ویژه//

3 روز تا افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت؛ طراحی تا اجرا به دست توانمند مهندسان ایرانی

سرپرست اداره کل ساخت وتوسعه راه‌آهن منطقه دو گفت: ساخت کل مسیر قزوین- رشت از طراحی تا اجرا به دست مهندسان ایرانی انجام شده است و عبور از رشته کوه‌های البرز با حفر 22 کیلومتر تونل و احداث 9 کیلومتر پل با در نظر گرفتن شرایط خاص زمین‌شناسی منطقه می‌تواند گویای توانمندی مهندسان ایرانی در دنیا باشد.

3 روز تا افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت؛ طراحی تا اجرا به دست توانمند مهندسان ایرانی
کد خبر: 275454
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۳:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی اکبر مردی طول راه‌آهن قزوین- رشت را 164 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی از ایستگاه سیاه چشمه از راه‌آهن تهران- تبریز منشعب و بعد از گذشتن از مناطق کوهین، لوشان، منجیل و رودبار به شهر رستم‌آباد می‌رسد و بعد از آنجا به سراوان و در انتها به رشت منتهی می‌شود.


وی عبور از رشته‌ کوه‌های البرز را با در نظر گرفتن شرایط خاص زمین‌شناسی منطقه مهم دانست و افزود:‌ به منظور ساخت این مسیر 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر، 12 دستگاه گالری به طول 3.5 کیلومتر، 45 دستگاه پل به طول 9 کیلومتر احداث شده و 22 میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و خاکبرداری صورت گرفته است.


مردی ادامه داد: حفر شش دستگاه تونل این خط‌آهن در شرایط خاص توپوگرافی منطقه با کوه های ریزشی انجام شده است به طوریکه در بسیاری از حفاری‌ها بارها به چشمه‌های آب زیرزمینی کردیم و با انجام تمهیدات لازم هدایت آن به سمت زمین‌های کشاورزی صورت گرفت و عملیات حفاری و احداث ادامه یافت.


وی یادآور شد: احداث بزرگترین پل راه‌آهن کشور نیز به طول 1430 متر بر روی سد منجیل یکی از سخت‌ترین پل‌هایی بود که در این محور ساخته شد به نحوی که نصب سومین پایه‌ی این پل در داخل آب نزدیک به دو سال طول کشید.


سرپرست اداره کل ساخت وتوسعه راه‌آهن منطقه 2 تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات حین اجرا در پل 55 با بزرگترین دهانه پل راه‌آهن کشور به طول 100 متر بود که برای اجرای آن به ناچار 17 روز آزادراه قزوین- رشت را مسدود کردیم.


مردی با اشاره به بالا بودن ارزش زمین‌ها در محدوده احداث راه‌آهن قزوین- رشت گفت: مسیر ریل از کنار شهرها و زمین‌های کشاورزی عبور می‌کند و با توجه به مرغوب بودن زمین‌های منطقه تملک و هزینه‌های ارزیابی بسیار بالا بود.


وی افزود: ‌به منظور احداث راه‌آهن قزوین- رشت نزدیک به 5 میلیون متر مربع زمین تملک شده که عدد قابل توجهی است.


سرپرست اداره کل ساخت وتوسعه راه‌‌آهن منطقه دو راه‌آهن قزوین- رشت را موجب رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در استان دانست و گفت:‌ تمام مراحل ساخت این پروژه از طراحی تا اجرا به دست توانمند مهندسان ایرانی صورت گرفته است به نحوی که 1700 نفر در زمان اجرا در پروژه مشغول بودند و در زمان بهره‌برداری نیز به طور متوسط 170 نفر اشتغال زایی پایدار خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها