کد خبر: 275295
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۰:۰۲:۴۲
| |

اختیار معامله زعفران در بورس کالا آغازشد

ابزار معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران با حضور معاون سازمان بورس، رسماً در بورس کالا آغاز به کار کرد.

اختیار معامله زعفران در بورس کالا آغازشد
کد خبر: 275295
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۰:۰۲:۴۲

اعتمادآنلاین| حامد سلطانی نژاد در مراسم آغاز به کار معاملات آپشن زعفران گفت: در سالهای اخیر 10 درصد از بازار بورس کالا مربوط به محصولات کشاورزی بوده و البته ابزارهای نوینی نیز در این رابطه به کار گرفته شده و در قالب فیوچرز و ابزار آپشن کار پیش رفته است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: ابزارهای مشتقه، آینده نگری را در محصولات کشاورزی بیشتر می‌کند و البته مسیر آینده در این حوزه معاملات آتی است. این در حالی است که ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه نیز صراحت به استفاده از ابزارهای کم هزینه برای حمایت از بازار محصولات کشاورزی دارد.

در این مراسم، همچنین امیری، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ابزار معاملات زعفران در بورس کالا گفت: از ابتدای امسال 66تن زعفران در بازار فیزیکی و در بازار ابزارها نیز 27 تن معامله شده است که این سبب شده کشاورزان نفع ببرند.

وی افزود: باید در کشور حجم معاملات اختیار معامله بالاتر رود و اگر اشکالی در دستورالعمل‌ها و معاملات وجود دارد برطرف شود، ولی باید اطلاع رسانی شود. این در حالی است که برای راه اندازی ابزارهای مالی باید زمینه ساز تکمیل ابزارها شویم.

امیری ادامه داد: در قراردادهای اختیار معامله کاهش ریسک معاملات برای کشاورزان رقم می‌خورد که این موضوعی حساس و مهم به شمار می‌رود. این در شرایطی است که در بازار سرمایه، ما به عنوان سازمان بورس و اوراق بهاردار، دو هدف دنبال می‌کنیم که شفافیت و نقد شوندگی است.

وی افزود: وجود ابزارهای اختیار معامله کمک به نقد شوندگی بازار کرده و خوشبختانه بورس کالا طی سالهای اخیر تمرکز خوبی بر روی حوزه کشاورزی داشته که امید می‌رود با ابزار سازی های متنوع شاهد توسعه این بخش باشیم.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از حوزه‌هایی که بورس کالا دنبال می‌کند راه اندازی صندوق‌های کالایی کشاورزی است که در راستای تکمیل بعد مالی این حوزه است و امیدواریم توسعه یابد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها