کد خبر: 275149
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۷:۱۵:۰۰
| |

شهربانو امانی در سلسله نشست های امکان و روش اجرای TOD در تهران:

شهر نیازمند تغییر رویکرد به انسان محوری است

رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجوز مگا مال ها را داد شده و بلند مرتبه سازی صورت گرفته است اما به موازات آن نتوانستیم نیاز انسان به تعامل ، گفتگو و آرامش را رفع نماییم.  

شهر نیازمند تغییر رویکرد به انسان محوری است
کد خبر: 275149
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سلسله نشست‌های امکان و روش اجرای TOD با حضور شهربانو امانی ، محسن هاشمی، محمد سالاری، زهرا نژاد بهرام از اعضای شورای شهر، معاونان شهردار تهران، رییس پلیس راهور تهران بزرگ و کارشناسان و صاحبنظران به همت کمیته ایمنی و حمل و نقل و کمیته تی او دی شورا برگزار شد.

شهربانو امانی در هنگام برگزاری پنل نخست این نشست که به موضوع پیاده سازی تی او دی اختصاص داشت گفت: شهر موجود زنده است و هر تصمیم که می گیریم در پی آن تقاضایی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: وقتی بزرگراه های مختلف را می سازیم که البته این روش دیگر در بسیاری از نقاط دنیا منسوخ شده اند و به تاریخ پیوسته اند. در پی آن شاهد افزایش تقاضای ورود خوردوها خواهیم بود. این بزرگراه ها به گفته ساکنان محلات، محلات را به دو کشور مجزا تقسیم می کنند نظیر بزرگراه امام علی (ع) که محلات را از هم جدا کرده است.

امانی افزود: در چنین شرایطی ما چه کردیم ؟ مجوز های مگا مال ها را صادر کردیم ، این مجوز ها را شهروندان ندادند ! مجوز های بلند مرتبه سازی دادیم ولی آیا مناعت طبع هم افزایش یافت! سرعت تردد را افزایش دادیم .آیا آرامش هم افزایش یافت!؟.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نیازمند تغییر رویکرد هستیم ما شورای شهر تهران هستیم نه شورای شهرداری. لذا تغییر رویکرد را باید از ساختار خود شهرداری آغاز کنیم. اگر صحبت از مدیریت یکپارچه می کنیم باید از داخل خود شهرداری آغاز شود و حلقه های منفصله شهرداری را به یکدیگر متصل کنیم. وقتی صحبت از انسان محوری می کنیم باید ایجاد خیابان کامل را مد نظر قرار دهیم. البته در این راه باید نظارت همگانی را هم منظور نماییم .

در ادامه این نشست عبدالرضا گلپایگانی معاون شهر سازی شهرداری تهران نیز گفت: شهر مجموعه ای از فعالیت ها و مسیر تردد و فضای کار،فعالیت و فضای اوقات فراغت است که به صورت کلاسیک می توان آن را تعریف کرد. بر اساس این تعریف اگر بخواهیم این آیتم ها را در مورد تهران بررسی کنیم می بایست به صورت به هم پیوسته و در هم تنیده باشد.

وی ادامه داد: در یک مطالعه ساده ما اگر بتوانیم تنها دانش آموزان ابتدایی را ساماندهی کنیم و دانش اموزان در محلات خود به مدرسه بروند سبب تغییر 30 درصدی در ترافیک می شویم . این یعنی به نوعی آلودگی هوا کاهش یابد و با سفر دانش آموزان در محله خود هم سبب تمایل احساس تعلق به محله خواهیم شد هم موجبات امنیت محله را فراهم خواهیم اورد و هم تردد در سطح شهر کاهش می باد.از طرفی ما امروز روزانه یک میلیون و دوسیت هزار سفر به بازار تهران داریم پس این امر هم نشان می دهد که پیاده راه های حصار ناصری نیز نیاز به ساماندهی دارند.

گلپایگانی گفت: پس می بینیم که فضاهای مختلف که در تعریف کلاسیک شهر آمده در تهران به هم پیوسته هستند و این پیوستگی در طرح جامع و تفصیلی تهران دیده شده و لذا بازنگری در طرح جامع و تفصیلی مبتنی بر توسعه حمل و نقل همگانی یک ضرورت است که خوشبختانه این مهم در دستور کار قرار گرفته تا امیدوارانه به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بیاندیشیم.

در ادامه اجرای پنل پرسش و پاسخ بین اعضای پنل و حضار صورت گرفت.

اولین سوال در خصوص تردد موتور سیکلت ها در اجرای تی او دی بود که محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال گفت: موتور ها عارضه ای بزرگ در شهر به وجود آوردند. اما برای حل این عارضه در گام نخست نیازمند هویت بخشیدن به موتور سیکلت ها هستیم. یعنی مسئله پلاک موتور سیکلت ها و نحوه انتقال سند آن باید به صورت زیر بنایی حل شود.

وی ادامه داد: امروز 500 هزار موتور سیکلت توقیفی وجود دارد که کسی سراغی از آنها نمی گیرد.

شهربانو امانی نیز گفت: در خصوص موتور سیکلت ها، نظر های متفاوتی که در این باب از منظر به خطر افتادن معیشت بخشی از جامعه و یا قانون شکنی این وسیله مطرح است باید گفت در گام نخست حداقل کاری که می شود کرد این است که موتور سیکلت ها خلاف جهت و در خط ویژه تردد نکنند.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در ادامه پنل تخصصی پیاده سازی خیابان کامل گفت: در موضوع خیابان کامل ما نگرانیم که اگر خیابان ها را کوچک کنیم، ترافیک بسیار زیادی را ایجاد می کند این در حالی است که با کوچک و بزرگ کردن خیابان ها ترافیک کم و زیاد می شود.

وی اظهار داشت: پیش فرضی وجود دارد که میزان خودرو عبوری از معابر که کوچک و بزرگ می شوند ثابت است که این پیش فرضی اشتباه است چرا که حمل ونقل امری سیال است.

پورسید آقایی توضیح داد: جریان ترافیک در شهر همچون جریان آب است که مسیر خود را پیدا کرده و از سایر مسیر ها به یک مسیر مشخص تغییر جهت می دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: ما کارهای بزرگی در حوزه ساخت خیابان ها در شهر انجام داده ایم اما این کارها به هیچ وجه نتوانسته است مشکل را حل کند و نمونه آن بزرگراه امام علی است که امروز تبدیل به یکی از شلوغ ترین معابر شهر تهران شده است.

پورسیدآقایی اظهار داشت: اگر خیابان ها را باریک کنیم و بخشی را به مد های حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم نباید نگران باشیم چرا که عکس موضوع بیان شده رخ می دهد و بار ترافیکی رفته رفته از این معابر برداشته می شود و خودروها به سمت مسیر های جایگزین و مدل های حمل و نقلی جایگزین می روند.

وی به ارائه نمونه های بین المللی از این موضوع پرداخت و تاکید کرد: با ایجاد خیابان کامل، سرعت خودروها کاهش یافته و در نتیجه تصادفات کاهش می یابد و ایمنی نیز بالا می رود و میزان عبور عابران از خیابان افزایش می یابد و زیست پذیری شهر اضافه می شود.

معاون شهردار تهران اظهار داشت: در این نمونه ها مشاهده شده است که میزان ترافیک و اوج آن در حالی کاهش می یابد که میزان استفاده از این فضا افزایش می یابد همچنین میان ترافیک خیابان های محلی اطراف نیز کاهش یافته است.

پور سید آقایی در پایان به موضوع حد انتظار افراد از ترافیک اشاره کرد و گفت: این حد در افراد داری میزانی است که اگر ترافیک از آن افزون شود افراد سفر خود را انجام نمی دهند و یا به فکر استفاده از راههای جایگزین می افتند و بر همین اساس اگر خیابان ها باریک تر شوند عده ای از افراد ترجیح می دهند که سفر خود را انجام ندهند و یا از وسیله دیگری به غیر از خودروی شخصی استفاده کنند.

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور شهر تهران نیز در این نشست تخصصی گفت: شهر تهران در حال حاضر شاید محل خوبی برای کسب درآمد باشد اما نسبت به سایر شهرها با وجود آلودگی های هوا و ترافیک و دیگر ناملایمات شهری، محل خوبی برای زندگی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مدیریت شهری این است که شهر را قابل سکونت کرده و وضعیت را بهبود بخشد ادامه داد: تجربه جهانی نشان می دهد که باید عدالتی در توزیع استفاده از معابر عمومی شهر وجود داشته باشد.

رئیس پلیس راهور تهران تصریح کرد: شهری هایی کمترین آلودگی و کیفیت بهتر زندگی را دارند که سهم بیشتری در پیاده محوری، استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی داشته باشند.

سردار مهماندار اعلام کرد: مشکل شهر تهران، استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی است و آمارهای ما نشان می دهد که خودرو سواری برای جابه جایی 45 درصد از افراد استفاده می شود اما در ساعات پیک، بیش از 67 رصد از سطح معابر را اشغال می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تکلیف عابرین پیاده نیز خیلی مشخصی نیست تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، عبور عابران از خیابان ها با امنیت است و عابر پیاده نگرانی از عبور ندارند این در حالی است که امنیت عابرین پیاده در شهر تهران خیلی وضعیت مناسبی را ندارد.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به موارد مرتبط با حمل و نقل شهری که برای آنها برنامه ریزی شده است گفت: به نظر می رسد که همه موارد باید در یک پکیج جامع دیده شود و زمان آن دیده شود.

وی اظهار داشت: در این برنامه باید مشخص شود که سهم بیشتری به عابر باید داده شود و قیمت نگهداری خودرو شخصی بالا برود و پارک حاشیه ای گران شود و پلیس تقویت شود.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران در پایان تاکید کرد: وجود خیابان کامل در شهر موضوع خوبی است اما باید توجه شود که نباید این کار را از نقاط پرچالش همچون خیابان ولیعصر آغاز کرد بلکه باید ابتدا در نقاطی که احتمال کمترین آسیب در آنها دیده می شود اجرا شود تا ابتدا مردم لذت وجود آن را احساس کنند و سپس این موضوع را به همه شهر تعمیم دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها