مشاور سازمان برنامه و بودجه:

بانک‌ها را تبدیل به حیاط خلوت کرده بودند/ یکی از موسسات، پیشنهاد 15 برابری بازپرداخت وام در قبال آزاد سازی سند را نپذیرفت/ ادغام بانک‌ها در راستای پالایش سیستم بانکی است

موید صدر حسینی گفت: شرایط به گونه‌ای بود که تأسیس بانک تبدیل به خرید و فروش پول شده بود که هیچ نیازی به آشنایی و هماهنگی نداشت بطوری که هر مجموعه و نهادی که باید توان خود را صرف امور دیگر می‌کرد به دنبال راه‌اندازی بانک بود تا آن را تبدیل به حیاط خلوت کند.

بانک‌ها را تبدیل به حیاط خلوت کرده بودند/ یکی از موسسات، پیشنهاد 15 برابری بازپرداخت وام در قبال آزاد سازی سند را نپذیرفت/ ادغام بانک‌ها در راستای پالایش سیستم بانکی است
کد خبر: 275740
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۱:۲۶:۴۷

اعتمادآنلاین| موید صدر حسینی در مورد ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه گفت: زمانی که سفته بازی در کشور رونق و توسعه یافت، موسسات مالی قارچ گونه در کشور رشد کردند بنابراین انرژی و منابع کشور بجای آنکه در راستای تولید و فعالیت‌های مولد به کار گرفته می‌شد صرف فعل و انفعالات منفی و غیرمولد شد که پیامد آن افزایش رقابت منفی در سود بانکی و هزینه تراکنش‌های مالی بود.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای بود که تأسیس بانک تبدیل به خرید و فروش پول شده بود که هیچ نیازی به آشنایی و هماهنگی نداشت بطوری که هر مجموعه و نهادی که باید توان خود را صرف امور دیگر می‌کرد به دنبال راه‌اندازی بانک بود تا آن را تبدیل به حیاط خلوت کند.

صدر حسینی تصریح کرد: بعضاً شاهد بودیم شعبه‌ای از این بانک‌ها، محیط 500 متری را برای ارائه خدمات به مشتریان اندک در اختیار داشت که باعث افزایش هزینه‌های پرسنلی، نگه‌داری و کرایه آن شده بود که دست آخر هزینه آن بر دوش مشتری بود. از همین روی ادغام این بانک‌ها و تعطیلی شعبی که تراکنش اندکی دارند می‌تواند این هزینه‌ها و استرس مردم را کاهش دهد.

نماینده سابق مجلس نبود نظارت در راه‌اندازی بانک‌ها و موسسات مالی را فاجعه‌بار دانست و افزود: متاسفانه بیشتر این موسسات از اسامی معصومین استفاده و سپس اقدام به دادن وام 30 درصدی می‌کردند، بطوری که شخصی به من مراجعه کرد که از موسسه‌ای اقدام به گرفتن تسهیلات دو میلیارد و نهصد میلیونی کرده، حالا پس از بازپرداخت 20 میلیاردتومان، حاضر است 24 میلیارد دیگر را پرداخت کند تا ملک در گرو آن آزاد شود که موسسه اجتناب می‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که فقدان نظارت باعث شده تا این موسسات عملکرد سیستم بانکی را دچار اختلال کنند اما پالایش این بانک‌ها و موسسات که از سال‌های اخیر شروع شده و ادغام اخیر بانک‌ها نیز در آن راستا است می‌تواند سرانجام خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به آثار اجتماعی ورشکستگی بانک‌ها و موسسات مالی گفت: متاسفانه تعدادی زیادی از مردم حتی خانه‌های خود را فروخته و سپرده گذاری کرده‌اند تا از این راه امرار معاش کنند که ورشکستگی این موسسات مالی می‌تواند در مورد این سپرده‌های خرد آثار اجتماعی بالایی داشته باشد و تنها راه حل در این موضوع افزایش ضریب نظارت نهادهای مربوطه بویژه بانک مرکزی در مرحله صدور مجوز است تا اهلیت و صلاحیت‌ها دقیقا زیر ذره‌بین باشد که این باعث تقویت اعتماد مردم نیز می‌شود.

صدر حسینی با بیان اینکه بحث ادغام را می‌توان در مورد موسسات آموزشی نیز به کار برد، گفت: متاسفانه با بنیادها و مراکز آموزشی بی‌شماری روبه‌رو هستیم که از کیفیت استاندارد برخوردار نیستند و تعمیم موضوع ادغام به این مراکز می‌تواند موجب افزایش کیفیت آن شود. برای نمونه همین جهاد کشاورزی ده‌ها مرکز آموزشی و پژوهشی دارد اما بخش کشاورزی که سنتی‌ترین بخش اقتصاد کشور است همیشه می‌لنگد بنابراین باید خروجی‌ها همیشه مد نظر باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها