کد خبر: 275266
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۰۹:۳۲:۰۰
| |

رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد:

کاهش 1/6 درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در چهار ماه گذشته / برخی از مسئولان با سخنانشان جو منفی در جامعه ایجاد می‌کنند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد 23 درصدی نقدینگی در سال افزود: این رشد بسیار بالاست و باید به تدریج کنترل شود.

کاهش 1/6 درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در چهار ماه گذشته / برخی از مسئولان با سخنانشان جو منفی در جامعه ایجاد می‌کنند
کد خبر: 275266
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۰۹:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالناصر همتی با بیان اینکه ادغام پنج بانک و موسسه وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه تحولی مهم در نظام بانکی است، گفت: این بانک‌ها در مجموع 24 میلیون سپرده گذار و 215 هزار میلیارد تومان سپرده گذاری دارند.

وی گفت: در این پنج و موسسه اعتباری 130 هزار میلیارد تومان تسهیلات به مردم واگذار شده و یک میلیون و 130 هزار نفر سهامدار جز آن هستند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تا چهار ماه آینده این پنج بانک مجامع فوق العاده‌شان را برگزار می‌کنند و پس از آن به صورت رسمی در بانک سپه ادغام می‌شوند.

همتی گفت: تمام دارایی‌ها این بانک‌ها تا چهار ماه آینده کارشناسی خواهد شد و پنج ماه دیگر آنها دیگر وجود خارجی نخواهند داشت.

وی افزود: سهامداران جزء این بانک‌ها می‌توانند تا یک ماه دیگر سهامشان را بفروشند یا صبر کنند تا قیمت جدید هر سهم آنها تا پنج ماه دیگر مشخص شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این پنج بانک در مجموع حدود 2500 شعبه در سراسر کشور دارند و بانک سپه هم دارای هزار و 600 شعبه در کشور است که پیش بینی‌های لازم برای ساماندهی آنها در بلند مدت شده است.

همتی گفت: اصلاح نظام بانکی کار ساده‌ای نیست اما به تدریج ادامه خواهد یافت.

وی افزود: اختیارات تامی به بانک مرکزی داده شده است که می‌تواند با تمام کسانی که می‌خواهند بازار پول کشور را بهم بریزند برخورد کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نظارت بر بانک‌ها باید آی تی محور باشد و برخط بتوان بر آنها نظارت کرد که هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم از طرف دیگر مشکلاتی هم در مدیریت بانک‌ها داریم که باید اصلاح شود.

همتی افزود: تاکنون در سامانه نیما 11/5 میلیارد یورو با نرخ میانگین 10 هزار و 120 تومان عرضه شده است.

وی گفت: تاکنون 40 میلیارد دلار صادرات اعم از نفتی و غیر نفتی داشته ایم که 35 درصد مجموع آن را صادر کنندگان به سامانه نیما عرضه کرده‌اند و 65 درصد دیگر تاکنون عرضه نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: افزایش یک ماهه اخیر در نرخ ارز به علت خریدها فصلی و برخی خبرهای منفی است.

همتی افزود: برخی از مسئولان و نمایندگان با سخنانشان جو منفی در جامعه ایجاد می‌کنند.

وی گفت: بانک مرکزی امسال 33 میلیارد یورو تامین کرده است که 24 میلیارد یورو آن به طور مستقیم از طریق بانک مرکزی و 9/3 میلیارد یورو آن از طریق سامانه نیما بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کالاهای اساسی وارداتی با نرخ نیمایی 4 هزار و 200 تومان تا آبان درست عمل می‌کرد، افزود: از آبان تا دی به علت وجود اشکال در شبکه توزیع و ضعفی در آن قیمت این کالاها دچار افزایش شد.

همتی گفت: بانک مرکزی آمادگی لازم را برای آنکه سهمیه هر خانوار از طریق سرپرست آن با کارت بانکی تخصیص داده شود تا بتواند کالاهای اساسی را با نرخ ارز مصوب خریداری کند دارد.

وی افزود: زیر ساخت های لازم برای راه اندازی بازار مشترک ارزی آماده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: صادرات نفت کشور خوب و امیدوار کننده است و درآمدهای نفتی مان از طریق بانکی به کشور باز می گردد و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

همتی افزود: با وجود همه مشکلات در چند ماه اخیر درصد خالص ذخایر ارزی کشور1/7 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: تا پایان سال گذشته تورم یک رقمی بود و نرخ تورم کنونی به علت شوک قیمت ارز بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد 23 درصدی نقدینگی در سال افزود: این رشد بسیار بالاست و باید به تدریج کنترل شود.

همتی گفت: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در چهار ماه گذشته 1/6 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: رونق تولید در کشور و حمایت از تولیدکنندگان از اولویت های اصلی بانک مرکزی است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها