کد خبر: 274780
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ شنبه ۲ مارس ۲۰۱۹، ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

رسانه‌های عربی باز هم به استعفای وزیر امور خارجه ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های خود در مورد ایران پرداخته و در عین حال به کشف پیکرهای پنج مدافع حرم هم در اخبار و گزارش‌های امروز شنبه، دوم مارس 2019 (11 اسفند 1397) اشاره کردند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 274780
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رسانه‌های عربی بازهم استعفای وزیر امور خارجه ایران را به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوع های خود در مورد ایران قرار داده و در عین حال به کشف پیکرهای پنج مدافع حرم هم در اخبار و گزارش‌های امروز، شنبه دوم مارس 2019 (11 اسفند 1397) پرداختند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الشرق الاوسط با توجه به موضع خاص خود همچنان استعفای ظریف را در صدر تفسیرها و تحلیل‌های خود قرار داده و مدعی شده است که از این اقدام به عنوان زلزله ظریف نام برده می‌شود و در عین حال ادعا می‌کند نمی‌توان از بازگشت ظریف که در کمتر از 24 ساعت انجام شد انتظار تغییر چندانی داشت.

این روزنامه به نقل از عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات هم نوشت: امارات خواستار بازنگری ایران در سیاست‌های خود جهت فراهم‌شدن زمینه شکل‌گیری روابط دوستانه با کشورهای همجوار شده است.

محمد زاهد گل، تحلیلگر اهل ترکیه که معمولا در رسانه‌ها به عنوان متخصص در امور ترکیه معرفی می‌شود در یادداشتی در روزنامه القدس العربی ادعا کرد استعفای ظریف بحرانی را در بخشی از ساختار سیاسی ایران بر ملا کرد، در حالی که این استعفا که در شبکه اجتماعی منتشر شد اصولا روند قانونی و طبیعی تقدیم استعفا نبوده است و واکنش‌ها و جنگ و جدل‌ها در این رابطه نیز به شکل قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی انجام شد.

این روزنامه چاپ لندن حرام شدن تلگرام توسط خطیب نماز جمعه تهران را هم دستمایه یکی از خبرهای خود کرده و به نقل از او خواستار به‌کارگیری نمونه چینی آن شده است.

روزنامه العرب دیگر روزنامه چاپ لندن نیز تلاش کرد تا اختلافات و تشابهات بین انقلاب اسلامی در ایران و جریان حوثی‌ها در یمن را از منظری اماراتی و مخالف تبیین کند.

روزنامه الاخبار لبنان هم در تحلیلی به قلم اسعد ابو خلیل با اشاره به مسئله استعفای ظریف، آن را به گزینه‌های ایران برای مقابله با آمریکا مرتبط دانسته و با اشاره به این مسئله که نام ظریف با توافق هسته‌ای گره خورده است از انتقادات داخلی در ایران نسبت به اعتماد بیش از حد به توافق هسته‌ای پرداخت.

به اعتقاد نویسنده در دوره ریاست‌جمهوری روحانی، او و ظریف بخش مذاکرات با غرب را به عهده گرفتند، در حالی که مبارزه با آمریکا وغرب مانند دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا برعهده سپاه پاسداران بود.

این روزنامه نگاهی هم به کتاب «چالش های فرا روی ایران در حال رشد» نوشته امین صقیل انداخته است.

در همین حال روزنامه الجمهوریه لبنان هم استعفای ظریف را اولین چالش و تقابل بین او و قطب‌های دیگر ساختار حاکمیت در ایران توصیف کرده و اعلام کرد دیپلمات‌های حاضر در ایران در تفسیر این اقدام ظریف چندان دشواری نداشتند.

الجمهوریه همچنین بیانیه روابط عمومی سپاه در مورد کشف پیکرهای 5 نفر از نیروهای ایرانی مفقود شده در سوریه را نیز در یک خبر منتشر کرد.

در مقابل الدیار لبنان دلیل استعفای محمدجواد ظریف را یک «راز» توصیف کرده که بعد از چند روز برای خوانندگانش برملا می‌کند.

خلیل جابر هم در یادداشتی در این روزنامه به پرسش سفر اسد به تهران یک اعلام پیروزی یا پیام‌هایی برای طرف‌های متعدد پاسخ می‌دهد و در پایان هم نتیجه‌گیری می‌کند که این پیام‌ها دقیقا به طرف‌های مورد نظر رسیده است.

الدیار در گزارشی هم به سخنرانی اخیر سردار قاسم سلیمانی اشاره و از مقایسه توانمندی‌های ایران وعربستان توسط او برای خوانندگانش می‌نویسد.

در مقابل روزنامه البناء هم از زبان سردار سلامی نوشت: جنبش‌های مقاومت به سرعت در منطقه در حال توسعه و رشد هستند.

الوطن کویت نیز به کشف پیکرهای 5 نظامی ایرانی در سوریه پرداخت.

روزنامه الیوم السابع مصر به توییت جدید وزیر امور خارجه ایران اشاره و آن را تحت عنوان «وزیرخارجه ایران ترامپ را به دلیل شکست در دیدار با رهبر کره شمالی مسخره کرد» منتشر کرد.

در پایان این خبر هم تاکید شده است ظریف بعد از حمایت روحانی و گروهی از نمایندگان معتدل، یکی از فرماندهان سپاه و حمایت ضمنی از سوی رهبر انقلاب با قدرت بیشتری به صحنه بازگشته است.

روزنامه اینترنتی الرای الیوم هم با اشاره به شکست مذاکرات هانوی، آن را فرصت اضافه‌ای برای ایران جهت مقاومت بیشتر در مقابل واشنگتن توصیف کرد.

این در حالی است که روزنامه الاهرام مصر در یادداشتی به قلم دکتر «نیفین مسعد» به آنچه آن را جنجال ظریف نامید، پرداخت. به اعتقاد نویسنده مهم اینجاست که ظریف از جانب خود سخن نمی‌گوید بلکه او خود را نماینده یک طیف سیاسی در ایران می‌داند.

این روزنامه نگار مصری ظریف را در کنار علی‌اکبر ولایتی قوی‌ترین وزیر خارجه ایران توصیف کرده و معتقد است خروج او از کابینه قابل قیاس با خروج هیچ یک از مسئولان کشوری نیست.

نویسنده در پایان هم نتیجه‌گیری می‌کند: بله، رقابت جناح‌های مختلف در ایران وجود دارد، تلاش‌های مکرر برای تضعیف جناح روحانی/ ظریف هم وجود دارد، مسئله توافق هسته‌ای هم در کانون این کشمکش قرار دارد و مشکل اقتصادی کشور هم تمامی مدافعین توافق را در وضعیت بغرنجی قرار داده است، اما همه این مسائل ارتباطی با سفر اسد به تهران ندارد، گرچه شاید این مسئله و این هیاهوی بزرگ باعث شود تا اروپایی‌ها به خطراتی که مواضع اعتدال‌گرایان در ایران را تهدید می‌کنند پی برده و شاید پیش از هر مجازاتی کمی صبر پیشه خود سازند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها