کد خبر: 275145
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

شهرام عبدولی، بازیگر سینما و تئاتر با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

وزارت ارشاد منفعل عمل می‌کند/ ارشاد می‌خواهد با ورود بخش خصوصی،‌ از مسئولیت خود شانه خالی کند/ ارشاد به جای حامی نقش ممیز را بازی می‌کند

شهرام عبدولی،‌ بازیگر سینما و تئاتر درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در حال حاضر وزارت ارشاد منفعل عمل می‌کند و در جایی که باید از هنرمند حمایت کند، فعالیتی ندارد. کارهایی که ارشاد انجام نمی‌دهد بسیار زیاد است، حداقل فهرستی از کارهایی که انجام می‌دهد، ارائه دهد.»

وزارت ارشاد منفعل عمل می‌کند/ ارشاد می‌خواهد با ورود بخش خصوصی،‌ از مسئولیت خود شانه خالی کند/ ارشاد به جای حامی نقش ممیز را بازی می‌کند
کد خبر: 275145
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتواند علاوه حمایت‌های مادی و معنوی از اهالی هنر، تولیدات فرهنگی و هنری را نیز افزایش داده و در جهت اعتلای جامعه و ترویج فرهنگ و هنر بکوشد. در این میان اما، هنرمندان گلایه‌هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد دارند.

شهرام عبدولی، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در حال حاضر وزارت ارشاد منفعل عمل می‌کند و در جایی که باید از هنرمند حمایت کند، فعالیتی ندارد.»

او با اشاره به مشکلات فراوان هنرمندان در بحث بیمه، بیان کرد: «در حال حاضر سهم ما در پرداخت هزینه بیمه، نسبت به دوره‌های قبل چندین برابر شده است. در این مورد قرار بود ارشاد، به عنوان کارفرما از ما حمایت کرده و بخشی از هزینه‌های بیمه ما را پرداخت کند، اتفاقی که در دوران آقای خاتمی و احمدی‌نژاد افتاده بود. در این دوره اما حداقل مزایای بیمه را دریافت می‌کنیم و در مقابل بخش قابل توجهی از سهم بیمه را خودمان پرداخت می‌کنیم. بیمه‌های تکمیلی ما نیز بیمه‌های خوبی نیست. از این لحاظ ارشاد خوب عمل نکرده است.»

حمایت از اهالی فرهنگ و هنر، تنها منوط به حمایت‌های مالی نمی‌شود. در برخی موارد، اهالی فرهنگ و هنر با مشکلات قضایی روبه‌رو می‌شوند که نیازمند حمایت از سوی نهاد ناظر هستند.

این کارگردان تئاتر در این‌باره بیان کرد: «در مشکلات قانونی که در مقابل ارگان‌های دیگر پیش می‌آید و مشکلاتی که برای تئاترها ایجاد می‌شود، انگار ما بچه همسایه و غریبه هستیم و هنرمندان نمی‌دانند ماجرا و مشکلات قضایی را چگونه پیگیری کنند. این وظیفه ارشاد است که به عنوان متولی، هنرمندان را حمایت کند.»

روزگار آشفته هنر


عبدولی با بیان آشفتگی‌‌های موجود در حوزه فرهنگ و هنر، بیان کرد: «دستمزدها در تئاتر مشخص نیست. سالن‌ها بلاتکلیف است. معلوم نیست در مواجهه با سالن‌های خصوصی چه کسی کارفرما، چه کسی کارمند و کارگر است. معلوم نیست این سالن‌ها بر اساس چه ضوابطی در اختیار هنرمند قرار می‌گیرد. سالن‌های دولتی را نیمه‌خصوصی کردند. تمام اینها، وضعیت آشفته‌ای را ایجاد کرده است.»

به گفته این بازیگر، تئاترعاملی برای پیشگیری از معضلات اجتماعی بوده و در تمام کشورها، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه می‌‌شود. او گفت: «در بسیاری کشورها، این هزینه را پرداخت می‌کنند که در واقع مشکلات فرهنگی پیش نیاید و نوعی واکسینه کردن است. اما در حال حاضر در ایران تمام این هزینه‌ها حذف شده است. یک کمک‌هزینه جزئی در سالن‌های تئاتر وجود دارد که اگر امسال برای گرفتن آن اقدام شود ممکن است دو سال آینده کمک هزینه را تحویل دهند.»

عبدولی بر این باور است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد خود را از زیر بار مسئولیت رها کند: «در حال حاضر ارشاد بسیار تمایل دارد که سالن‌ها خصوصی شده و مسئولیت را از دوش خود بردارد.»

ممیزی، جایگزین حمایت


او درباره ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «در مورد تئاتر، ارشاد فقط نقش ممیز را بازی می‌کند. با این حساب نه تنها هیچ چتر حمایتی ندارد، اگر با زحمت هم بتوانیم کاری انجام دهیم، ارشاد آن را سرکوب می‌کند.»

شهرام عبدولی درباره مهم‌ترین اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: «اولین اقدامی که ارشاد در راستای بهبود شرایط باید انجام دهد، مشخص کردن و تغییر مثبت وضعیت بیمه است؛ موردی که تمام هنرمندان را نگران کرده است. همچنین مشخص کردن سقف دستمزدها در تئاتر و آن کمک‌هزینه‌های حمایتی که پیش از آن به تئاتر ارائه می‌شد.»

او در بیان حمایت‌های ارشاد از تولیدات هنری بیان کرد: «کمترین کاری که می‌تواند انجام دهد این است که حداقل در تبلیغات تئاتر با ارگان‌های مختلف مثل شهرداری، صداو سیما و... قرارداد بسته و از این طریق، مردم را ترغیب به دیدن تئاتر کند. کارهایی که ارشاد انجام نمی‌دهد بسیار زیاد است، حداقل فهرستی از کارهایی که انجام می‌دهد، ارائه کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها