گزارش ویدیویی اعتمادآنلاین از حیواناتی که به اسم نوروز قربانی می‌شوند

قربانیان سفره نوروز/ بعد از ماهی گلی، نوبت لاک‌پشت و سمندر رسید

تا چند سال پیش تعداد زیادی ماهی قرمز قربانی سفره‌های نوروز ما می‌شدند اما حالا لیست حیواناتی که در بازار شب عید به فروش می‌رسند، افزایش پیدا کرده‌است. بازاری که از مار و لاک‌پشت تا آفتاب‌پرست و انواع ماهی‌ها را می‌فروشند.

حجم ویدیو: 7.71M | مدت زمان ویدیو: 00:03:28 دانلود ویدیو
کد خبر: 275407
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سال‌هاست مرگ و زندگی‌شان با سفره‌های نوروزی ما عجین شده است. نهایتا 8 ماه عمر می‌کنند اما فقط و فقط برای تجارتی بزرگ در ماه آخر هر سال تولید می‌شوند. حیواناتی که تا همین چند سال پیش محدود به ماهی قرمزها می‌شدند، حالا گستره عجیب‌و‌غریب پیدا کرده‌اند و با یک‌بار حضور در بازارهای شب عید می‌توانید آن را ببینید. جایی که از سمندر، تا لاک‌پشت و آفتاب‌پرست و مار خرید و فروش می‌شود.

این در حالی است که برخی از کارشناسان تاریخی به طور کلی حضور ماهی گلی در سفره هفت‌سین ایرانیان را رد می‌کنند و معتقدند به مرور زمان اضافه شده‌است. همین موضوع در کنار اثر تخریبی که خرید این حیوانات برای محیط زیست به همراه می‌آورد باعث شد تا رسانه‌ها تولیداتی علیه خرید این آبزی داشته‌باشند. اما این فعالیت رسانه‌ای نه تنها تا به اینجا به موفقیتی دست نیافته است، بلکه حالا مدتی است حیوانات دیگری هم به این گستره اضافه شده‌اند. حیواناتی مثل لاک‌پشت، مار و سمندر که جز رونق‌دادن به بازار سوداگران و تخریب اکوسیستم، نتیجه‌ای دیگری ندارند.

محمد درویش فعال محیط‌زیست معتقد است قبل از بررسی مسائل زیست‌محیطی، حفظ حرمت جانداران مهم است ضمن اینکه راه‌هایی جدید مثل رهاکردن حیوانات در طبیعیت، خطرهای بدتری ایجاد می‌کند.

همچنین نباید از تکلیف انسانی افراد در این موضوع گذشت. خرید حیوانات فروشندگان و در نگاهی کلان‌تر، تاجران این حوزه را قوی‌تر می‌کند. حوزه‌ای که در آن خشونت‌های زیادی علیه حیوانات انجام می‌شود تا زاد‌و‌ولد بیشتری داشته‌باشند. به همین دلیل هم فعالین حقوق حیوانات می‌گویند، اگر به دنبال داشتن حیوان خانگی هستید، سراغ آن دسته از حیوانات بروید که در طبیعت رها شده و نیازمند حامی هستند. نه آن‌هایی که در ویترین لوکس فروشگاه‌ها، جز ترویج مد و سرمایه‌داری، خدمت دیگری نمی‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها