سه میلیارد انسان به تنوع زیستی دریایی و ساحلی وابسته‌اند

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه بیش از سه میلیارد انسان برای غذا و معیشت به تنوع زیستی دریایی و ساحلی وابسته هستند، از افزایش مقررات درباره گونه‌های دریایی و ایجاد چهارچوب تنوع زیستی جهانی در سال 2020 خبر داد.

سه میلیارد انسان به تنوع زیستی دریایی و ساحلی وابسته‌اند
کد خبر: 275841
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۴:۱۲:۲۹

اعتمادآنلاین| ‌ «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد همزمان با 12 اسفند و روز جهانی حیات وحش در پیامی ضمن اعلام این واقعیت که بیش از سه میلیارد انسان برای غذا و معیشت به تنوع زیستی دریایی و ساحلی وابسته هستند، از افزایش مقررات درباره گونه‌های دریایی و ایجاد چهارچوب تنوع زیستی جهانی در سال 2020 خبر داد.

در پیام دبیر کل سازمان ملل متحد آمده‌است: پلانکتون‌ها جو را با اکسیژن غنی سازی می‌کنند و بیش از سه میلیارد انسان برای غذا و معیشت به تنوع زیستی دریایی و ساحلی وابسته هستند. برآوردها حاکی از آن است که منابع دریایی، ساحلی و صنایع مورد حمایت آن‌ها دست‌کم ارزشی معادل سه تریلیون دلار در سال دارند که حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است.

به گفته آنتونیو گوترش، مدیریت پایدار و حفاظت از زیست بوم دریایی و ساحلی از اهداف توسعه پایدار به حساب می‌آیند. امروزه، حیات اقیانوس‌ها از تغییرات اقلیمی تا آلودگی، نابودی زیستگاه‌های ساحلی و استفاده بیش از حد از گونه‌های دریایی تحت فشار شدید قرار دارند. حدود یک سوم ذخایر ماهی‌های تجاری بیش از حد صید می‌شوند و بسیاری از گونه‌های دیگر از آلباتروس‌ها تا لاک‌پشت‌ها به علت استفاده ناپایدار از منابع اقیانوس‌ها در معرض خطر هستند.

به نقل از سایت اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه راهکارهایی در این رابطه مطرح شده‌است، اظهار داشت: به عنوان مثال در نقاطی که ماهیگیری مدیریت می‌شود، امکان احیای اکثر ذخایر ماهی وجود دارد. همچنین کنوانسیون تنوع بیولوژیکی در تلاش برای ایجاد چهارچوب تنوع زیستی جهانی پس از سال 2020 است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها