شمرد که سیر اعتباری آفتاب در برج حمل قرار می‌گیرد آنگاه می‌توان گفت که عید نوروز جزو اعیادی است که سالیانه تجدید می‌شود و سنتی تاریخی برای یک حادثه و متاسب با تجدید حیات طبیعت است.


وی ادامه داد: در تاریخ بشریت و همچنین در تاریخ پر فراز و فرود کشور ما آئین‌ها و رسوم زیادی بودند که نتوانستند در آزمون‌های زمان در امان بمانند اما نوروز یکی از کهن‌ترین آئین بشری است که هیچ آئین و اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کم‌رنگ سازد آئینی که دین مبین اسلام نیز از در همزیستی و همدلی با آن برآمده و گره مستحکمی بین آن‌ها زده شد.

وی اضافه کرد: نوروز نه نهاد ناسیونالیسم است که همدلی نوع بشر را می‌طلبد و آرزو دارد و نه رنگی از تعصب و خشونت دارد که بانگ صلح بر می‌آورد و آواز دوستی سر می‌دهد.


مونسان گفت: نوروز آئینی مفتخر است با پایگاه نیرومند تمدنی خود در تاریخ بشریت و یکی از کهن ترین میراث‌های بشری که در سازمان علمی یونیکو به ثبت رسیده است. نوروز ثمره همبستگی ایران و چندین کشور است.


وی گفت: نوروز هویت مشترک ماست و برماست که مرزهای تاریخ و جغرافیا را درنوردیم و آئین نوروزی و برادری پیشه کنیم. نوروز در جنبه‌های تجاری و اقتصادی‌اش زمینه رونق دارد و عده زیادی از آن ارتزاق می‌کنند.


معاون رئیس جمهوری در پایان گفت: نوروز حوزه مشترک همگرایی ملت‌ها و می‌توان از آن به عنوان یک عامل فرهنگی برای دیپلماسی فرهنگی در راستای همگرایی منطقه بهره گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها