یک سنت‌شکنی برای مبارزه سلبریتی‌پرستی

«همیشه عادت کرده بودیم که برای مناسبت‌های بزرگ از جمله نوروز و اعیاد مذهبی، این هنرمندان و ورزشکاران باشند که زینت‌بخش قاب‌های تلویزیونی باشند. این همان مسأله‌ای است که مردم و توده عادی مردم ما را به سمت سلبریتی‌پرستی سوق می‌دهد.»

یک سنت‌شکنی برای مبارزه سلبریتی‌پرستی
کد خبر: 275472
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۴:۰۳:۵۲

اعتمادآنلاین| به همت عوامل برنامه «فرمول یک» شبکه یک، تصاویر فعالان اجتماعی که پیش از این از سوی خیلی‌ها شناخته نمی‌شدند، روی بیلبوردهای شهری نقش بسته است تا مردم از میان آن‌ها چهره برتر مردمی سال 97 را انتخاب کنند.

دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس درباره سوق دادن مردم به سمت فعالین مدنی اظهار کرد: همیشه عادت کرده بودیم که برای مناسبت‌های بزرگ از جمله نوروز و اعیاد مذهبی، این هنرمندان و ورزشکاران باشند که زینت‌بخش قاب‌های تلویزیونی باشند. این همان مسأله‌ای است که مردم و توده عادی مردم ما را به سمت سلبریتی پرستی سوق می‌دهد. آن‌ها سعی می‌کنند در چنین شرایطی شبیه ورزشکاران و هنرمندان باشند؛ یعنی آن چیزی را اجرا کنند که جزو رفتار عادی یک سلبریتی است که ممکن است حتی رفتار خوبی هم نباشد. مثل او لباس بپوشند، شبیه او با آدم‌ها رفتار کنند و حتی گاهی خودخواه باشند.

وی افزود: در واقع خیلی کم پیش آمده است که در یک برنامه تلویزیونی از مردم خواسته شود که وجوه خوب شخصیتی آدم‌هایی را در نظر بگیرند که بی سر و صدا و بدون انجام عملیات نمایشی، هدفی را دنبال می‌کنند که نتیجه‌اش نفع جمعی را به دنبال دارد.

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه تاکید کرد: حالا اما می‌بینیم که مردم درباره انتخاب بین یک زن جوان که در مناطق زلزله زده خانه سازی می‌کند و یک قاضی که مجازات جایگزین می‌دهد و یا یک روحانی که در مناطق دورافتاده برای کودکان قصه می‌گوید با هم صحبت می‌کنند، درباره آن‌ها در فضای مجازی جستجو می‌کنند و سعی می‌کنند کسی را انتخاب کنند که بیشترین خدمت جمعی را انجام داده است.

قرایی مقدم خاطرنشان کرد: این یک مبارزه مثبت در برابر سلبریتی گرایی است؛ البته که چهره‌های فرهنگی و هنری بی‌شماری هم داریم که در کارهای خیر پیش قدم می‌شوند. اما مردم برای این که آن‌ها هنرمند و مشهور و یا ورزشکار هستند کارهای خیر آن‌ها را هم دنبال می‌کنند، اینکه مردم بخواهند کسی را دنبال کنند که فقط و فقط یک فعال اجتماعی است هنوز در ایران آن طور که باید و شاید جا نیفتاده و تلاش یک برنامه تلویزیونی برای خلق این اتفاق جای تحسین دارد.


وی در پایان گفت: امیدواریم این سنت شکنی پایانی باشد برای برنامه‌های مناسبتی تلویزیون که مدت‌هاست تکراری شده‌اند و برای جذب مخاطب فقط به مهمان‌هایی فکر می‌کنند که به خاطر چهره‌شان مردم را پای تلویزیون می‌نشاند.

بیش از 30 نفر از چهره‌های شناخته شده حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و دانشگاهی اعضای هیأت انتخاب چهره‌های برگزیده بودند که با آرای خود گزینه‌های پیشنهادی شأن به عنوان 11 چهره برگزیده را مشخص کردند.

به گفته علی ضیا مجری و تهیه کننده «فرمول یک»، ایده و استراتژی اصلی پیگیری و ساخت برنامه‌ای با هدف انتخاب چهره برگزیده سال با رویکرد اجتماعی، تلاش برای دیدن افرادی در بطن جامعه است که با وجود کارهای بزرگ و مهم‌شان تاکنون به هر دلیلی آن‌طور که باید یا دیده نشده‌اند و یا کمتر دیده شده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها