عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

از رفراندوم هراسی نداریم/ آمادگی نشست با مخالفان نظارت استصوابی را داریم/ ما ابزار شایسته سنجی‌ را نداریم

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به پیشنهاد برخی چهره‌های سیاسی برای برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم درباره تصویب لوایح پالرمو و CFT، اظهار کرد: از رفراندوم هراسی نداریم درباره این دو لایحه، اما نهادها باید نظر خود را اعلام کنند و این موضوع در مجمع در حال بررسی است.

از رفراندوم هراسی نداریم/ آمادگی نشست با مخالفان نظارت استصوابی را داریم/ ما ابزار شایسته سنجی‌ را نداریم
کد خبر: 274916
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۰:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که امروز با خبرنگاران داشت درباره مواضع این شورا نسبت به لایحه بودجه 98 که در مجلس در حال بررسی است، گفت: برخی مواد لایحه بودجه را بررسی کرده‌ایم و این هفته هم جلسات فوق‌العاده برگزار می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور در شورای نگهبان، اظهار کرد: در رابطه با لایحه بودجه مصوبات مفصلی داشته‌ایم. چهارشنبه هفته گذشته هم در دو نوبت صبح و بعدازظهر جلساتی داشتیم، اما به جز بررسی کلیات آن فرصت رسیدگی غیر رسمی به جزییات این لایحه را نداشتیم.


سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: البته رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کردیم و امیدواریم در هفته جاری با تشکیل جلسات فوق‌العاده بتوانیم در مورد لایحه بودجه 98 اعلام نظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در واکنش به اظهارات اخیر روند بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: من هم صحبت‌های رییس‌جمهوری را شنیدم. هر دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی به دلیل اختلافات به مجمع ارسال شد.

وی همچنین در واکنش به پیشنهاد برخی چهره‌های سیاسی برای برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم درباره تصویب لوایح پالرمو و CFT، اظهار کرد: از رفراندوم هراسی نداریم درباره این دو لایحه، اما نهادها باید نظر خود را اعلام کنند و این موضوع در مجمع در حال بررسی است.

کدخدایی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سرنوشت لایحه جامع انتخابات که در مجلس در حال بررسی است و اینکه شورای نگهبان چه موضعی نسبت به آن دارد، تصریح کرد: منتظریم لایحه جامع انتخابات در مجلس بررسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: در لایحه جامع انتخابات مشورتی با شورای نگهبان انجام شده است، منتظریم که در مجلس بررسی شود و ببینیم نتیجه نهایی چیست.

به گفته وی، شورای نگهبان پیشنهاد داده است که درباره نظارت بر شوراهای شهر و روستا سازمان جدایی تشکیل شود که به نظر می‌رسد دولت هم در فکر آن است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال برگزاری نشست با منتقدان «نظارت استصوابی» با توجه به توییت روز گذشته خود، گفت: ما همیشه اعلام کرده‌ایم که آمادگی این کار را داریم و این نشست‌ها با برخی چهره‌ها هم در حال انجام است که اگر خودشان بخواهند اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ اما نه اینکه برخی صبح و ظهر و شب در حال تخریب شورای نگهبان باشند. توییت من در پاسخ به آن گروه بود.

وی همچنین تصریح کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری شرایط حداقلی دارد و با همین حداقل‌هایی که قانون در اختیار قرار داده بررسی‌ها را انجام می‌دهیم. ما ابزار شایسته سنجی را نداشتیم و نداریم و این به انتخاب مردم و معرفی نامزدهای انتخاباتی از جانب احزاب و گروه ها منوط می‌شود. من فکر می‌کنم که اگر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در این جهت گام بردارند و افراد شایسته‌ای را معرفی کنند، طبیعتا این مشکل حل می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره وظایف شورای نگهبان در اعلام شاخص‌ها و معیارهای رجل سیاسی طبق سیاست‌های کلی انتخابات، گفت: مواردی که در سیاست‌های کلی انتخابات بر عهده شورای نگهبان بوده به مجلس اعلام شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأیید صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها به وظیفه قانونی‌اش عمل کرده است.

کدخدایی همچنین درباره نظارت استصوابی این شورا، گفت: ما از هر پیشنهادی فارغ از اینکه چه گروه و چه جناحی آن را مطرح کند استقبال می‌کنیم و نشست‌هایی را هم برگزار می‌کنیم اما وقتی هر روز و هر هفته در سه نوبت عده‌ای علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می‌کنند گاهی اوقات باید پاسخی داشته باشند.

کدخدایی در ادامه به آخرین مصوبات شورای نگهبان اشاره کرد و گفت:طرح دوفوریتی اصلاح ماده 13 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و همچنین لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید.

وی افزود: همچنین طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید؛ لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما با ایراداتی مواجه شد که برای اصلاح مجدداً به مجلس ارجاع داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: لایحه حفاظت از خاک نیز در جلسه 10 بهمن ماه 97 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد که این ایرادات در دو بند به مجلس اعلام شد؛ طرح اصلاح قانون بودجه 97 کل کشور نیز در جلسه 24 بهمن 97 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، همچنان ایراد قبلی شورای نگهبان در این طرح کماکان به قوت خود باقی است؛ طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 30 دی ماه 97 مجلس نیز در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و ایرادات به مجلس ارجاع داده شد تا اصلاحات لازم انجام شود.

کدخدایی با بیان اینکه لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا پس از بررسی مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد، تصریح کرد: هفته گذشته فرصت نشد به جز مباحث کلیات بودجه، جزئیات بودجه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، پیش‌بینی‌ها این است که این هفته جلسات فوق‌العاده‌ای برای بررسی بودجه 98 داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم این هفته در مورد لایحه بودجه 98 اعلام‌نظر کنیم.

وی درباره شفافیت جلسات شورای نگهبان و اینکه چه زمانی مقدمات حضور رسانه‌ها در جلسات این شورا فراهم می‌شود، گفت: در رابطه با جلسات بررسی قوانین و مصوبات مجلس که مشروح این جلسات چاپ و منتشر می‌شود و گاهی هم خبرنگاران حضور می‌یابند و فیلم و عکس تهیه می‌کنند ولی الزام قانونی برای شورای نگهبان برای اینکه مثل مجلس جلساتش از رادیو و تلویزیون پخش شود وجود ندارد. در رابطه با جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات هم باید بگویم که در آنجا حریم شخصی افراد مطرح است و امکان انتشار این جلسات وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در جریان تدوین لایحه جامع انتخابات توسط دولت چقدر با شورای نگهبان مشورت شده، گفت: هیچ مشورتی در جریان تدوین این لایحه با شورای نگهبان انجام نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا، گفت: نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و ما هیچ تمایلی هم برای این موضوع نداریم اما پیشنهاد کردیم سازمان مستقلی برای این منظور ایجاد شود که فکر می‌کنم مجلس به فکر این موضوع است.

کدخدایی با بیان اینکه انتخابات تناسبی به عدالت نزدیک‌تر است گفت: چگونگی این موضوع بر عهده مجلس است و در مجلس هم پیشنهادات متعددی مطرح شده که باید ببینیم مجلس چه مصوبه‌ای برای این منظور خواهد داشت تا ما هم درباره آن اظهارنظر کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی درباره اظهاراتش در زمینه بررسی صلاحیت‌ها، گفت: این موضوع در هیأت نظارت بر نمایندگان در حال پیگیری است ولی بنده از آخرین اخبار آن اطلاعی ندارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها