کد خبر: 274807
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس:

انقلاب ایران فراتر از مرزها اعمال قدرت و نفوذ می‌کند

رییس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «موفقیت انقلاب اسلامی را در هیچ کدام یک از کشورهای خاورمیانه شاهد نبودیم»، گفت: در هر کدام از این کشورها که انقلاب می‌شود یا بلافاصله انقلاب به وسیله یک کودتا سرنگون می‌شود یا بعد از یک مدت کوتاهی آن اتحاد و همگرایی بین نیروهای انقلابی از بین می رود و آن انقلاب دچار مشکل می‌شود.

انقلاب ایران فراتر از مرزها اعمال قدرت و نفوذ می‌کند
کد خبر: 274807
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به بیانیه اخیر رهبر انقلاب به جوانان، گفت: ارزیابی صحیح از دستاوردهای 40 ساله انقلاب باید با توجه به شرایط خاص، شرایط مکانی و زمانی کشور صورت پذیرد، یعنی این مقطع چهل ساله را باید با توجه به ظرفیت های کشور و با تحلیل انقلاب کشورهای خاورماینه مانند مصر، تونس و لیبی و یا با نگاه بر حوادثی که پس از جنگ جهانی دوم در برخی این کشورها رخ داد و حکومت هایی را بر سر کار آورد، ارزیابی کرد.

وی افزود: همچنین می‌توان این شرایط را با برخی انقلاب ها مانند انقلاب چین، انقلاب فرانسه، انقلاب آمریکا یا انقلاب روسیه مقایسه کرد، باید توجه کنیم ما در انقلاب یک تجربه ای داشتیم که خیلی از کشورهای نامبرده نداشتند ما یک کشور جهان سومی هستیم و با این حرف که توانایی اداره امور خود را بدون دخالت ابرقدرت ها داریم انقلاب کردیم.

رحیمی‌ جهان‌آبادی ادامه داد: این استقلال خواهی که ما در خاورمیانه داشتیم می‌توانست برای منافع قدرت های بزرگ در خاورمیانه و خارج از منطقه خطرناک باشد، خیلی از این سلطه ای که این ها بر امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مسائل نظامی کشورهای مختلف دارند دقیقا با این تحلیل انجام می‌شود که شما توانایی اداره امور خودتان را بدون حضور ما ندارید، برای مثال می‌گویند اگر کره جنوبی، ژاپن یا آلمان رشد داشته اند زیر سایه همین قدرت های بزرگ بود. انقلاب ایران قصد داشت این قاعده یک قرن اخیر را به چالش بکشد.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: علی رغم اینکه اکنون آسیب ها، ضعف ها و کمبودهای زیادی داریم، علی رغم اینکه یک جنگ 8 ساله را به ما تحمیل کردند و خسارتی بیش از هزار میلیارد دلار به ما وارد شد، باید گفت که انقلاب ما یک حرکت موفقی در خاورمیانه داشته است، این در حالی است که ما این موفقیت را در هیچ کدام یک از کشورهای خاورمیانه شاهد نبودیم، در هر کدام از این کشورها که انقلاب می‌شود یا بلافاصله انقلاب به وسیله یک کودتا سرنگون می شود یا بعد از یک مدت کوتاهی آن اتحاد و همگرایی بین نیروهای انقلابی از بین می رود و آن انقلاب دچار مشکل می‌شود یا اینکه اصلا مسیر انقلاب منحرف می‌شود، اگر خیلی از این حوادث را چه در آمریکای جنوبی چه در آفریقا یا آسیا ببینیم می توانیم نمونه ای از اینگونه انقلاب را با این تبعات و آثار شاهد باشیم.

رییس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: انقلاب ایران ظرف این 40 سال هم مسیر اتحاد و هم مسیر انسجام خودش را به خوبی طی کرد، برای مثال انقلاب مرحله دولت سازی و مرحله تسلط بر مرزها و اعمال حاکمیت را به خوبی پشت سرگذاشت و اکنون فراتر از مرزها در منطقه اعمال قدرت و نفوذ می کند، عملا انقلاب ما یک شرایطی دارد که این شرایط شاید در کمتر انقلابی در جهان مشاهده شود.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ما تحت بدترین فشار و موانع دشمنان خارجی بوده است، اقداماتی که آمریکایی ها علیه انقلاب چین انجام دادند چه بود؟ جنگی علیه آن ها راه ننداختند، تحریم هایی که علیه چینی ها انجام دادند به چه میزان بوده است؟ به جز تلاش برای ایجاد یک انزوای دیپلماسی برای چین چه کار دیگری انجام دادند؟ آن ها در مقابل انقلاب روسیه یا انقلاب فرانسه کاری نداشتند، اگرچه باید به عامل داخلی هم توجه کنیم یعنی توانایی مدیریت خودمان را تقویت کرده و هم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و یک همگرایی هم میان نیروهای سیاسی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: انقلاب ما با یک مشکل اساسی مواجه است و آن مشکل معیشتی و اقتصادی است، اگر با مردم کوچه بازار صحبت کنیم تنها گلایه ای که دارند گلایه اقتصادی است، شاید تعدادی از روشنفکران ما یکسری دغدغه هایی داشته باشند که خیلی محدود است ولی دغدغه عمده ای که همه وظیفه داریم به آن توجه کنیم وضع معیشت مردم است.

به گفته رحیمی جهان‌آبادی، ما کشوری هستیم که دارای پتانسیل های عظیمی همچون نفت و گاز هستیم اما باید توجه کنیم که مدیریت خوبی نداشتیم، البته مقصر این موضوع انقلاب نیست، انقلاب آمد و حاکمیت را به دست مردم سپرد، توده های مردم را در بخش های مختلف به کار گرفت و به قدرت رساند، هر کسی اگر توانایی داشت بر اساس تخصص و ظرفیت خود کاری را بر عهده گرفت یک نفر وزیر شد، یک نفر نماینده مجلس و یک نفر استاد دانشگاه، اما ما که مدیریت را برعهده گرفتیم نتوانستیم از فرصتی که انقلاب به ما داده است و از ظرفیتی که کشور داشته، استفاده کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اکنون شرایطی داریم که این شرایط ایده آل انقلاب نیست، آرمان انقلاب این بود که در این کشور هیچ فقیری وجود نداشته باشد و خدمات حداقلی در اختیار همه مردم قرار گیرد، معیشت مردم به حد قبولی برسد و امکانات عادلانه توزیع شود اما اگر این شرایط کمتر دیده می‌شود بخش عمده آن به دلیل مدیریت مدیران است. البته در این خصوص عامل خارجی قابل کتمان نیست، چه در جنگ تحمیلی و چه در اعمال تحریم های پس از جنگ، آن ها عظیم ترین موانع ممکن در تاریخ چند قرن اخیر را علیه ایران به کار گرفتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها