کد خبر: 275147
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۲۱:۰۰:۰۰
| |

تکاپوی کشورهای عربی برای خارج کردن ایران از صحنه سیاسی لبنان

یک پایگاه اطلاع‌رسانی لبنانی از تکاپوی شماری از کشورهای عربی برای دور کردن ایران از صحنه سیاسی لبنان خبر داد.

تکاپوی کشورهای عربی برای خارج کردن ایران از صحنه سیاسی لبنان
کد خبر: 275147
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۲۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک پایگاه اطلاع‌رسانی لبنانی از تکاپوی شماری از کشورهای عربی برای آنچه آن را دور کردن ایران از صحنه سیاسی لبنان توصیف کرده خبر داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، یک روز بعد از رسانه‌ای شدن تلاش‌های بیروت برای جدا کردن حساب خود از درگیری اسرائیل و سوریه که محور مقاومت کانون اصلی آن است، پایگاه اطلاع‌رسانی لبنانی النشره، در تحلیلی از تلاش شماری از کشورهای عربی برای دور کردن ایران از لبنان یا به تعبیری لبنان از ایران پرده برداشت و در این رابطه خبر داد پادشاهی عربستان در صدر تلاش‌کنندگان در این زمینه است.

در ادامه این تحلیل آمده است: ریاض با رفع ممنوعیت سفر شهروندانش به لبنان و نیز پیشنهاد کمک‌های مالی قابل توجه در کنار متقاعد کردن کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در لبنان که وزیر دارایی عربستان در بیروت قول آن را داد به دنبال فشاری تشویقی برای دور کردن ایران از صحنه سیاسی لبنان است.

النشره در ادامه می‌نویسد: آنچه مشخص است آن است که کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس عزم خود را جزم کرده‌اند تا صحنه لبنان محلی برای یکه‌تازی ایران و سوریه نباشد و گرچه حضور حزب‌الله در کابینه و گرایش به سوی بهبود روابط لبنان وسوریه اموری غیر قابل پذیرش در محور ضدایرانی- سوری است، اما کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه شمار قابل توجهی از کشورهای اروپایی به این نتیجه واضح رسیده‌اند که بایکوت و به انزوا کشاندن لبنان فقط به معنای تحویل لبنان برای سال‌های متمادی به تهران است، زیرا احزاب و طیف‌های مختلف لبنانی تنها یک در را به روی خود باز می‌بینند، بنابراین تردیدی در کوبیدن آن به خود راه نخواهند داد. این در حالی است که ایران نیز خود در جذب دولت جدید به سوی خویش از طریق ده‌ها پیشنهادی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفر اخیر خود به بیروت ارائه کرده، تاخیر نخواهد کرد.

بر اساس این تحلیل محور شورای همکاری- آمریکایی، موفق شد با رساندن این پیام که در صورت هر نوع همسویی با پیشنهادات ایران تحریم‌های آمریکایی به بیروت خواهد رسید، فشارهای لازم را بر دولت لبنان وارد کند.

نویسنده تحلیل در پایان نیز با اشاره به فشارهای وارد شده بر دولت لبنان پرسید تا چه زمانی بیروت قادر خواهد بود بین خطوط قرمز محور ایرانی- سوری از یک سو و شورای همکاری- آمریکایی از سوی دیگر توازن ایجاد کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها